בניגוד לפרסומים: מועצת העיתונות לא תצטרף לערעור אילנה דיין

‎מדובר בערעור בפרשת סרן ר' ■ המועצה מבקשת להישמע בביהמ"ש רק בעניינים הקשורים ל"חופש העיתונות והביטוי", כהגדרתה ■ גורמים במועצה: הבעת עמדה עקרונית בביהמ"ש כמוה כהצטרפות לעתירה; מבקשים להפוך את ההחלטה

מועצת העיתונות לא תצטרף לערעורה של אילנה דיין בפרשת סרן ר', וזאת בניגוד לפרסומים אחרים בנושא.

המועצה החליטה בהצבעה בדואר אלקטרוני, ברוב של 44 תומכים, לבקש להישמע בבית המשפט בנושאים הקשורים בהלכות "חופש העיתונות והביטוי". 9 מחברי מועצת העיתונות התנגדו ו-4 נמנעו.

המועצה הודיעה כי לא תתייחס בבית המשפט לעובדות הקשורות בפסק הדין שהרשיע את "עובדה" בפגיעה בשמו הטוב של קצין צה"ל - אלא יתייחס רק להשלכות שעשויות להיות לפסק הדין על עבודת העיתונות.

למרות זאת, במועצת העיתונות ממשיכים להישמע קולות הטוענים כי מדובר במצג-שווא שמשמעותו היא אכן הצטרפות לעתירה. לדברי איש "מעריב" בן דרור ימיני, הידיעה שפורסמה ביום שישי התייחסה למשמעות הפרשנית של ההחלטה ולכן אינה שגויה.

"אין תקדים אחד של ערעור אזרחי שבו הצטרפה מועצת העיתונות מתוך מאות תביעות", הוא אומר. "למה דווקא על ד"ר אילנה דיין צריך לגונן? חופש הביטוי שלה נמצא בסכנה? לשם כך קמנו, לשרת את הברנז'ה? אני מתכוון לדרוש לחשוף את שמות התומכים".

"ביום שישי התגלה פרצופה האמיתי של מועצת העיתונות", אמר ל"גלובס" חבר המועצה, מנכ"ל אגודת העיתונאים יוסי בר-מוחא. העיתונאי הוותיק התנגד, לדבריו, להשתתפות המועצה בדיונים, והודיע כי יתמוך בכך רק אם הרוב יעשה זאת.

"הכותרת 'מועצת העיתונות מתייצבת לצד אילנה דיין בערעורה' מוכיחה עד כמה ההונאה מלכתחילה היתה גדולה, והיתה כאן תרמית כלפי חברי המועצה", אומר בר-מוחא, שכתב על כך לכל חברי המועצה.

לטענתו, לא התקיימה הצבעה, "לא התקבלה החלטה. כל העניין שבמסגרתו מעבירים במייל נוסח של בקשה כדי לקבל את תגובותיהם של חברי המליאה ואישורם - זו התנהגות פסולה וקלוקלת. לא כך מנהלים דיון".

במועצת העיתונות דוחים את דבריו וטוענים כי מקור השגגה בידיעה שפורסמה ביום שישי.

התייחסות מועצת העיתונות לפרשת סרן ר' החלה כבר בדצמבר האחרון - אז התקיים דיון ארוך וקולני במועצה. נשיאת המועצה דליה דורנר ביקשה להביע עמדה עקרונית בבית המשפט, והוחלט כי לשם שקיפות יובא כתב העמדה לדיון במליאה. לאחר שהמשנה לנשיאה עו"ד ארנה לין חיברה טיוטה, היא נשלחה לחברי המועצה בדואר האלקטרוני.

במייל נכתב: "נשיאת מועצת העיתונות ממליצה כי המליאה לא תנקוט ולא תצטרף לערעור, ואף לא תנקוט עמדה, אלא בשאלות בנושא חופש הביטוי. זאת מחשש כי תהיה לדברים השפעה מדכאת על עבודת העיתונאי".