בארנס אנד נובל מעמידה עצמה למכירה; המניה מזנקת ב-20%

רשת חנויות הספרים הגדולה בארה"ב מצויה בהתמודדות קשה על ההובלה בשוק הספרים הדיגיטליים החדש ■ מניית החברה איבדה יותר ממחצית מערכה בשנה האחרונה

בארנס אנד נובל, רשת חנויות הספרים הגדולה בארה"ב, העמידה את עצמה למכירה על רקע המצוקה של עסקי הספרים וההתמודדות הגדולה על ההובלה בשוק הספרים הדיגיטליים החדש.

בארנס אנד נובל, שמנייתה מזנקת בכ-20% בעקבות ההודעה על המכירה, מסרה כי מייסד החברה ובעל המניות הגדול שלה, ליאונרד ריג'יו, שוקל לקנות את כל החברה במסגרת קבוצת משקיעים גדולה יותר.

העמדת הרשת למכירה לכל המרבה במחיר עשויה למשוך עניין ממספר גורמים אחרים, כולל המשקיע המיליארדר רון ברקל, וכן לעורר השערות בדבר מיזוג עם הרשת הקטנה ממנה, בורדרס. מניית קבוצת בורדרס עלתה אמש ב-6%.

אבל הערכת השווי של בארנס אנד נובל, שמצויה בהתמודדות מול יריבות כמו אמזון ואפל בשוק הספרים האלקטרוניים, עלולה להיות עניין קשה. מניית החברה איבדה יותר ממחצית מערכה בשנה האחרונה, ושווי השוק שלה בסגירת המסחר אמש (ג') עמד על 760 מיליון דולר בלבד.

"איך אתה משערך נכס בעתיד כאשר השוק כולו עובר תהפוכות?" תהה ג'יימס מקגיבי, אנליסט של פורסטר.

אנליסט אחר, פיטר וולסטרום ממורנינגסטאר, אמר כי ההחלטה להימכר יכולה להיות הגיונית, אם כי הוא אינו בטוח בכך. הפיכת החברה לפרטית יכולה לסייע לה להאיץ את ההשקעה הנדרשת לרשת לצורך השקת ספרים דיגיטליים.

כמה מתעניינים

המיליארדר רון ברקל ניסה להשיג אחזקת שליטה בבארנס אנד נובל לפני מספר חודשים, והוא תובע את הרשת על כך שהיא חסמה את מאמציו באמצעות "גלולת רעל" שמקשה על ההשתלטות עליה.

ברקל מאשים את היו"ר ריג'יו ואת הדירקטורים של הרשת ב"אינטריגות פנימיות ביניהם" כדי לסכל את ניסיונות חברתו, Yucaipa Cos, לצבור עוד זכויות הצבעה.

מנהל קרן הגידור וויליאם אקמן, שמחזיק נתח גדול ממניות בורדרס, הציע בעבר למזג את שתי הרשתות. נציגיהן סירבו אמש להגיב לידיעה.

בנקאי שדיבר בעילום-שם אמר אמש כי מספר משקיעים פיננסיים עשויים להתעניין בבארנס אנד נובל בגלל הפוטנציאל לביצוע מהפך עסקי ברשת כה ידועה.

"יש הרבה קמעונאיות כמו בארנס אנד נובל שנקלעו לקשיים מכך שהן משחקות משחק קמעונאי טהור, אך הן יכולות להיות אטרקטיביות כעסקה פרטית ממונפת (LBO) לשחקנים פיננסיים שיש להם הכסף והפנאי לחדש את העסק", אמר הבנקאי.

בארנס אנד נובל מסרה כי היא הקימה ועדה של 4 דירקטורים עצמאיים, שתשקול את כל האופציות להגדלת הערך למשקיעים. הרשת מינתה את בנק לזאר כיועץ פיננסי.

מכירות החנויות ירדו ב-3.1%

הלחץ על בארנס אנד נובל לשנות את האסטרטגיה שלה הפך לברור ביוני, כאשר היא דיווחה על הפסד מוגדל כתוצאה מהשקעה בקורא הספרים האלקטרוני שלה, נוק (Nook), שאמור להתמודד עם קינדל של אמזון ועם iPad של אפל שכבר כבשו את השוק.

מכירות חנויות הספרים הוותיקות הפועלות במותג בארנס אנד נובל ירדו ב-3.1% ברבעון שעבר, והרשת פרסמה תחזית מכירות צנועה לשנה כולה.

ואולם, הפוטנציאל לרווחים מאימוץ מאסיבי של אי-בוקס על-ידי לקוחות הוא גדול. מנכ"ל הרשת, וויליאם לינץ', אמר באחרונה כי לרשת יש נתח של 20% בשוק האי-בוקס, שעשוי להוביל למכירות של 3-5 מיליארד דולר בשנת 2013.

אמזון מסרה בחודש שעבר כי מכירות האי-בוקס באתר שלה עולות כעת על מכירות הספרים המודפסים המסורתיים בעלי הכריכה הקשה.

החלק הקשה לרשתות כמו בארנס אנד נובל הוא ניהול המכירות בתקופת המעבר מספרים קונבנציונליים לספרים אלקטרוניים. גולדמן זאקס מעריך כי האי-בוקס יהוו 12.8% מסך מכירות הספרים ב-2015, לעומת כ-3% כיום.