הושעה לצמיתות עו"ד יוסף סלוביק שגזל כספים מלקוחותיו

סלוביק עיכב בידיו משך מספר חודשים כ-22 אלף שקל שהגיעו ללקוחו ולבסוף העביר לו 16 אלף שקל בלבד, תוך שהוא גוזל ממנו כ-7,000 שקל - וזאת בעת שרישיון עריכת הדין שלו היה מושעה עקב עבירות משמעת קודמות

בית הדין המשמעתי של מחוז תל-אביב בלשכת עורכי הדין הטיל עונש חריג בחומרתו של השעיה לצמיתות ממקצוע עריכת הדין על עו"ד יוסף סלוביק - שעיכב בידיו משך מספר חודשים סך של כ-22 אלף שקל שהגיעו ללקוחו ולבסוף העביר לו 16 אלף שקל בלבד, תוך שהוא גוזל ממנו כ-7,000 שקל אותם לא החזיר ללקוח עד כה. וזאת, בעת שרישיון עריכת הדין שלו היה מושעה עקב עבירות משמעת קודמות.

עונש ההשעיה לצמיתות ניתן לאחר שסלוביק התעלם מפניות הלשכה אליו לבירור הקובלנה ולא הופיע לדיונים בעניינו, ולאחר שהתברר כי לנאשם הרשעות רבות קודמות בגין שליחת יד בכספי לקוחות וכן בעבירות נוספות.

שופטי בית הדין המשמעתי, עוה"ד כרמית בן-אליעזר, ירון גרופמן ועיינה אונגר לטין, ציינו בגזר הדין כי יש לבחון את מעשיו של עו"ד סלוביק בתיק הספציפי שהגיע בפניהם, על רקע העבירות שביצע בעבר.

"יטען הטוען כי המערער נותן את הדין בפנינו על עבירות של שליחת יד בכספי לקוח, שהיקפה אינו גדול (אלפי שקלים בודדים). ואולם, מחובתנו לראות מעידה זו של הנאשם על רקע עברו המכביד. אכן, אין אנו דנים אותו על העבירות האחרות שעבר, אולם בחינת המעשים בהם הורשע הנאשם שבפנינו, על רקע עברו, מלמדת כי הנאשם הוכיח - פעם אחר פעם - כי אין הוא ראוי להיות עורך דין".

סלוביק החל להסתבך בהליכי משמעת החל משנת 2000, ובמהלך תקופה זו הוא הועמד לדין משמעתי לפחות 5 פעמים, מתוכם 4 פעמים הורשע בבתי הדין המשמעתיים של הלשכה, ופעם נוספת בבית משפט השלום בתל-אביב. ב-2002 הוא הורשע בהפרת חובת הנאמנות ללקוח ובמעשים והתנהגות שאינם הולמים את כבוד המקצוע של ייצוג לא נאות בתיק הוצאה לפועל. ב-2003 הוא הורשע בעבירות של עיכוב כספי לקוח, אי-דיווח על פיקדונות ועבירות נוספות, לאחר שלא העביר ללקוחתו כספי מזונות שגבה עבורה ועבור ילדיה הקטינים באמצעות ההוצאה לפועל. התיק הגיע עד בית המשפט העליון, אך ההרשעה נותרה על כנה.

ב-2006 שוב הורשע סלוביק בעבירות אתיות, לאחר שהשתמש בכספים מכר דירה שלו ושל גרושתו למטרה שאינה סילוק המשכנתא, בניגוד לחוזה המכר בין הצדדים. ב-2009 שוב הסתבך הנאשם, הפעם בשל אי-סדרים ופעילות לא נאותה ולא מתועדת בכספי לקוחות.

חלק מהעונשים שנגזרו עליו כללו גם השעיה מעיסוק במקצוע עריכת הדין, בהם 12 חודשי השעיה בשנת 2003 וכן תקופה של 3 שנות השעיה, שהחלה באפריל 2008 והיתה אמורה להסתיים באפריל 2011. ב-2009 שוב הורשע הנאשם בעבירות אתיות, ונגזרו עליו 9 חודשי השעיה נוספים, שחלקם ירוצו בחופף לעונש ההשעיה הקודם שנגזר עליו.

הפרשה החמורה ביותר התרחשה בשנת 2008, אז הורשע סלוביק בבית משפט השלום בתל-אביב בעבירות גניבה בידי מורשה, זיוף מסמכים ושימוש במסמך מזויף, לאחר שגנב 650 אלף שקל שהוחזקו בידיו בנאמנות ככונס נכסים של חברה, תוך זיוף חתימתו של עורך הדין הנאמן השני בתיק. מכיוון שהנאשם החזיר את הכספים, ותוך התחשבות בנסיבות האישיות, נגזרו על סלוביק 6 חודשי עבודות שירות, מאסר על-תנאי וקנס. תיק זה עודנו פתוח, היות והתביעה הגישה ערעור על העונש הקל.

בתיק שנדון בפני בית הדין המשמעתי הורשע סלוביק בעבירות של הפרת חובת הנאמנות ומסירות ללקוח, עיכוב ושליחת יד בכספי לקוח ומעשים והתנהגות שפוגעים במקצוע ואינם הולמים עורך דין. חרף הסכום הנמוך יחסית עליו דובר בתיק, גזילת כ-7,000 שקל מלקוח, ביקש התובע, נציג ועדת האתיקה עו"ד ליברובסקי ישראל, להטיל על סלוביק עונש של הוצאה לצמיתות משורות הלשכה בשל עברו המשמעתי העשיר.

"עבירה שמהותה שליחת יד בכספי לקוחות היא מן העבירות החמורות ביותר בהן יכול עורך דין לחטוא... עורך דין החוטא בעבירות מעין אלה, ובכך מוכיח כי דרך היושר וההגינות אינה דרכו - לא זו בלבד שאינו ראוי להיות עורך דין, הוא אף אינו כשיר לכך", קבעו הדיינים.