95% מהבקבוקים למיחזור אינם מובאים על-ידי מי ששתה אותם

כך עולה מנתוני חברת אסופתא ■ מנכ"ל החברה: "חוק האיסוף כפי שהוא מיושם כיום, גם לאחר התיקון האחרון, אינו מצליח לסגור את הפער בין האזרח למיחזור"

רק 5% מהבקבוקים המובאים למיחזור מועברים על ידי הצרכנים שרכשו אותם - כך עולה מנתוני חברת "אסופתא" לאיסוף מכלים למיחזור. לפי נתוני החברה, שאספה בשנת 2009 כ-60 מיליון מכלי משקה (הכוללים בקבוקי פלסטיק עד ליטר וחצי, כל סוגי הפחיות ובקבוקי הזכוכית), הובאו כ- מיליון בקבוקים - 95% מכלל האיסוף - על ידי גורמים נוספים: 80% מהם אספנים וקבלני משנה, 10% חברות המנהיגות שיתוף פעולה עם אסופתא ו-5% - ילדים ונוער. רק 5%, כאמור, היו צרכנים פרטיים. לרוב, מסבירים בחברה, רואים הצרכנים בתשלום הנוסף על כל בקבוק מס ולא כהוצאה כספית שניתן להחזירה.

מאז נחקק חוק הפיקדון אחראית חברת אסופתא לאיסוף של כ-15% ממיכלי המשקה בארץ ומפעילה מערך איסוף בכל רחבי הארץ אליהם יכולים אספנים להביא מכלי שתייה ולקבל תשלום במקום. בין השאר אוספת החברה את מכלי המשקה מבנייני המשרדים ומבצעת גם איסוף של מיכלים מבתים פרטיים בתיאום טלפוני. במהלך חודשי החופש הגדול עורכת החברה הפעלות איסוף לילדים במרכזי האיסוף שלה ברחבי הארץ.

"חוק האיסוף כפי שהוא מיושם כיום, גם לאחר התיקון האחרון, אינו מצליח לסגור את הפער בין האזרח למיחזור", אומר ירון ברדוגו, מנכ"ל החברה, "למרות שזו הייתה כוונתו המקורית של החוק. השנים הבאות הן קריטיות ביותר לנושא המיחזור לאחר תיקון החוק שקבע יעדים משמעותיים עד שנת 2014, לאחריו יחויבו יצרניות המשקאות ליישם את הרחבתו של החוק גם למיחזור בקבוקי המשקה הגדולים (1.5 ליטר) אם לא ייאספו 50% מהבקבוקים הגדולים בשיטה הוולונטרית".