גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

סמנכ"לית יוניליוור: "לא משנים הרגלי צריכה עם מבצעי עוף בשקל"

ענת גבריאל, סמנכ"לית הקטגוריות הגלובליות ביוניליוור, מאמינה כי אין עוד חברה עם עוצמה ויכולת לשנות את השוק כמו יוניליוור ■ ל"גלובס" היא מספרת על הקרבות בתחום מרככי הכביסה והדאודורנטים: "המתחרים שלנו מתחילים להזיע"

בעוד שמלחמות המחירים בין רשתות השיווק ואפילו הקרבות שמנהלים יצרני החלב על המקרר כובשים את הכותרות וחודרים היטב למודעות הצרכן, המלחמות סביב מרכך כביסה, המיונז או אפילו סבון הידיים נותרות הרחק מעינו של הצרכן - ופעמים רבות גם הרחק מעינה של התקשורת, שמחפשת אחר קרבות מעוררי רייטינג.

למרות זאת, השוק אינו רדום כפי שנראה, וגם כאן היצרניות השונות שופכות מיליונים רבים של שקלים בקרב על כיסו של הצרכן.

"אנחנו אולי לא תופסים את הכותרות, אבל למלחמות השיווקיות האלה יש השפעה אדירה, ואנחנו רואים כיצד השוק משתנה. ליוניליוור יש כוח אדיר לשנות את הרגלי הצריכה, ואנחנו לא עושים את זה עם עוף בשקל. אני לא מכירה עוד חברה שיש לה כוח ועוצמה כזאת", אומרת ענת גבריאל, סמנכ"לית חטיבת הקטגוריות הגלובליות ביוניליוור.

גבריאל מנצחת בימים אלה על שני קרבות - האחד הוא הקרב על קטגוריית מרככי הכביסה המרוכזים שפרוקטר אנד גמבל נכנסה אליה, והשני הוא הקרב על שוק הדאודורנטים, שגבריאל חולמת לכבוש אותו עם השקת מותג הדאודורנטים הנמכר ביותר בעולם - רקסונה. "המתחרים שלנו מתחילים להזיע", היא אומרת.

* בדין היה מותג חזק. הרשתות שחקו את מעמדו, הורידו מחיר והפכו אותו ללוס לידר.

"שוק מרככי הכביסה נשחק מבחינת רווחיות, גם של הרשתות וגם שלנו. בדין התחיל במעבר לעולם המרככים המרוכזים, והיינו הראשונים שהשקנו את בדין אקסטרה. היום אנחנו רואים מגמה של מעבר מהמוצר המדולל למוצר המרוכז בגלל המשקל ובגלל הריח. המרכך המרוכז הוא כבר לא לוס לידר, והמוצר מתומחר נורמלי.

"כמובן שנכנסים מתחרים. לפני חודש פרוקטר השיקה את לנור, מרכך כביסה מרוכז, והשוק כמרקחה. עולם המרככים פתאום קם לתחייה. פרוקטר היא חברה בינלאומית עם משאבים גדולים, ולכן זה בהחלט קרב מעניין".

* מה תעשו כדי לחסום את פרוקטר אנד גמבל?

"אני לא יכולה לחשוף את כל התוכניות, אבל מדובר בתוכנית מאוד מקיפה שכוללת השקות ותוכנית תקשורת מאסיבית".

* זה רק עניין של זמן עד שגם המוצר המרוכז יהפוך ללוס לידר?

"כשדיברתי עם אלי גידור (סמנכ"ל סחר בשופרסל, א.ח), הוא אמר לי שהוא רוצה שהחברות יתחייבו שהן לא ישחקו את המחירים של מרככי הכביסה המרוכזים. אבל יכול להיות שהשוק יתדרדר גם שם. אני מקווה שהלקוחות שלנו יסכימו לשמור על מחירים סבירים".

* דאב הוא מותג שעשיתם בו השקעות ענק, ולמרות זאת הוא חותם את 2009 עם ירידה במכר.

"כמותית דאב גדל. אין הרבה מותגים שיש להם אג'נדה חברתית אמיתית כמו לדאב, שמוביל את אג'נדת 'האישה האמיתית'. דאב אומר שכל אישה היא יפה, והיופי לא חייב להיות יופי של דוגמנית שדופה בת 20. זו אמירה חברתית".

