עוד שיטה

השבוע במקום לנתח מצב ונכס, אציג שיטת טכנית שעובדת במסחר ארוך טווח

לאור העובדה שאין שינוי מהותי בנכסים הנסקרים בדרך כלל במסגרת זו, אני רוצה להציג הפעם שיטה ולא מצב של נכס. כפי שציינתי בסקירה הקודמת, תנודתיות ימים אלו מאפשרת רק לשני סוגי סוחרים לשרוד: אלה של הטווח הקצר מאוד, ואלה של הטווח הארוך.

סוחרי היום, והטווח הקצר בכלל, פונים לניתוח הטכני כאל האמצעי המהימן ביותר לתמיכה בהחלטות מסחר. השוק מוכיח להם שוב ושוב כמה חיוני כלי זה בעבודתם. קיימות גם מסגרות לימוד לרוב, המבהירות עובדה זו.

לעומת זאת, משקיעים המנהלים את תיקם האישי בטווח הארוך, לא יגשו באותה טבעיות לניתוח הטכני כדי לקבל ההחלטות. הם יפנו קודם כל לנתוני מקרו-כלכלה ועצות מומחים.

סקירה זו תציג כיצד ניתן להשתמש בשני אלמנטים טכניים פשוטים יחסית, לקבלת החלטה לגבי פוזיציה בנכסים פיננסיים.

לדעתי כלי זה יכול להיות שימושי גם כתומך החלטה, אשר נלקחה על בסיס מתודולוגיה אחרת. לשם הדגמת הכלי יש להתבונן בגרף שבועי של מדד נאסדק שלהלן:

משה שלום שיטה
 משה שלום שיטה

על גרף המוצג נעשה שתי פעולות:

1. נשים בחלון המחיר ממוצע נע 25 שבועות (בשחור).

2. נצבע את המחיר על פי מצב MACD המוצג בחלון התחתון.

MACD הוא אינדיקאטור הבנוי על פי ההפרש בין שני ממוצעים נעים אקספוננציאליים (בדרך כלל 26 ו-12) (העקומה הירוקה), והוא מציג לנו את כיוונה ועוצמתה של המגמה. בנוסף, מחשבים על פי העקומה הירוקה ממוצע נע פשוט של 9 תקופות (העקומה האדומה) המכונה עקומת הסיגנל.

כשהעקומות חוצות זו את זו, משתנים הצבעים בגרף מחיר המדד:

ירוק - מציין MACD מעל קו ה-0 ומעל הסיגנל.

כחול - מציין MACD מעל ה-0 אבל מתחת לסיגנל.

צהוב - מציין MACD מתחת ל-0 ומעל הסיגנל.

אדום - מציין MACD מתחת ל-0 גם מתחת לסיגנל.

וכעת לשיטה:

כאשר המחיר מחליף צבע לירוק או לאדום מבצעים פעולה. כשהמדד עובר ממוצע נע כלפי מעלה והצבע מתחלף לכחול או צהוב, זה מהווה המלצה לשינוי או לצמצום פוזיציה.

למשל, משקיע המעוניין לתזמן כניסה ויציאה בלבד, ללא לקיחת SHORT יכול להיכנס בכל נקודה המצוינת ב-1 כחול ולהיות בחוץ בכל נקודה המצוינת ב-2 בחום.

נראה לי ששיטה פשוטה זו, הבנויה כולה על אירועים טכניים חד משמעיים, עדיפה בכל מקרה על השערות עיוורות לגבי מה יהיה.

שיטה זו כמובן אינה חסינת הפסדים. במידה והשוק מדשדש תקופות ארוכות, ייגרמו כאלה בגלל כניסות ויציאות ברמות די דומות. על הפועל לפי שיטה זו להבין היטב אספקט זה שלה, אבל בגלל הטווח שבו מדובר, יש לשער שזה לא יקרה פעמים רבות מדי.

הגרף מציג את המדד מאז 2003 וזה קרה רק פעם אחת (סוף 2004).

  1. משה שלום הינו מנתח שווקים פיננסיים בכיר, וחלק מצוות אתר "הכול בגרפים" (http://www.grafim-online.com)
  2. המספק שירותים למשקיעים וסוחרים. ניתן ליצור קשר במייל Moshe.Shalom@gmail.com.
  3. משה שלום עשוי להיות בעל עניין אישי בנכסים הפיננסים המוזכרים בסקירה זו. אין לראות בנכתב בה הצעה או ייעוץ לרכישה ו/או מכירה ו/או החזקה של ניירות ערך והוא אינו מהווה תחליף לייעוץ המתחשב בנתונים ובצרכים המיוחדים של כל אדם. המעוניינים להיכנס לרשימת תפוצה לקבלת אתראות על סקירותיו, וחומרים נוספים, יכולים לשלוח אימייל ל- Moshe.Shalom@gmail.com עם "אני מעוניין להצטרף" בנושא או בתוכן.