דרושה ביורוקרטיה תומכת

בשנים האחרונות הכירה הממשלה בצורך לקדם בישראל את תעשיית האנרגיה המתחדשת

זה שנים שכולם מדברים על פיתוח הנגב והערבה, אבל רק מעטים מבינים ועושים למען פיתוח כזה. שר התמ"ת, בנימין בן אליעזר, שעשה רבות עבור חבל ארץ זה, מבין נחיצות זו היום יותר מתמיד. לאחרונה, אף קרא השר בן אליעזר לפתח תעשייה נוספת בדרום, והזהיר מהסכנה שבהישענות יתר של העיר אילת וסביבתה על תעשיית התיירות.

לאחר סיום כריית הנחושת בתמנע לפני כשני עשורים, נסגרה אופציית פיתוח התעשייה באזור הערבה לתקופה ארוכה. חידוש הכרייה כיום, דבר חשוב מאוד בפני עצמו, מהווה בסיס טוב להתחלת שינוי במקורות הפרנסה והתעסוקה באזור. עיסוק בתחומי התיירות והחקלאות בחבל אילות גם הוא מבורך, אבל נעשה בקנה-מידה קטן מדי, לא מספיק מגוון ולא מספיק אטרקטיבי להובלת שינוי מהותי לצמיחה.

בשנים האחרונות הכירה הממשלה בצורך לקדם בישראל את תעשיית האנרגיה המתחדשת, בהכריזה על אזור הנגב והערבה, כבעל עדיפות לאומית לפיתוח התחום. בנוסף, הכירו בצורך זה גם העיר אילת וחבל אילות, שיחד הקימו מינהלת אנרגיה מתחדשת, שמטרתה הפיכת הערבה הדרומית למוקד טכנולוגי בין-לאומי, "עמק שמש" של פיתוח תעשיית אנרגיה מתחדשת, תוך ניצול היתרונות המוחלטים שיש באזור - שמש וקרקע פנויה רבה.

הצורך בפעולה רחבה ומהותית שתחולל שינוי כלכלי ודמוגרפי משמעותי, החלו, וניצני פעילות זו כבר מתרחשים בערבה. בארבע השנים האחרונות נערכו בדרום תוכניות חינוכיות ותוכניות מחקר, ואף פותחו והוקמו בפועל מיזמי פאנלים סולאריים רבים. החשש הגדול לגורל המאמצים הללו, הוא היעדר ביורוקרטיה תומכת.

קשה לשים את האצבע על הנקודה המדויקת במערכת הביורוקרטית שלנו שבה מתעכבים הדברים, היות שמדובר במכלול של גורמים שבמקום לפעול ככלים שלובים, מאיטים את ביצוע החלטות הממשלה, וכובלים אותן במשך שנים במסגרות שונות ובדיונים אין-סופיים. כך לדוגמה, לפני יותר מחצי שנה הכריז ראש הממשלה, בנימין נתניהו, כי תקום ועדה בין-משרדית לטיפול בנושא האנרגיה המתחדשת של ישראל, יוזמה ברוכה שעד כה נפלה קורבן לעיכובים מיותרים. אותם עיכובים גם מונעים זה יותר מעשור את הפרטת משק החשמל וביצוע פרויקט הרכבת הקלה.

דרוש לנו גורם-על שיוכל להוביל את התהליך, לשקול את השיקולים ולקדם את ההחלטות שיאפשרו פיתוח תעשייתי ומחקרי מואץ. רק גורם כזה יוכל לקדם - במקביל למרכז מו"פ ויישום של טכנולוגיות ישראליות וזרות של אנרגיה מתחדשת - מנגנון תומך שיאפשר לחברות הצעירות שיקומו להקים מפעלי ייצור טכנולוגיים ולייצר את הפיתוחים שלנו כאן, לא בסין.

ביורוקרטיה תומכת תאפשר לספק סביבה, שבה יוכלו משפחות וצעירים בעלי פוטנציאל, אתגר ורצון, לעסוק בחוד הפיתוח הטכנולוגי של תעשיית האנרגיות המתחדשות של ישראל, היכן שהשמש זורחת כמעט תמיד והקרקע נמצאת בשפע.

דחיפה ממשלתית לקיצור התהליכים הביורוקרטים וניצול כל הפוטנציאל האדיר שכבר קיים, יובילו לשינוי הנדרש: פריסת הסיכון הכלכלי והתעסוקתי הטמון בהישענות על תעשיית התיירות לבדה. רק פיתוח של טכנולוגיה, מדע, אקדמיה ומחקר, ואיתם מרכז תעשייתי משמעותי בקנה-מידה לאומי למחקר, לפיתוח ולייצור מקומי של טכנולוגיות אנרגיה מתחדשת, יניעו משפחות צעירות להעתיק את מגוריהן לערבה.

הכותב הוא ראש מועצת חבל אילות המתמודדת במכרז להקמת מרכז לפיתוח טכנולוגיות לאנרגיה מתחדשת בנגב ובערבה