* את באמת חושבת שבגלל האמירה החברתית הצרכן מושך את המוצר מהמדף?

"אני חושבת שכן. כשאישה שומעת אמירה שהיא תומכת בה, היא גם תומכת אחר-כך במותג".

* אז אולי האמירה החברתית הזאת לא ממש עובדת?

"לכן ההיבט המוצרי של דאב מאוד חשוב. לדאב יש מוצרים מעולים. באופן עקבי דאב מספק לצרכניות מוצרים שנותנים חוויה אחרת של שימוש".

* מה עוד אתם עושים חוץ מלשחרר קמפיינים שתומכים בהצהרה הזאת?

"לדאב יש תוכנית בנושא דימוי עצמי בעולם, ואנחנו כרגע עובדים על תוכנית כזאת בארץ".

* אז איך את מסבירה את זה שהמותג המצוין הזה לא כובש את השוק?

"אנחנו עובדים עם דאב בסבונים נוזליים ומוצקים, דאודורנטים ושמפו. במוצרי פרימיום הוא אחד המובילים. הוא לא משחק במוצרים של וואליו. אני מאמינה שבשנים הקרובות דאב יתחזק. זו לא עבודה של יום אחד".

* המחירים שלכם נשחקו?

"המיתון השפיע על כולם".

השקעה רחבה בדיגיטל

* השקתם מחדש את המותג וזלין, אבל עושה רושם שאין תקומה למותג הזה שצנח.

"וזלין הוכיח כי משימת חינוך ושינוי התנהגות הצרכן היא משימה לא פשוטה. צריך להמשיך ולהתמיד בה לאורך שנים".

* אבל ערכתם השקה עם יעדי הצלחה.

"נכון. מכל השקה צריך ללמוד, גם מהשקה טובה וגם מהשקה שפחות הצליחה. הפקת הלקחים שלנו היא שמשימת חינוך לוקחת זמן ודורשת סוג אחר של פעילות, עבודה סיזיפית של שנים".

* אז למה לכם את זה?

"השאלה היא מה הפוטנציאל בכל קטגוריה".

* אולי תיסוגו?

"אני לא חושבת שצריך לסגת ממותג כמו וזלין. הוא מותג ותיק עם בסיס צרכנים נאמן, ואנחנו בוחנים גם את ההשקות בחו"ל ומה מתאים לצרכן הישראלי".

מותג שדווקא זוכה להצלחה הוא המותג הסבון והדאודורנט לגברים, אקס (AXE).

* אתם מתכננים עוד מהלך עם המותג אקס?

"זה אחד המותגים המדליקים. אקס הוא מותג מרתק בעבודה השיווקית בגלל שהוא יושב על תובנה צרכנית אמיתית. הוא פונה לגברים צעירים, עוזר להם במשחק החיזור, והוא עקבי. את הריחות של אקס רוקחים מומחים לריח שעושים את מוצרי האפטר-שייב היקרים ביותר בעולם. כרגע אנחנו מתמקדים בדאודורנטים ובסבונים הנוזליים.

"לפני שנה השקנו את מועדון ה'אקס מן' בפייסבוק. יש לו 35 אלף חברים. זה המועדון השני בגודלו בישראל אחרי קוקה-קולה. הכנסנו 8 דוגמניות מדהימות לחדר, ונכנסו גברים של אקס (החברים במועדון בפייסבוק) לדבר איתן, זאת כחלק מפעילות אינטרנטית מצולמת שנקראה 'צ'אט אקס רולט'. כל הזמן יש לנו שם פעילות. זה לא פשוט. לא סתם יש 35 אלף חברים".

* הגדלתם את תקציבי השיווק באינטרנט?

"יש לנו את אחד מתקציבי הדיגיטל הגבוהים בארץ, שעומד על 12%-15% מתקציב הפרסום של החברה. במותגים מסוימים, כמו באקס, תקציב הדיגיטל יכול להגיע ל-20%".

בזרוע פעילות אחרת אחראית גבריאל למספר מותגי מזון של החברה הכוללים את קנור, ליפטון, הלמנס, מזולה ובלו בנד.

* לקנור יש תחרות לא פשוטה עם אסם.

