פיפ"א נגד שליט? יוצאת נגד הנפת "דגלי גלעד" בגמר המונדיאל

בזמן שמשפחת שליט ממשיכה בצעדה - בדרום אפריקה נאלצת הקהילה היהודית לבטל את מפגן ההזדהות למען החייל החטוף שתוכנן לגמר המונדיאל ■ "בפיפ"א טוענים שמדובר במסר פוליטי"

זה התחיל כמחווה יוצאת דופן: הקהילה היהודית בדרום אפריקה שגילתה את עוצמת הרייטינג הגבוה להם זוכים משחקי גביע העולם החליטה להראות את תמיכתה בישראל ולקרוא לעשרות אלפי חבריה להניף דגלי ישראל ודגלים הקוראים "גלעד עדיין חי" כשהם מגיעים למשחקי המונדיאל באיצטדיונים השונים ברחבי המדינה.

בבניין הקהילה היהודית ביוהנסבורג, או בשמו המקומי ה-Beyachad Centre הוקם חמ"ל קטן עמוס דגלי ישראל ודגלים למען החייל החטוף. גם בקייפטאון נפוצו דגלים בין חברי הקהילה אשר שמחו להצטרף לאמירה ולהגיע עם דגלים לאיצטדיונים.

"המשחקים בדרום אפריקה הם הזדמנות היסטורית ונצפית מאוד בכל העולם להעביר את המסר החשוב שלנו, של הזדהות הקהילה היהודית כאן עם המסר ושל הפעילות שאנחנו מקדמים בקהילה למען גלעד שליט - זכינו להרבה תמיכה מהרבה אנשים וגורמים בקהילה שרצו גם הם להצטרף ולהניף דגלי ישראל ודגלים למען גלעד ברחבי האיצטדיון", מספר עומר קלדרון, שליח ישראלי לקהילה היהודית בקייפטאון.

"בחצי הגמר האחרון שהתקיים בעיר, בין הולנד ואורוגוואי, היה אפשר לראות עשרות דגלים תלויים במקומות שונים באיצטדיון ומונפים בהתלהבות והנוכחות בהחלט בלטה".

מונדיאל 2010 / צלם: עומר רבין
 מונדיאל 2010 / צלם: עומר רבין

(דגלי ישראל בחצי הגמר בקייפטאון. צילום: עומר קלדרון)

שיא הפעילות למען גלעד שליט במונדיאל תוכנן לסוף השבוע הקרוב: בהודעת דואר אלקטרוני מיוחדת שיצאה לחברי הקהילה היהודית והופצה גם באמצעות הרשת החברתית "פייסבוק", התבקשו חברי הקהילה שלהם כרטיסים למשחק הגמר להגיע מחר (ו') בבוקר לבניין הקהילה ביוהנסבורג על מנת לקבל דגלי ענק להנפה במהלך המשחק.

היום, הדברים כבר נראו אחרת: בהודעת מייל שנשלחה בתפוצה רחבה מטעם יוזמי המהלך נכתב: "אנא שימו לב שחלוקת דגלים למען גלעד שליט עבור המשחק ביום ראשון לא תתאפשר, לאור העובדה כי מסרים מסוג זה עומדים בניגוד למדיניות פיפ"א. ניתן להניף דגלי ישראל חלקים, אך ללא כל כיתוב פוליטי עליהם". עוד נכתב כי "הפדרציה הציונית של דרום אפריקה מבקשת לנתק עצמה מכל פוליטיזציה של האירוע בנושא גלעד שליט".

בדיקה קצרה מעלה כי ההודעה הוצאה לחברי הקהילה לאור פניות בלתי רשמיות שהתקבלו מצד גורמים בפיפ"א במשרדי הקהילה וכן בשל חשש של ראשי הקהילה היהודית מתביעות משפטיות ותלונות רשמיות מצד הארגון כנגד מוסדות הקהילה.

"אני באופן אישי נתקלתי בהמון תגובות חיוביות מצד המון גורמים, לא רק מישראל, במהלך המשחקים - אנשים שבאו להזדהות ולתמוך ולהתעניין וכמובן הרבה מחברי הקהילה היהודית שביקשו להצטרף למאמצים", מספר קלדרון. "רק פעם אחת מישהו הפטיר לעברנו שפיפ"א אסרה להניף דגלי ישראל ודרש מאיתנו להפסיק".

בפיפ"א רוצים להימנע מפרובוקציות

"אנשים פרטיים יכולים להכניס לאיצטדיון מה שהם רוצים ולעשות מה שהם רוצים - ברוב המקרים השומר בכניסה לא באמת יודע מה כתוב על הבד של הדגל שהאוהד מכניס פנימה ולא צריכה להיות בעיה", אמר היום ל"גלובס" גורם בכיר בקהילה היהודית ביוהנסבורג. "הבעיה היא בכך שיש גב רשמי של הקהילה היהודית למהלך שעומד בניגוד לכללים אחרי שהובהר לנו בימים האחרונים בכמה ערוצים על ידי יותר מגורם אחד שיש משהו בעייתי בקריאה הזו - גם אם בעינינו התמיכה בגלעד היא מעשה הומאני, עבור אחרים זה יכול להיתפס כאמירה פוליטית שנוייה במחלוקת ובפיפ"א פשוט מבקשים לשחק על בטוח ולהימנע מפרובוקציות".

בקהילה היהודית הבהירו כי דגלי ישראל חלקים עדיין יחולקו לאוהדים על מנת שיציגו אותם ברגעי השיא של משחק הגמר הצפוי לשבור שיאי רייטינג. "מי שרוצה להביע את תמיכתו בגלעד וישיג לעצמו דגל - יעשה זאת על אחריותו בלבד, אל מול פיפ"א וכל גורם אחר שלא יראה בעין יפה את הדבר".