עיני ממשיך להתחזק: העובדים הסינים צורפו להסתדרות

מאות עובדים זרים חתמו אמש על טופסי הצטרפות להסתדרות כשהם מלווים במעסיקיהם

חתימה של עובדים על טופסי הצטרפות להסתדרות נעשית ברוב המקרים הרחק מעיניו של המעסיק, תוך תחושה מתמדת של חשש מפני התנכלות. אך לא כך היה אמש (ד') בקומה השביעית של בית ההסתדרות בתל-אביב, שהתמלאה במאות עובדים זרים מסין המועסקים בענף הבניין.

העובדים הסינים הגיעו בליווי צמוד של מעסיקיהם - עשרות מנהלים של תאגידי כוח האדם הפועלים בענף הבניין, שחלקם מסונפים לקבלנים גדולים כמו דניה סיבוס ו-י.ח דמרי. המעסיקים הגישו לעובדים טופסי הצטרפות להסתדרות בשפה העברית, אולם בחלק מהמקרים ניתן להם דף הסבר בסינית. ההסתדרות, מצדה, קיבלה אותם בכיבוד, בכובעים ובחולצות של הארגון.

הגירוש נדחה

איך קורה שהמעסיקים מגישים להסתדרות חברים חדשים על מגש של כסף? היום (ה') אמורה היתה להיכנס לתוקף החלטת הממשלה, לפיה 3,000 מתוך 8,000 העובדים הזרים בענף הבניין יסיימו לאלתר את עבודתם בישראל ויגורשו כחלק מתהליך, שיביא בשנת 2012 להפסקה מוחלטת של העסקת זרים בענף. בעקבות עתירה של התאחדות הקבלנים, קבע אמש בג"ץ כי גירושם של הזרים יידחה לפחות עד חודש אוקטובר, כאשר במהלך התקופה הזו תנהל הממשלה דיונים בעניין.

כאן בדיוק נכנסת לתמונה ההסתדרות: בתמורה לצירופם של מאות, ואולי אלפי עובדים חדשים להסתדרות, הקבלנים ותאגידי כוח האדם מקווים אולי שההסתדרות תפעל מרגע זה למניעת גירוש העובדים, או לפחות למזער את "רוע הגזירה".

ייתכן כי התקווה היא שעיני יתערב באופן אישי בסוגיית הגירוש, לאחר שבסוף דצמבר אשתקד הוא אמר: "יש לתת היתרים לעובדים זרים רק בהתאם לצרכים האמיתיים של המשק, תוך מיצוי האפשרויות של העסקת עובדים ישראלים. מדיניות אחרת והיעדר אכיפה יביאו להתגברותה של הבעיה". במילים אחרות, מי שרוצה יכול להבין כי עיני תומך בבחינת הצורך של המעסיקים בעובדים זרים, זאת בעוד הממשלה קבעה מראש כי אין בהם צורך אמיתי בענף הבניין.

"לוביסט של העובדים"

גם יו"ר מרחב ת"א בהסתדרות, גרשון גלמן, שקיבל אתמול את פני העובדים והמעסיקים שלהם, אמר ל"גלובס": "ההסתדרות מחפשת איזון במשק, והתפיסה שלנו היא שהעסקת מהגרי עבודה צריכה להיעשות על פי צורכי המשק. זה לא סוד שיש תלות בין עובד ישראלי לעובד זר. ישנן אמירות שצריך לגרש את כל העובדים, אבל רצוי שמישהו יבדוק קודם אם זה אפשרי. אני אני לוביסט של העובדים, ואנחנו פועלים במקום שלדעתנו יש צורך אמיתי".

דובר ההסתדרות, לעומת זאת, הבהיר כי הארגון לא יתערב בהחלטות הממשלה ושכל תפקידו הוא להגן על זכויות העובדים. לדבריו, יש להפריד בין ציפיות כאלה ואחרות מצד המעסיקים, לתפקידה של ההסתדרות.

העיקר שיחתמו

יו"ר תאגידי כ"א בענף הבניין, אלדד ניצן, הבהיר כי אינו מצפה שעיני יתערב בגירוש. לדבריו, צירוף העובדים להסתדרות נעשה מפני שלמעסיקים יש אינטרס שגוף אחד ישמור על זכויותיהם, בניגוד להיום ש"עו"ד גזלנים פונים אליהם ולוקחים את כספם".

מבצע ההצטרפות להסתדרות היה מוקפד מאוד: בסמוך לאולם בית נבחרי ההסתדרות הוצבו כמה שולחנות, ועליהם הוצבו שלטים עם רשימת החברות. לידם הונחו מאות טפסי הצטרפות להסתדרות, ובחלק ניכר מהמקרים מנהלי כוח האדם מסרו את העט והטופס לעובד הסיני, ועקבו אחריו עד לחתימתו על הטופס.

רוב העובדים שפגשנו היו נבוכים מהמעמד, שכן הובאו לשם בתום יום עבודה באתרי הבנייה. אחד הוותיקים שבהם סיפר ל"גלובס" כי הוא מועסק בארץ כבר 4 שנים, וגם הוא מועמד לגירוש, על אף שרישיון העבודה שלו הוא למשך 5 שנים. "אנחנו פה כדי לקבל כוח", אמר חצי בעברית.