"אנחנו שולטים בקולינריה. יש לנו את מרקי ה'נמס בכוס' והמרקים העשירים, רטבי בישול ועולם אבקות התיבול - פתרונות בעולם של קנור. המהלכים המעניינים הם ברטבי הבישול. כולם מציעים כיום יותר פתרונות לאישה או לגבר שמבשלים".

* אסם יצאה עם ארוחות מוכנות - אבקות תיבול לפי תפריטים. אין לכם מענה לזה.

"זה יושב על הנישה של צנצנות רוטבי הבישול של קנור, אבל בניגוד לאבקות תיבול שרוב הנשים יכולות להכין בבית, רטבי הבישול הם מוצר שמצריך חומרי גלם יותר מתוחכמים ויכולת קולינרית".

* במילים אחרות, המהלך של אסם הוא יותר מהלך מתוקשר מאשר מהלך אמיתי של שינוי?

"התובנה שהם יושבים עליה זה הצורך לתפריטים, רעיונות של מה אכין היום. הפתרון שאסם נותנת זה פתרון של תבלין. יהיה מעניין לראות אם הצרכנית באמת צריכה את העצות של מה להכין היום כשיש כל-כך הרבה ספרים ותוכניות בישול".

הזדמנויות בשוק המקומי

* כיצד אתם מתמודדים מול התגברות המותגים הפרטיים?

"המותגים הפרטיים נכנסים כמעט לכל קטגוריה. בקטגוריות שאני מתמקדת בהן הם מקבלים את המקום יותר בנישה של הוואליו, ואנחנו משחקים יותר בנישה של הפרימיום, ולכן זו לא תחרות ישירה. הם יתפסו את המקום שלהם, אבל אי-אפשר להעמיד אותם מול מותגים חזקים".

* ליפטון הוא מותג חזק בעולם, ובארץ הוא מתקשה להתחרות בויסוצקי.

"ליפטון הוא דוגמה למותג שלא השקענו בו והזנחנו אותו. הוא לא מתחיל אפילו לדגדג את הפוטנציאל שלו בשוק. זה מותג התה הגדול ביותר בעולם, ובארץ הוא בהחלט נמצא במקום לא ראוי. אפרופו השיחה על וזלין, זה גם מקום שהחברה צריכה לקבל החלטה אם היא רוצה לבנות מחדש את המותג ולהשקיע בו".

* מהם 5 המותגים המעניינים של יוניליוור בעולם שאתם שוקלים להכניס?

"יש ליוניליוור עוד הרבה מותגים חזקים. בקטגוריית השיער - Sun silk ,Clear, בתחום הכביסה - OMO, בתחום משחות השיניים - Signal, Close Up. אחת המשימות שלי היא לבחון את המותגים הבינלאומיים ולהחליט מה מתאים לצרכן הישראלי".

* אתם שוקלים רכישות של מותגים אחרים?

"רוב הרכישות מתבצעות על-ידי יוניליוור בעולם ומגיעות לארץ. אנחנו גם בודקים את ההזדמנויות שיש בשוק המקומי, ואם יש משהו שייראה אטרקטיבי ומתאים לפורטפוליו של המוצרים - אני מניחה שנשקול את זה".

בכל מקרה, אומרת גבריאל, "עוד לא מיצינו את הפוטנציאל בשוק הישראלי".

* מה התפקיד הבא שלך?

"אני בהחלט רוצה בעתיד להתקדם לתפקיד בכיר יותר. תפקיד מנכ"לות בחברה כזו או אחרת בהחלט יעניין אותי".

* שמך הוזכר בחברה העולמית כמחליפה אפשרית בעתיד למנכ"ל יוניליוור ישראל, מוטי קרן.

"החברות שבהן עבדתי תמיד הציבו בפניי אתגרים, והאתגר הנוכחי שלי הוא בתפקיד הנוכחי שבו אני מתמקדת. אם יוניליוור תציב לי אתגרים אחרים, אני בהחלט אשקול אותם".

