התקנת מערכות סולאריות לייצור חשמל? לא במגזר הערבי

כך עולה מבדיקה שערכה חברת התקנות המערכות הסולאריות גרינטופס ■ הסיבה המרכזית למיעוט ההתקנות במגזר: חוסר מודעות בישובים הערביים

גל התקנת המערכות הסולאריות לייצור חשמל פוסח על המגזר הערבי, כך עולה מבדיקה שערכה חברת התקנות המערכות הסולאריות גרינטופס. ההתיישבות הכפרית בישראל מובילה בהיקף ההתקנות העתידי, ללא הבדלים משמעותיים בין האזורים השונים ברחבי הארץ. לעומת זאת, למרות התעוררות מסויימת בתחילת השנה, נעשו עד כה במגזר הערבי רק מספר התקנות ספורות - בעיקר בכפרים הנוצרים ובישובים דרוזים. בין הישובים בהם הותקנו מערכות סולאריות במגזר הערבי ניתן למנות את מעיליא, מג'דל שמס, דליית אל כרמל וטורען.

מנכ"ל גרינטופס מוטי אבני העריך כי הסיבה המרכזית למיעוט ההתקנות במגזר, היא חוסר מודעות בישובים הערביים להטבות שמעניק מסלול השקעה זה. סיבה נוספת היא מיעוט בהתעניינות מצד הרשויות המקומיות במגזר הערבי בתחום.

בעוד שבישובים ובערים מרכזיות מקבלות הרשויות החלטות לעודד התקנת מערכות סולאריות על מבני ציבור ובתי ספר, תחום פעילות זה כלל לא קיים במגזר הערבי. לדברי גרינטופס התחום היחיד במגזר הערבי בו ישנה פעילות בהיקפים גדולים יחסית היא במפעלים ומעל גגות מסחריים שבבעלות אנשי עסקים. אולם פעילות זו אינה משפרת את אחוז ההתקנות במגזר הערבי ביחס לכלל מדינת ישראל, העומד על אחוזים בודדים. גרינטופס משמשת גם כמשווקת של ענקית הסולאר הגרמנית SCHOTT בישראל.