נדחתה עתירה מינהלית נגד הקמת מתקני קרקע סולאריים

ביהמ"ש חייב את העותרת, חברת Solar By Yourself המתמחה בהתקנת מערכות סואלריות על גגות, בהוצאות משפט בסך 50 אלף שקל

בית המשפט לעניינים מינהליים בבאר-שבע דחה עתירה מינהלית נגד הקמת מתקנים סולאריים קרקעיים שהגישה חברת Solar By Yourself המתקינה מערכות סואלריות (PV) על גגות.

השופט ספי אלון קבע כי SBY "ראתה צל הרים כהרים", וחייב אותה בתשלום הוצאות משפט בגובה חריג של 50 אלף שקל. בחברה אמרו בתגובה כי יערערו על פסק הדין לבית המשפט העליון.

העתירה הוגשה בעקבות החלטת הוועדה המחוזית לתכנון ולבנייה במחוז דרום לדון בבקשותיהם של 19 קיבוצים ומושבים בדרום הארץ להקמת מתקנים סולאריים קרקעיים.

SBY ביקשה לקבוע כי להחלטת הוועדה המחוזית אין תוקף חוקי כל עוד לא אושרה תוכנית המתאר הארצית לתחנות כוח ומתקנים פוטו-וולטאיים (תמ"א 10). תמ"א 10 נמצאת כיום בדיונים במועצה הארצית לתכנון ולבנייה בהליך של שמיעת התנגדויות הציבור.

בית המשפט קבע כי בפועל לא הופקדה אף אחת מהתוכניות האמורות, וכי ההחלטה היחידה לגביהן היתה לעריכת תסקיר סביבה בפרמטרים המוצעים לכך בתמ"א המוצעת.

"לא מצאתי יסוד לטענת העותרת כי הדיונים המוקדמים שקיימה ועדת המשנה בהתאם להחלטת המועצה הארצית מציבים מכשול מחסום או עובדה מוגמרת בפני המועצה הארצית" קבע השופט אלון.

השופט אלון ציין כי SBY טוענת כי "טובת העם, האנושות והסביבה מחייבים העדפת מיקום המתקנים על גבי גגות מבנים", והעיר על כך בציניות כי "למותר לציין כי השקפה סביבתית ירוקה זו עולה בקנה אחד ומשרתת את האינטרס הכלכלי של העותרת (העוסקת כאמור בהתקנת מערכות אנרגיה על גגות)".

מחברת SBY נמסר בתגובה כי "מבחינה מסחרית ניצחנו כי החזרנו את הסוסים לאורווה, אך כמדינה הפסדנו משום שבית המשפט בחר לא לדון בסוגיה החשובה של המינהל התקין והחובה של הוועדה לשמור על החוק".