22

עוד כתבות

ח''כ אריאל קלנר, הליכוד יומן הלילה, גלי ישראל, 27.08.25 / צילום: נועם מושקוביץ', דוברות הכנסת

תזכורת תקופתית: בנט ולפיד לא הגדילו את הכסף הקטארי

תחת נתניהו החל להיכנס כסף מקטאר לממשלת חמאס ברצועה, ונקבע כי הסכום יעמוד על 360 מיליון דולר ● למרות הטענות בקואליציה, תחת בנט ולפיד זה לא השתנה ● המשרוקית של גלובס

ירידה דרמטית בגיוסי קרנות ההון סיכון

דוח חדש: גיוסי קרנות ההון סיכון בישראל צנחו ב-80% בשנת 2024

תוצר ההייטק נותר קפוא זו השנה השנייה ברציפות, קצב הגידול בתעסוקה האט לפחות מ־2% בשנה, לראשונה זה עשור, ומספר עובדי המו"פ ירד ב־6.5% ● במקביל לכך 2025 כבר מסתמנת כשנת שיא של כל הזמנים בעסקאות מיזוג ורכישה, הרבה הודות לאקזיט ההיסטורי של וויז

השותפים בגלילות קפיטל. מימין: אריק קליינשטיין, ליאור ליטבק, נופר עמיקם, קובי סמבורסקי / צילום: בן יצחקי

קרן הסייבר הוותיקה מגייסת חצי מיליארד דולר להשקעה בחברות ישראליות. מה היא מחפשת?

קרן ההון סיכון הישראלית גלילות קפיטל תקים קרן סיד חמישית להשקעה בשלבים ראשונים וקרן צמיחה שנייה ● בתוך כך, רינת רמלר מצטרפת כשותפה

משרדי חברת השבבים TSMC, בטייוואן / צילום: ap, Chiang Ying-ying

בזמן שבאירופה מדברים על אמברגו, בתעשיות הביטחוניות חוששים מתרחיש חמור יותר

כבר שנתיים שבענף התעשיות הביטחוניות מתמודדים עם חוסרים שונים ומשונים, במיוחד בתעשיות הגדולות שמהוות את "אבני הבניין" העיקריות ● אבל חשש מהותי שלהן אינו דווקא מהאמברגו, אלא מתעשיית השבבים

ראש הממשלה בנימין נתניהו / צילום: תמר מצפי

התוצר לנפש ושיעור החוב: מה למדנו מנאום ההבהרה של נתניהו?

אחרי הנאום שחולל סערה, ראש הממשלה בנימין נתניהו ביקש להרגיע את הציבור והשווקים ● הוא רצה לגבות את דבריו בנתונים וגרפים, לא תמיד זה עזר ● האיחוד האירופי לא עד כדי כך חסר משמעות, וכשמסתכלים על התוצר צריך להתחשב בעוד גורמים ● אבל יש גם נתון שהוא אכן חיובי, אם כי גם אותו יש לשים בהקשר הנכון ● המשרוקית של גלובס

מימין: יוסי בכר ז''ל יו''ר הוועדה, דוד קליין ז''ל נגיד בנק ישראל דאז, ובנימין נתניהו שר האוצר דאז. / צילום: אריאל ירוזולימסקי

20 שנה לרפורמה שטלטלה את שוק ההון: מה קרה לכוחם של הבנקים?

כשחברי ועדת בכר בישרו על הפרדת הבנקים מקופות הגמל וקרנות הנאמנות, בכירי המערכת הבנקאית הזהירו מפני משבר ● שני עשורים לאחר מכן כבר ברור שהבנקים לא רק שלא נפגעו מהרפורמה ההיא, אלא רק התחזקו מאז ● מודל העמלות, השליטה בשוק ההלוואות וחדרי המסחר שלהם שמרו על ההגמוניה לאורך השנים ● 20 שנה לוועדת בכר, פרויקט מיוחד

איך להשקיע? / עיבוד: טלי בוגדנובסקי

המומחים מנתחים: האם הראלי בתל אביב מתקרב לסופו?

הנאום של ראש הממשלה נתניהו הציף חששות של משקיעים רבים מפני בידוד המשק הישראלי ● אומנם תגובת השוק לנאום הייתה זמנית, אך היא מצטרפת לדעיכה של העליות בת"א בתקופה האחרונה ● האם הראלי מתקרב לסיומו, ואילו שינויים כדאי לבצע בתיק ההשקעות כבר עכשיו?

