גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

לאמץ נורמות חדשות בשוק החיתום

יש לטפל בכשל זה של מוסד החיתום על-ידי הפרדת תפקידים בין ביטוח ההנפקה, לבין האחריות לאימות נתוני התשקיף

יש לברך על כך שרשות ניירות ערך בודקת שינויים נדרשים בשוק החיתום. יחד-עם-זאת, אפשר להביע תמיהה על כך שרק עכשיו הגיעו למסקנה שהמצב בשוק החיתום אינו מניח את הדעת. לחובת החתמים ניתן לזקוף לא מעט מהתקלות שפקדו את שוק ניירות הערך בישראל במרוצת השנים.

לחתם יש שני תפקידים בשוק ההנפקות: הראשון - תפקיד ביטוחי. החתם מתחייב לקנות אותו חלק מניירות הערך המונפקים שלא ירכוש הציבור; השני - תפקיד מקצועי. על החתם לבחון את נתוני התשקיף ואת טיב ההנפקה, כדי לוודא שאין בתשקיף פרט מטעה, שהחתם, כאחד מחותמי התשקיף, אחראי לנזק שייגרם לקוני ניירות הערך בשל קיומו של פרט כזה.

החוק אינו מחייב את החתם לבחון את נתוני התשקיף, פעולה המכונה בעגה המקצועית Due Diligence, אך במדינות בהן קיימת מסורת של פעולת חתמים, בדיקת נתוני התשקיף היא חלק מובן מאליו של חובות החתם. בשוק מתוקן מובן גם שלחתם חובות לחברה המנפיקה שהוא מבטח את הנפקתה, אך גם לציבור רוכשי ניירות הערך המונפקים.

בתקופות של גאות בשוק ניירות ערך, בהן מוכן הציבור (ולצערנו גם חלק מהמשקיעים המוסדיים) לקנות מכל הבא ליד, מוכנות רבות מהחברות המנפיקות לוותר על שירותי ביטוח ההנפקה, וכך הן מוותרות גם על שירותי אימות נתוני התשקיף של החתם. מתברר, כי נכונות לוותר על חיתום קיימת גם כשמובטחת רכישה מוקדמת, על-ידי משקיעים מוסדיים, של ניירות הערך המונפקים.

מי שאינו מתחייב לבטח את ההנפקה ומשמש רק מפיץ ניירות הערך המונפקים אינו "חתם" על-פי הגדרת החוק, אינו חותם על התשקיף ואינו אחראי לכך שלא יהיה בתשקיף פרט מטעה.

יש לטפל בכשל זה של מוסד החיתום על-ידי הפרדת תפקידים בין ביטוח ההנפקה, לבין האחריות לאימות נתוני התשקיף.

מי שמבצע את ה-Due Diligence ייקרא "אחראי להנפקה" ואפשר שיהיה גם חתם. אולם בעוד שמנפיק יוכל לוותר על חיתום, יהיה עליו, בכל מקרה, להגיש את הבקשה לאישור התשקיף ולרישום ניירות הערך למסחר בבורסה באמצעות "אחראי להנפקה".

זה האחרון יאשר קיומן של הבדיקות הדרושות כדי לקבוע שההנפקה ראויה.

אני מייחס חשיבות רבה לחשיבה מחדש על תפקידם של חתמים בשוק ניירות ערך מתוקן. עסקי החיתום ידועים כעסקים רווחיים ביותר. תמורת העמלות הנאות שהם מקבלים, על החתמים לשמש "שומרי סף" ולסרב להביא לשוק מניות של חברות קיקיוניות ואגרות חוב נעדרות כל אמצעי להבטחת כספי הרוכשים. הגיע הזמן לאימוץ נורמות חדשות בשוק החיתום בישראל.

הכותב הוא סגן יו"ר לשכת המסחר הבינ"ל - ICC ישראל, לשעבר המפקח על הבנקים ויו"ר דירקטוריון הבורסה לניירות ערך

עוד כתבות

כיכר המדינה. לב אזור הביקוש / צילום: באדיבות י.ח דמרי

כיכר המדינה בת"א עובר מתיחת פנים. כמה יעלו הדירות החדשות?

