ציפייה באירופה: מבחני הלחץ לבנקים עשויים להתפרסם היום

התוצאות היו אמורות להתפרסם מחר בצהרים, אך מקורבים לנושא ביבשת טענו כי ייתכן ויתפרסמו כבר הערב ■ הועדה האירופית לפיקוח על הבנקים בחנה את האיתנות הפיננסית של 91 מוסדות מובילים

הגל החיובי ששוטף היום את בורסות אירופה טעון בציפייה לפירסום תוצאות מבחני הלחץ שנערכו ל-91 מוסדות מובילים ביבשת ע"י הועדה האירופית לפיקוח על הבנקים (CEBS).

במקור, הודיעה הועדה כי תוצאות המבחנים, שנועדו לבדוק את איתנותם הפיננסית של הבנקים, יפורסמו מחר (ו') בשעה 13:00 שעון ישראל. עם זאת, גורמים הקשורים לועדה טענו כי ייתכן והמסקנות יפורסמו כבר היום. לדבריהם, טרם התקבלה החלטה סופית מאשר למועד הפירסום המדוייק.

למבחני הלחץ משמעות רבה עבור השוק האירופי, לאור החששות שהביעו בשבועות האחרונים אנליסטים בכל העולם לפיהם הבנקים המובילים "מסתירים" כמה מחובותיהם מהמשקיעים ומצויים במשבר אשראי גדול מזה שדווח עליו עד כה.

המבחנים האמורים נערכו על ידי רגולטורים מכל רחבי היבשת ובפיקוח של גורמים ממשלתיים רבים וסך המוסדות שנבחנו על ידם מכסה נתח של 65% מהמערכת הבנקאית האירופית.

באיחוד האירופי מקווים כי בדומה לפירסום הדו"חות הדומים בשנת 2009 בארה"ב, גם פרסום הדו"חות האירופים יעניק תעודת הכשר למערכת הפיננסית ביבשת ויגביר באופן ניכר את אמון המשקיעים - זאת מאחר ונעשתה, לדברי פקידים באיחוד, עבודה מקיפה שכללה "פתיחה של כל הספרים, בחינה מדוקדקת של כל עסקה כושלת והסתכלות מעמיקה על יכולת ההתמודדות עם כל תרחיש", כהגדרתם.

עניין רב תרכז העבודה שנעשתה סביב איתנות המערכת הבנקאית ביוון ובספרד וכן יכולותיהם של הבנקים בגרמניה להתמודד עם אובדן אפשרי של ההלוואות שנתנו לשתי כלכלות אלה.

פרסום מוקדם של התוצאות, על פי גורמים בשוק ההון האירופי, עשוי להשפיע על מגמת המסחר היום ומחר באופן ניכר ולנווט בהתאם גם את מגמת המסחר בארה"ב ובשאר העולם.