מימין: נשיאת הנציבות האירופית אורסולה פון דר ליין ושרת מדיניות החוץ של האיחוד האירופי קאיה קאלאס, בריסל / צילום: ap, Geert Vanden Wijngaert

הסנקציות של האיחוד האירופי: השפל ביחסים ומי עדיין תומך בישראל?

הנציבות האירופית הכריזה על תוכנית חסרת תקדים לסנקציות חריפות על ישראל, וחלק מהצעדים כבר יצאו לדרך ● מה יהיו השלבים הבאים, כמה כסף נפסיד ואילו מדינות מובילות את המהלך? ● שאלות ותשובות

פרופסור אמיר ירון, נגיד בנק ישראל. צילום: איל יצהר / עיבוד: טלי בוגדנובסקי

המאבקים בבנק ישראל מחריפים: הנגיד תקף פומבית את הוועד, שלא נותר חייב

לאחר הפרסום בגלובס על המאבק הפנימי בבנק ישראל, העימות עלה מדרגה והפך לפומבי, כאשר הנגיד אמיר ירון התעמת חזיתית עם ועד העובדים החדש ● על רקע המשבר העמוק הכולל עזיבות בכירים ומשבר אמון חסר תקדים, היחסים המתוחים במוסד הגיעו לסף פיצוץ

ג'רום פאוול, יו''ר הפדרל ריזרב / צילום: ap, Jacquelyn Martin

תשעה חודשים של ציפייה: האירוע שכל הכלכלה העולמית מחכה לו מגיע

בשוק מעריכים בהסתברות של 96% שהפד יוריד את הריבית הערב ב-0.25% - לראשונה השנה ואחרי חמש החלטות רצופות ללא שינוי ● ב-CNBC סימנו מספר מניות שצפויות להרוויח מהורדת הריבית המסתמנת

אוניברסיטת תל אביב / צילום: Shutterstock

שתי אוניברסיטאות ישראליות בצמרת הדירוג הבינלאומי הנחשב

אוניברסיטת תל אביב נכנסה זו השנה השנייה ברציפות למדד היזמות היוקרתי של PitchBook ומדורגת שוב במקום השביעי בעולם, ובמקום הראשון מחוץ לארה"ב ● הטכניון נכנס לראשונה לעשירייה הפותחת עם יותר מ־1,300 יזמים וגיוסים של כ־43 מיליארד דולר גיוסים ● ישראל היא המדינה היחידה מחוץ לארה"ב עם שני מוסדות בצמרת

מיכה קאופמן, מייסד ומנכ''ל פייבר / צילום: יואב הורנונג

ביד אחת מפטרת וביד השנייה שוכרת משרדים חדשים: לאן הולכת פייבר?

השבוע הודיעה חברת המסחר המקוון על פיטורי 250 עובדים והצטרפה למגמה בהייטק של החלפת עובדים ב־AI ● המנכ"ל רוצה לחזור ל"מצב סטארט־אפ", אז למה שכר לאחרונה משרדים בגלילות?

מערכת הלייזר ''מגן אור'' שתיקרא מעתה ''אור איתן'', על שמו של סרן איתן אוסטר ז''ל שנפל בלבנון / צילום: דובר צה''ל

כל יירוט יעלה דולרים בודדים: הושלמו הניסויים בקרן הלייזר

המערכת השלימה את סדרת הניסויים בטרם העברת המערכת לצה"ל, ונמסר כי היא הוכיחה את יעילותה מול טילים, רקטות ופגזי מרגמה ● המערכת תיקרא "אור איתן", על שמו של סרן איתן אוסטר ז"ל שנפל בלבנון

אורסולה פון דר ליין, נשיאת הנציבות האירופית / צילום: Reuters, Yves Herman

עדיין טעון אישור: הנציבות האירופית ממליצה על השעיית הסכם הסחר החופשי עם ישראל

בנציבות האירופית התכנסו היום כדי לגבות את הצהרת הנשיאה להמליץ צעדים משמעותיים נגד ישראל, ובראשם דרישה להשעות את הסכם הסחר החופשי ● אלא שהיא זקוקה לרוב מיוחס שעד כה לא התגבש ● הפוקוס על איטליה, שעד כה הביעה התנגדות למהלכים כאלה והייתה לצד גרמניה הבלם האחרון ● כך או אחרת, בממשלה לא יכולים לטעון שמדובר בהחלטה "חפוזה ומפתיעה"