באיזור כיכר המדינה ניתנו בחמש השנים האחרונות 199 היתרים להתחדשות עירונית ● אייל כ"ץ, בעלי חברת תיווך: "יש התאוששות בשוק בעיקר בפרויקטים חדשים והרבה לקוחות מחפשים לשלם 10% עכשיו ו־90% בסוף, ולהוציא שלל הטבות מהיזמים"

שופט העליון יוסף אלרון / צילום: שלומי יוסף

לוין הציע למנות את יוסף אלרון לנשיא בית המשפט העליון ונתקל בהתנגדות עזה

הצעתו של שר המשפטים - למנות את השופט יוסף אלרון לנשיא בית המשפט העליון למשך שנה - נתקלה בהתנגדות השופטים, חברי לשכת עורכי הדין וח"כ קארין אלהרר ● ראש לשכת עורכי הדין: "הצעה שערורייתית והמשך ההפיכה המשטרית - לא נקבל אף תוצאה מלבד בחירתו של השופט יצחק עמית בהתאם לשיטת הסניוריטי הנהוגה"

צילום: AP - Seth Wenig, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

500 חברות עמדו למבחן בעונת הדוחות הזו בוול סטריט. אלה התוצאות

עונת הדוחות החולפת כונתה "המבחן של הראלי בוול סטריט". בדיקה חדשה, שניתחה את התוצאות של החברות במדד S&P 500 שפרסמו את הדוחות שלהן, מעלה כי הראלי עבר את המבחן ● הרווחים של החברות המדווחות קפצו בקצב מסחרר, רובן גם עקפו את תחזיות האנליסטים, וגם: איזה סקטור נהנה מהכי הרבה המלצות קנייה בשבועות האחרונים?

יוליה שמאלוב ברקוביץ / צילום: שלומי יוסף

עובדי חדשות 13 לדירקטוריון: "תדהמה ושאט נפש ממינוי יוליה שמאלוב-ברקוביץ'"

עיתונאיות ועיתונאי חדשות 13 שיגרו מכתב חריף לדירקטוריון, בו הביעו התנגדות למינוי יו"ר הרשות השנייה לשעבר ליו"ר החברה ● לפי המכתב, "המינוי כה פסול ומופרך, עד כי מתעוררת תהייה שמא דירקטוריון החברה פעל במודע בניגוד לטובתה העסקית והציבורית" ● רשת 13: "ועדת האיתור פעלה במקצועיות ובתהליך סדור"

הקשיים של זוגות ידועים בציבור בדרך להכרה / איור: גיל ג'יבלי

הקשיים המשפטיים של זוגות ידועים בציבור נערמים

פסיקות שניתנו לאחרונה מערערות על מצבם של הידועים בציבור, ולכל הפחות מציבות את זכויותיהם בסימן שאלה ● זוגות רבים נדרשים להוכיח את הסטטוס שלהם בפני רשויות כדי לקבל זכויות שנשואים מקבלים אוטומטית, כמו הנחה בארנונה, וכדי למצות אותן נתקלים בחומת ביורוקרטיה: "הכל תלוי בפקיד שנופלים עליו"

עזה / צילום: Reuters, Anadolu

שני לוחמי שריון במילואים נפלו בצפון הרצועה, הותרו לפרסום שמותיהם של 5 מהנופלים באסון הנגמ"ש ברפיח


הותרו לפרסום שמותיהם של 5 מהנופלים באסון הנגמ"ש ברפיח ● הפגנות התקיימו הלילה ברחבי הארץ להקדמת הבחירות ● סמל יאיר רויטמן נפטר היום אחרי שנפגע בפיצוץ המבנה הממולכד, שבו נהרגו 4 מחבריו לצוות • רה"מ: "למרות המחיר הכבד, עלינו לדבוק במטרות המלחמה" • צה"ל תקף מטרות בדרום לבנון • עדכונים בולטים

חיילי צה''ל בגבול הצפון משתמשים בטרבושה להצתת אש מעבר למכשול בגבול לבנון / צילום: צילום מסך מהרשתות החברתיות

המומחה שמסביר למה צה"ל משתמש בכלי מצור מימי הביניים

"לפעמים צריך לצאת מהקופסה, ושווה לזכור שיש צרכים מבצעיים ועקרונות לחימה שלא השתנו לאורך השנים" אומר ד"ר גיא שטיבל מאוני' ת"א על שימוש צה"ל בטרבושה בגבול לבנון ● למה שימש כלי המלחמה בעבר, ומה ההבדל בינו לבין בליסטה?

