מופע הטיוח של חדשות ערוץ 2

במקום להתנצל על הברווז העיתונאי, ממשיכים שם כולם לגעגע במקהלה תירוצים מביכים

פעמיים בשבוע הקודם כתבתי כאן שפרסום מסמך גלנט, שאמיתותו מוטלת בספק, היה מעשה לא אחראי. הפעם האחרונה היתה ביום חמישי בערב, תחת הכותרת "מזוייף או לא - הדבר החמור הוא הפרסום" (גלובס, 12.8.10). למחרת התכנסו אמנון אברמוביץ ורוני דניאל ב"אולפן שישי" כדי להשיב על הדברים שנכתבו במאמרים אלה.

מי ברח?

בפתח המהדורה הכריז המגיש יאיר לפיד כי "זה היה שבוע של בריחה מאחריות" - הוא התיחס לעדות מנהיגינו בועדת טירקל. מיד לאחר מכן קיבלנו מופע שהוכיח כי היה נכון להוסיף לרשימת הבורחים גם את ערוץ 2 עצמו.

אולפן ששי הוכיח שגם במלאכת הטיוח הוא בקי לא פחות מהמטייחים שעתונאי הערוץ נוהגים לבקר בחריפות ובהתלהבות. בואו ננתח את הדברים שנאמרו במופע.

איפה התחקיר?

דניאל ואברמוביץ תירצו את ההחלטה לפרסם את המסמך בכך שזה נעשה לאחר תחקיר מעמיק וארוך "על דברים שקורים בצבא". מתבקשת השאלה: אם אכן היה תחקיר כזה, למה לא הביאו את מימצאיו לידיעת הציבור?

בכלל, בשביל לדעת שבצבא יש לכלוכים ותככים צריך תחקיר? די בקריאת מאמרים של עתונאים כמו עופר שלח, אמיר אורן (ועבדכם הנאמן), שכבר שנים מתארים את הסאוב שאחז בצה"ל - מבלי להיזקק למסמכים שאמיתותם מי ישורנה.

אבל נניח שהיה תחקיר, האם זה חייב את פרסום המסמך? ובכן, אומרים אברמוביץ-דניאל, המסמך אישר לנו את מה שמצאנו בתחקיר. איך במסמך שהוא אולי מזויף - איך אפשר לדעת מה הוא מאשר ומה הוא מכחיש - ואם בכלל?

האם מסירת המסמך לערוץ 2 נועדה להיטיב עם גלנט, או להיפך? אפילו מפרסמי המסמך אברמוביץ ודניאל הודו שאין להם את התשובה לכך. כלומר, גם אם בסופו של דבר המסמך יתגלה כבעל ערך, הרי ברגע הפרסום איש לא ידע כך או אחרת, גם לא עורכי התחקיר העלום.

ואם, כטענת אברמוביץ-דניאל, המסמך מאשר את מימצאי התחקיר שעשו - איפה התחקיר הזה? הדבר היחיד שמסמך גלנט מאשר לפי שעה, זה שמערכת חדשות 2 לא עשתה את עבודתה המקצועית בצורה אחראית והגונה; ושעכשיו המערכת מנסה לברוח מאחריותה לכך.

אחזור על מה שכתבתי כאן במאמרי הקודם (12.8.10): "מסמך שערכו ואמיתותו לא ידועים אינו סקופ - אלא ברווז". חבל מאד שעתונאים מפורסמים כל כך, במקום להתנצל על מחדלם, ממשיכים לגעגע.

הנה מסמך והנה גם שרה

עוד שני מאמרים שכתבתי כאן בשבוע שעבר היו קריאה אל שרה נתניהו לפעול למען השארת ילדי הזרים. המאמר הראשון הוא "איפה שרה כשצריכים אותה"(2.8.10); והשני הוא "שרה, תלמדי מעליזה אולמרט" (5.8.10). באולפן ששי האחרון פורסם, תוך תצוגה התרפסות מביכה, מכתב משרה לאלי ישי ובו בקשתה להשאיר בארץ את כל הילדים הזרים. "מסמך חיובי" כינה לפיד את מכתב שרה - והפעם, לשם שינוי, גם מסמך אמיתי.