הקלה בשווקים: אירלנד גייסה 1.5 מיליארד א' חרף הורדת דירוג

אירלנד הצליחה לגייס 1.5 מיליארד אירו באגרות חוב ל-6 ו-10 שנים יממה בלבד לאחר שמודי'ס הודיעה על הורדת הדירוג ברמה אחת אך קבעה אופק יציב ■ גם ספרד גייסה 6 מיליארד אירו

האם אמון המשקיעים בכלכלה האירופית מתאושש? ספרד הודיעה היום (ג') כי השלימה גיוס אג"ח בהיקף עצום של 6 מיליארד אירו, רובם בהנפקה של אג"ח ל-12 שנים שתשואתן נקבעה על 2.2% - תשואה נמוכה במעט מזו שנקבעה לאגרות שהנפיקה המדינה לפני כחודש.

סדרה אחרת של אג"ח ל-18 חודשים הכניסה לקופת המדינה 1.7 מיליארד אירו בתשואה של 2.3% לעומת 2.8% בגיוס הקודם.

גם האירים הצליחו במבחן

גם הממשלה בדבלין הצליחה לגייס היום 1.5 מיליארד אירו (כ-1.95 מיליארד דולר) באמצעות הנפקת אגרות חוב לתקופות של 6 ו-10 שנים. זאת למרות שההנפקה נערכה יממה בלבד לאחר הורדת הדירוג של של מודי'ס.

מודי'ס הורידה את דירוג האשראי בדרגה אחת מ-Aa1 ל-Aa2, אך עם זאת קבעה את האופר העתידי כיציב במקום שלילי, צעד שעזר לרכך את המכה עבור השווקים.

מודי'ס כתבה במסגרת הודעת הורדת הדירוג כי "הממשלה האירית מאבדת בהדרגה אך בצורה מהותית את כוחה הפיננסי". עוד הוסיפה מודי'ס כי היא מצפה שהצמיחה הכלכלית במדינה תהיה מתחת לממוצעים ההיסטוריים ל-3 עד 5 השנים הקרובות משום שלא צפויה תרומה משמעותית ממגזרי הבנקים והנדל"ן ומשום שהנפילה בחוב המגזר הפרטי מעכירה את תחזית הצמיחה.

אנליסטים במדינה העריכו כי סוכנות ניהול האוצר הלאומית אשר מנהלת את ההנפקה תעמוד ביעד שלה ותגייס סכום שינוע בין מיליארד ל-1.5 מיליארד אירו כתוצאה מהמהלך. אירלנד מתמודדת כעת עם שורה של רפורמות כלכליות במטרה לעמוד ביעד שהציב לה האיחוד האירופי, להפחית את הגירעון שלה ל-3% בלבד מהתמ"ג עד שנת 2014. עד לרגע זה עומדת המדינה בהתחייבויותיה ליישם הצעדים הנדרשים, אך לדברי גורמים בממשל "לא בטוח שהציבור יהיה מוכן לקבל את הגזירות שמתוכננות להמשך הדרך".

יצוין כי ספרד, אירלנד ויוון מכרו אג"ח ממשלתיות בהיקף של כמעט 10 מיליארד אירו (כ-13 מיליארד דולר), עם ביקוש עולה לאג"ח לטווח קצר, זאת כאשר בשווקים שוררת אופטימיות כי תוכניות הסיוע של האיחוד האירופי יצליחו להכיל את משבר החוב בגוש.