גילברט ורוזנטל מראיינים את מנכ''ל אנבידיה, ג'נסן הואנג. תהליך יצירת פרק אורך שישה שבועות / צילום: מתוך יוטיוב

כל האנשים החכמים ביותר בחדר מאזינים לאותו פודקאסט

שיחת עומק של שעות ארוכות על חברה אחת היא לא מתכון ברור לרייטינג מסחרר ● אבל כשבן גילברט ודיוויד רוזנטל צוללים לסיפורים האפיים של החברות המצליחות ביותר, המנהלים הבכירים בעולם מאזינים ● כך הפכה Acquired לתוכנית האהובה על עולם העסקים, ומכניסה ליוצריה מיליוני דולרים

האינפלציה במאי הפתיעה לחיוב / עיצוב: טלי בוגדנובסקי

האינפלציה מפתיעה לטובה: קצב שנתי של 2.8% במאי; מחירי הדירות ממשיכים לזנק

בקצב חודשי עלה המדד ב-0.2%, מתחת לתחזיות האנליסטים שציפו לעלייה של כ-0.5% ● גם בקצב שנתי המדד הפתיע לחיוב את צפי הכלכלנים שציפו כי יעבור את הרף העליון של יעד יציבות המחירים של בנק ישראל ● למרות הנתונים המעודדים, מתן שטרית, הכלכלן הראשי של קבוצת הפניקס, מדגיש: "להערכתנו, הסיכונים לתחזית האינפלציה מוטים כלפי מעלה"

מירי רגב, הליכוד / צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת

בצל ההסלמה בחזית הצפון, מה עושה הממשלה לטובת המפונים?

המטחים הכבדים שנורו בימים האחרונים לעבר צפון הארץ מדגישים עד כמה דבריה של השרה רגב על "הדברים המדהימים שעשתה הממשלה" בעייתיים ● ואם בתחילת המלחמה מרבית המפונים היו מהדרום, כעת רובם מהצפון ● של גלובס בוחנת לעומק את יעדי הפינוי והביצוע בשטח

וול סטריט, ניו יורק / צילום: Shutterstock

נעילה מעורבת בוול סטריט; ברודקום זינקה ב-12%, אנבידיה ב-4%, טסלה ב-3%

נאסד"ק עלה ב-0.4% ● המסחר באירופה ננעל בירידות חדות ● חדשות טובות לשוק: מחירי הייצור בארה"ב ירדו ב-0.2% לעומת עלייה של 0.5% בחודש שעבר ● התחזית של קתי ווד: מניית טסלה תעלה פי 14 בחמש שנים ● שאלת 56 מיליארד הדולר: האם יאשרו היום בעלי המניות של טסלה את חבילת השכר של אלון מאסק? ● באפט מכר חלק ממניותיו באפל ברבעון הראשון, כמה הוא הפסיד?

נשיא צרפת, עמנואל מקרון / צילום: Associated Press, christophe Simon

שלטים גדולים יאסרו על כניסת ישראלים: כך נראה החרם הצרפתי על ישראל

החלטת בית משפט בצרפת לאסור באופן גורף על כניסת חברות ישראליות לתערוכת הנשק יורוסאטורי, מסמנת שפל חסר־תקדים ביחסים המסחריים בין שתי המדינות ● על פניו, צרפת עדיין מחויבת להצהרות בנוגע לסיום שלטון חמאס בעזה ולשחרור החטופים - אך בפועל, המעשים שלה מציבים את ישראל מחוץ לגבול הלגיטימיות

עסקאות השבוע / עיצוב: טלי בוגדנובסקי

בכמה נמכר דו משפחתי בשטח של 160 מ"ר באלפי מנשה?

הבית נמצא על מגרש בשטח של 250 מ"ר וכולל חמישה חדרים בשני מפלסים ונמכר ב־2.5 מיליון שקל ● ועוד עסקאות מהשבוע האחרון

מיכה כתראן / צילום: תמונה פרטית

השואו של מיכה מאמריקה: הכירו את האיש שפתח ערוץ יוטיוב כדי להמליץ לנו מה לעשות עם הכסף

עד לפני עשור מיכה כתראן היה בכלל הייטקיסט עם משרה מבטיחה ובכירה בנייס ● אבל אז הוא החליט לשנות כיוון, עבר לניו ג'רזי, הקים אולפן ביתי בחדר האורחים, והחל לשדר לפחות פעמיים ביום לייב פיננסי ביוטיוב ● עם קצת הומור והרבה אינטראקציה עם הקהל, הוא צבר תאוצה ועשרות אלפי עוקבים ● מה המודל הכלכלי שלו, למה הוא מתרחק מהבורסה הישראלית ואיזו מניה שברה עבורו את כל הכללים?

