שריקת הפתיחה למהפך

מסקנה מהמונדיאל: לא צריך שופטי כדורגל - את העבודה האמיתית עושה הטכנולוגיה

בלי קשר לתוצאה בגמר, ואם היו בו טעויות שיפוט או לא - סיום המונדיאל הוא הזדמנות פז לשנות מהיסוד את היחס בנוגע לשימוש באמצעי שיפוט טכנולוגיים. עוד שנתיים יש אליפות אירופה, מספיק זמן להשתנות. כשמזקקים את הטיעונים של התאחדות הכדורגל העולמית, פיפ"א, נגד השימוש בטכנולוגיה - נשארים עם טענה אחת, שהיא הד לאותה טענה ישנה הנטענת תמיד מול פני השינוי. למעשה, זו יותר המיית לב: זה יהרוס את כל מה שיש, אומרים המתנגדים. זה יוציא את כל הנשמה, הם מייבבים. אלה טענות שיש לעקור מהשורש.

רק הורסים

הרשו לי, אם כן, להציע הצעה בנוגע לעתיד היחסים בין הטכנולוגיה והכדורגל. בנוגע לאמצעי שיפוט טכנולוגיים ושידורים חוזרים אני אומר: ברור שמה שקובע צריך להיות מה שקרה באמת, ולא הדרך שבה שופט חושב שהוא ראה מה קרה. שער, נבדל, חוץ, קרן, יד - המצלמה תכריע.

אבל אלה רק זוטות, וזו רק ההתחלה. אני אומר יותר מזה: בעתיד אני רוצה לראות משחק כדורגל ללא מגע יד שופט. אני בעד שופט על המגרש, אבל שהוא יתפקד כמין נשיא המשחק. תואר של כבוד והדר. זה שבאים אליו לבקש חנינה על שריקה זו או אחרת, או להתלונן על דבר מה, אבל כבר לא המנהל בפועל של המשחק. אין שום סיבה ששופט יקבע אם היה נבדל, ממש כמו שאין שום סיבה שאנשים ישלחו יונת דואר במקום מייל. הטכנולוגיה עושה את זה טוב יותר.

השחקן כמשתמש

מתגעגעים לטעויות שיפוט? חושבים שזה חלק מהקסם? אין בעיה, אפשר לשתול בתוכנת השיפוט אלמנט של חוסר ודאות. לא יכולים בלי צלילי המשרוקית? אז שישרוק, בכיף. רוצים מגע יד אדם? תנו לו סמכות מוגבלת.

אבל זוהי רק ההתחלה, כאמור. אני מציע לחבר את כל המשחק לטכנולוגיה, לחווט אותו. אני בעד להשתיל מצלמות בכדור, חיישנים בקורות השער ובגבולות המגרש ושבבים חכמים בשחקנים, שבבים שינתחו את הפעולות שלהם, ומצדי אפילו שיקראו את המחשבות שלהם.

אני רוצה לדעת אם שחקן אכן התכוון לפגוע בחברו ולרסק לו את הרגל, או שמדובר בטעות בגלישה. אני רוצה שהכדור בעצמו יידע אם הוא בשער או לא. אני רוצה שהדשא יידע מה קורה, אני רוצה שהמשקוף יהיה חכם, כמו גם נקודת הקרן. לא עוד משטח טיפש. אפשר לעשות את זה.

אומרים שזה יהרוס את הכדורגל. אני אומר להיפך. זה ישחרר את המשחק לחלוטין, יעשה אותו חופשי ומרתק ויפה הרבה יותר. גם בעבור הצופים וגם, ואולי בעיקר, בעבור השחקנים. בדיוק כפי שהטכנולוגיה שחררה את כולנו ושיפרה את חיינו בכל-כך הרבה מובנים.

חישבו על השחקנים כעל משתמשים, יוזרים. חישבו על תוכנה כמו פוטושופ, לדוגמה, ועל איך היא שיפרה את חייו של המעצב הגרפי. עכשיו רק תחשבו איך כדורגל טכנולוגי כזה ישפר את חיי השחקן: זה יוריד מעליו את הצורך להציג ולהתחזות, יסיר מעליו את עול השיפוט המוטעה, יגן עליו משומרים אלימים, משופטים משוחדים, מקוונים חצי עיוורים. יישאר לו לעשות רק דבר אחד: לשחק כדורגל יפה. חישבו על חייו של הצופה, ועד כמה הם ישתפרו.

המתנגדים יאמרו שהדבר ייצור שני משחקים. אני אומר להפך. אליפויות מחווטות ועמוסות טכנולוגיה ימשכו את חסרי הטכנולוגיה למעלה ויעזרו ליצור שחקנים טובים, יעילים, אמיתיים וטכניים הרבה יותר. ראינו את זה קורה. אנחנו רואים את זה קורה בכל יום שעובר בכל חזית אחרת של הטכנולוגיה. לאיפה שהיא נכנסת היא עושה רק טוב. היא יכולה לעשות את זה גם לכדורגל.