פרופ' רוני גמזו / צילום: כדיה לוי

בכירים ברשות שוק ההון: גמזו מתנהל בכוחנות ולא מתאים לתפקיד יו"ר חברת ביטוח

דירקטוריון מגדל אחזקות החליט למנות את פרופ' רוני גמזו לדירקטור במגדל ביטוח, בדרך למינוי אפשרי שלו כיו"ר החברה, בעוד שהדירקטור אבי דותן צפוי לסיים את תפקידו ● המהלך מנוגד לעמדת הממונה על שוק ההון, עמית גל, שהתריע מפני פגיעה בעצמאות מגדל

ראש ממשלת בריטניה קיר סטארמר / צילום: Shutterstock, Alexandros Michailidis

דיווח: בריטניה תכיר במדינה פלסטינית בסוף השבוע

שר הביטחון ישראל כ"ץ: "עם תחילת התמרון הקרקעי, הושמדו בעזה 25 מגדלי טרור" ● ישראל העבירה לסוריה הצעה להסכם ביטחוני חדש בגבול ●  במערכת הביטחון נערכים לניסיון חטיפה של חיילים באזור הלחימה בעיר עזה ● גורמים מדיניים: הסיכוי לעסקה בזמן הקרוב - אפסי ● 48 חטופים - 712 ימים בשבי - עדכונים שוטפים

שר ההגנה הפיליפיני, ג'יבו טאודורו / צילום: ap, Anupam Nath

הלקוחה הביטחונית הבולטת במזרח הרחוק מפסיקה לרכוש מערכות מישראל

שר ההגנה הפיליפיני הודיע אתמול כי מדינתו לא מתכוונת לרכוש אמל"ח נוסף מישראל, בשל המלחמה ברצועת עזה ● הפיליפינים מהווים יעד יצוא משמעותי של התעשיות הביטחוניות הישראליות, ובין השנים 2023-2019 היוו את יעד היצוא השני בהיקפו מתוך כל העסקאות, אחרי הודו ולפני ארה"ב

טקס מתן השם לצוללת אח''י דרקון בגרמניה, נובמבר האחרון / צילום: דובר צה''ל

צוללת הדגל מתעכבת בגרמניה: אח"י דרקון לא תגיע לישראל לפני 2026

הצוללת הגדולה והיקרה ביותר שישראל רכשה הייתה אמורה להצטרף השנה לשייטת 7, אלא שהיא עדיין עוברת בדיקות וניסויי ים, ולא צפויה להימסר לצה"ל במועד ● ברקע החשש מהסחף נגד ישראל והאמברגו הגרמני, האם יש פתרון לתלות המוחלטת בתעשייה הימית של ברלין?

ראש הממשלה בנימין נתניהו בכנס השנתי של אגף החשב הכללי באוצר / צילום: תדמית הפקות

המהלך המדאיג שנרקם באירופה ועומד מאחורי נאום ספרטה של ראש הממשלה

זמן קצר לפני שנתניהו הצהיר כי ישראל בדרך ל"משק סגור", התקבל בממשלה מסמך חדש שמבשר על העמקת הבידוד הכלכלי ● הנציבות האירופית הודיעה כי תקדם את השעיית הסכם הסחר החופשי מול ישראל באופן רשמי ● בינתיים, גורמים בכירים מספרים כי נציגי מודי'ס ביקרו בארץ בשבוע שעבר והביעו חששות מהמגמה השלילית

נשיא ארה''ב דונלד טראמפ ויו''ר ה־SEC פול אטקינס / צילום: Reuters, Kevin Lamarque

טראמפ רוצה לבטל את הדיווחים הרבעוניים. וול סטריט לא תיתן לו

נשיא ארה"ב קרא השבוע לבטל את הדוחות הכספיים הרבעוניים וטען: "פעם בשישה חודשים זה אמור להספיק". ברשות ני"ע החלו לקדם את השינוי ● אלא שירידה בדיווחים עלולה להוביל לתנודתיות במחירי המניות וייתכן שחברות ימשיכו בתדירות הנוכחית כדי לזכות באמון השוק