עימות גלוי: מלחמת הצפון והדרום בוועד עובדי חברת החשמל

במזכירות הארצית טענו כי ההישג העיקרי של המתווה המוצע הוא ביטול רעיון התאגוד, שמשמעותו פירוק חברת החשמל לחברות-בנות ■ לעומת זאת, הוועדים הצפוניים טענו כי ההחלטה תביא להרס חברת החשמל, ותפגע בעיקר בעובדים המועסקים במרחב הצפוני

עימות גלוי בוועד העובדים של חברת החשמל בין הוועדים הצפוניים והדרומיים, בעקבות ההצבעה אתמול (א') שבה אישר הוועד, בקולות הוועדים הדרומיים, את המתווה לפיצול חברת החשמל. מנהל רשות החברות, דורון כהן, הגדיר את ההצבעה אתמול "פריצת דרך היסטורית", בדרך להשלמת הרפורמה בחברת החשמל. במזכירות הארצית טענו כי ההישג העיקרי של המתווה המוצע הוא ביטול רעיון התאגוד, שמשמעותו פירוק חברת החשמל לחברות-בנות. לעומת זאת, הוועדים הצפוניים טענו כי ההחלטה תביא להרס חברת החשמל, וכי המתווה המוצע פוגע בעיקר בעובדים המועסקים במרחב הצפוני.

הצעתו של יו"ר הוועד, מיקו צרפתי, אושרה ברוב של 13 מול 9, כאשר אחד מחברי הוועדים הצפוניים "ערק" ותמך בצרפתי. בתגובה לפניית "גלובס" אמר ראש המרחב הצפוני בחברה וסגן יו"ר הוועד הארצי, יעקב דבידה, כי "ההחלטה התקבלה במחטף, ובכוונתי להתנגד לה בכל הדרכים הלגיטימיות. זו פעם ראשונה שעובדי החברה מסכימים למכור נכסים, וזה ייגמר במכירת חיסול כמו בצים. אותן שמונה משפחות שמנהלות את המשק ינהלו גם את משק החשמל, והציבור ישלם את המחיר בתעריפים שיעלו".

דבידה הוסיף כי יפנה לראשי ההסתדרות כדי שיתמכו במאבקם וימנעו את הפירוד המסתמן במזכירות הארצית בין הצפון לדרום במזכירות. עם זאת ציין דבידה כי להערכתו "העובדים לא יהיו אלה שיפילו בסופו של דבר את הרפורמה, אלא המדינה, כי היא לא תזרים הון ולא תיתן ערבויות".

בהודעה שפרסם היום וועד המהנדסים הצפוני של החברה בראשות יעקב חי נאמר כי "מהרסיך ומחריביך ממך ייצאו" וציינו כי הדרומיים בוועד הארצי חגגו וצהלו "כאילו עסקינן בניצחון האליפות של הפועל תל-אביב על מכבי חיפה, אך למעשה כולם יחד בגדו בציבור העובדים ופגעו בפרנסתו". בוועד ציינו את אכזבתם מכך שנציגי המהנדסים והטכנאים בדרום הצביעו בעד ההצעה, בניגוד להבטחות קודמות.

בהודעה שפרסמה היום המזכירות הארצית נאמר כי ההחלטה על השינוי המבני בחברה היא השלב הראשון ביישום הרפורמה. בשלב השני יוחלט על התייעלות החברה והכנסת "גמישות ניהולית" שתאפשר למנכ"ל החברה לפטר עובדים הנהנים כיום מהגנת הוועד. בשלב השלישי יידונו זכויות העובדים והבטחת איתנות פיננסית לחברה על-ידי המדינה. בוועדים הצפוניים מבטיחים להחריף את המאבק במסגרת הדיונים על השלב השני של ההתייעלות, שבמסגרתו אמורים לפרוש מהחברה 1,500 עובדים.

לטענת הוועדים הצפוניים מתווה השינוי המבני שאושר פוגע בהם באופן בלתי יחסי. על-פי המתווה, שנחשף ב"גלובס" יועברו שמונה יחידות ייצור ברמת חובב בדרום ותחנת הכוח החדשה שתיבנה באלון תבור לבעלות חברה פרטית (51%) עם אחזקות מיעוט של חברת החשמל (49%). בעתיד תיבנה במסגרת החברה התחנה הפחמית החדשה באשקלון (פרויקט D) והתחנה הגרעינית בשבטה (פרויקט E). המדינה מוכנה להבטיח לעובדים כי שתי התחנות החדשות ייבנו על-ידיהם. בנוסף כולל המתווה את הוצאת יחידת ניהול המערכת מחברת החשמל לחברה ממשלתית. יחד עם ניהול המערכת יעברו לחברה הממשלתית גם יחידות נוספות באגפים הטכניים של החברה. לטענת הוועדים הצפוניים אמורים לצאת מהחברה כ-300 עובדים צפוניים לעומת 40 עובדים מהמרחב הדרומי, המועסקים ברמת חובב. מעבר לכך, מציינים בוועדים הצפוניים כי תחנות הכוח העתידיות ייבנו כולן במרחב הדרומי של החברה. כ-400 עובדים נוספים מהמרחב הצפוני צפויים לפרוש במסגרת הליכי ההתייעלות שיידונו בפרק הבא של הרפורמה. במרחב הצפוני של חברת החשמל המשתרע מחדרה צפונה מועסקים כיום כ-5,000 עובדים.

לסקר נלחם בבימ"ש: מנע קידום מראש ועד מהנדסים שהתנגד למהלכי ההנהלה

מנכ"ל חברת חשמל עמוס לסקר הוא אחד האנשים העסוקים במדינה. השינוי המבני בחברה, תוכנית החירום לבניית תחנות כוח, מהפכת הגז הטבעי, הקמת החברה בת בתחום התקשורת - אלה רק חלק קטן מהנושאים הנמצאים על סדר יומו של המנכ"ל. אך למרות כל עיסוקיו מוצא לסקר זמן להילחם בבית המשפט על החלטתו למנוע קידום מאחד מראשי הוועד המסומן כמתנגד למהלכי ההנהלה. מוני קובל הוא מראשי ועד המהנדסים הצפוני, הוועד המיליטנטי ביותר בחברת החשמל. לפני כשנה התמודד קובל על משרת מנהל מחלקה, תוך הבטחה שיעזוב את הוועד אם ימונה למשרה. קובל היה אחד משני הפיינליסטים במכרז, כשלסקר החליט למנות את המועמד השני. קובל חש שנגרם לו עוול: הוא זכה לציונים גבוהים יותר במבדקי ההתאמה ולטענתו, הממונה הישיר של שני העובדים המליץ עליו. בתביעה שהגיש לבית הדין לעבודה טען כי הפסיד במכרז רק משום חברותו בוועד. כשלסקר העיד בבית הדין כי לא ידע שהממונה הישיר מעדיף את קובל - הורה לו בית הדין לשקול את החלטתו מחדש.

לאחרונה הודיע לסקר כי לא שינה את דעתו. ראשית, טען כי הממונה על קובל מתחמק באופן שיטתי מלגלות לו מה דעתו על שני המועמדים. שנית, טען כי לקובל אין את הניסיון הניהולי הדרוש לתפקיד משום שהוא "מקדיש זה שנים ארוכות את מלוא זמנו לפעילותו בארגון העובדים". עורכי דינו של קובל, אופיר מנצ'ל ורון דרור, טוענים כי נימוק זה תמוה לא פחות מהנימוק הראשון לאור ריבוי תקדימים של חברי ועד שמונו לתפקידי ניהול בחברה. דוברת חברת החשמל סירבה להגיב.