חיילי מילואים בגבול רצועת עזה, אפריל 2024 / צילום: ap, Ohad Zwigenberg

אנשי מילואים ישרתו עד גיל 41, גם גיל הפטור לקצינים יעלה בשנה ל-46

משרד הביטחון יביא בפני הממשלה בקשה להארכה נוספת לחוק שמעלה את גיל הפטור משירות מילואים בשנה אחת לכולם ● בעלי תפקידים מיוחדים ישרתו שנה נוספת גם כן, עד גיל 50 ● זה החוק שהשרים ידונו עליו ביום ראשון הקרוב: כל הפרטים

חיילים טייוואניים. סין משפרת מוכנותה לפלישה / צילום: Associated Press, Daniel Ceng

המים במצרי טייוואן מתחממים שוב: סין מגבירה את הלחץ על המדינה המשוסעת

התרגיל הצבאי המקיף שביצעה סין סביב טייוואן בחודש שעבר הכניס את העולם לכוננות, ובארה"ב קראו לזרז אספקת נשק לאי ● טייוואן, שממלאה תפקיד משמעותי בתעשיית הטכנולוגיה העולמית, מתמודדת גם עם פילוג מבית, שאותו סין מנצלת היטב ליצירת מהומות ● חזית סין-טייוואן, פרויקט מיוחד

3 פסקי דין בשבוע / צילום: אנימציה: טלי בוגדנובסקי

הביוב הציף את הדירה בשל ליקוי בצנרת ושימוש במגבונים. כמה ישלם היזם?

הורים לשלושה נפרדו אחרי קרוב ל־40 שנה - הבעל ביקש לקבל 80% מהזכויות, בשל פערי השתכרות בין הצדדים ● בני זוג רכשו דירה להשקעה שהוצפה שלוש פעמים - היזם והקבלן חויבו בפיצויים ● ביהמ"ש דחה תביעת ענק נגד תאגיד השידור "כאן", בטענה ללשון הרע במסגרת כתבה על חשד להתעללות בגן ילדים ● שלושה פסקי דין בשבוע

ביונסה בהופעה. מותג בשמים והשקעות נדל''ן / צילום: Reuters, BriganiArt/Bartill

על המוזיקאיות שחדלו מלהטיל ביצי זהב לאחרים והפכו לבוסיות של עצמן

במשך שנים תעשיית המוזיקה נשלטה על ידי גברים שהתעשרו על גבן של זמרות מצליחות ● זמרות פופ כמו מדונה, ביונסה וטיילור סוויפט הביאו את הבשורה של המאה ה-21 כשהפסיקו להיות מריונטות על חוטים והפכו לבוסיות שמגלגלות מיליארדים

נמל דבאו בפיליפינים / צילום: Shutterstock

המטוס העתידני של יפן, בריטניה ואיטליה, והעסקה המסתורית של תע"א

התעשייה האווירית השלימה את פריסתה של מערכת הגנת נמלים בנמל באסיה ● הסוכנות האמריקאית הממשלתית לפיתוחים טכנולוגיים צבאיים מפתחת חומרים ממריצים נטולי תופעות לוואי, שיוטמעו בגוף באמצעות פולטי אור לבישים ● יפן, בריטניה ואיטליה משלבות ידיים לטובת פיתוח מטוס קרב עתידני ● ומדינות אירופה ממשיכות להתחמש בשל השפעות האיום הרוסי ● השבוע בתעשיות הביטחוניות

יריב לוין, שר המשפטים / צילום: דני שם-טוב, דוברות הכנסת

בג"ץ ללוין: נמק למה הוועדה לא בוחרת נשיא לבית המשפט העליון

בג"ץ לא קיים דיון בעתירה נגד שר המשפטים ולא קיבל תגובה תגובה מקדמית כנהוג, אלא החליט מטעמי יעילות להוציא צו על תנאי ולעבור לשלב הבא - בו יוכרע האם לחייב את לוין לכנס את הוועדה לשם בחירת נשיא ושופטים לביהמ"ש העליון • לוין מונע מחברי הוועדה להצביע על מינוי נשיא מאחר ורוב החברים בעד מינויו של השופט יצחק עמית לפי שיטת הסניוריטי הנהוגה ● עו"ד עמית בכר, ראש לשכת עורכי הדין: "צעד חיובי ומתבקש לנוכח התנהגות שערורייתית של שר משפטים שמפקיר את מדינת ישראל"