מאתרים הזדמנויות השקעה: הקרנבל בברזיל לא עומד להסתיים

הכלכלה השמינית בגודלה בעולם הפכה לחביבת המשקיעים, ונראה שהפוטנציאל שלה רחוק ממיצוי ■ רפי גוזלן מלידר שוקי הון מסביר איך אפשר להצטרף לחגיגה הברזילאית, וממה צריך להיזהר

לאורך העשור האחרון תפסה ברזיל את מקומה כאחת ההבטחות הגדולות ביותר בעולם ההשקעות. הרפורמות הכלכליות, העושר במחצבים ובחומרי גלם והתנופה האדירה שהתחוללה בה בשנים אלו, כבר באה לידי ביטוי בתשואות העודפות בהשוואה למדינות אחרות בעולם, אך הפוטנציאל במדינה עדיין לא הגיע לידי מיצוי. רפי גוזלן, אסטרטג המאקרו של לידר שוקי הון, מסביר עד כמה גדול הפוטנציאל הזה, ואיך ניתן לנצל אותו באפיק האג"חי.

"לאחר המיתון הקשה בסוף שנות ה-90, שהציב את מדינות אמריקה הלטינית בסכנת פשיטת רגל, הפכה ברזיל למעצמה כלכלית מובילה", מזכיר גוזלן. ואכן, הכלכלה הברזילאית היא כיום השמינית בגודלה בעולם.

המהפך במעמדה, מנתח גוזלן, חל בעיקר בזכות התהליכים הגלובליים, אך גם הרפורמות הפנימיות שיחקו תפקיד חשוב ביצירת אמון המשקיעים ובצמיחתה של הכלכלה במדינה. "תהליכים אלו לא נעלמו מעיניהן של סוכנויות הדירוג, ודירוגה של ברזיל עלה מ-B פלוס לדירוג השקעה של BBB מינוס", הוא מוסיף.

בדומה למדינות מתעוררות אחרות גם ברזיל הגיעה למשבר האחרון במצב טוב למדי. הכלכלה הברזילאית נמצאה בעיצומו של תהליך דיס-אינפלציוני שלווה בירידה חדה בריבית (מ-26.5% ב-2003, ל-11.25% ב-2007), כשברקע התחוללו רפורמות מבניות, ושוק הסחורות נהנה ממחזור חיובי. התפתחויות אלו הובילו לצמיחה גבוהה של כ-5% בממוצע בשנים 2004-2008.

המשבר העולמי החריף אמנם הוביל לנסיגה בתוצר בברזיל בשלהי 2008 ותחילת 2009, אך מדיניות מוניטארית ופיסקאלית מרחיבה, במקביל להתאוששות הגלובלית החזירו אותה לפסי צמיחה מהירה, כך שהתוצר המקומי הגולמי עלה בשנה האחרונה בשיעור חד של כ-9%.

הצמיחה הגבוהה שיקפה האצה ניכרת בביקושים המקומיים ובפרט בהשקעות ובצריכה הפרטית. כמובן שגם השיפור בסחר בעולמי לא פסח על ברזיל, שנהנתה מהתאוששות במחירי הסחורות. הייצוא גדל בשנה האחרונה בשיעור של 14.5% והייבוא צמח בשיעור גבוה יותר של קרוב ל-40%. למעשה, התפתחויות אלו הובילו לסגירה מהירה למדי של פער התוצר בברזיל ולעלייה ניכרת בניצולת ההון.

גוזלן מסביר כי הייצוא הברזילאי, המורכב ממתכות, מוצרי נפט, סחורות חקלאיות, בשר וכימיקלים, נהנה מהפיזור הסקטוריאלי מחד ומפיזור יעדי הייצוא, מאידך. מגמת הצמיחה של הכלכלה העולמית בעשור הקודם תרמה רבות לצמיחה המהירה בברזיל, כשהביקושים הגוברים לסחורות חקלאיות תרמו רבות לכלכלת ברזיל המוטה לענפים כגון כרייה, תעשייה וחקלאות.

מלבד תרומתה של הצמיחה העולמית להתאוששות הכלכלה הברזילאית, המשבר הכלכלי בשנת 2002 הוביל להצגת התוכנית הכלכלית בשיתוף פעולה עם קרן המטבע, אשר הצליחה להחזיר את אמון המשקיעים בברזיל. יישום התוכנית הוביל לירידה הדרגתית ביחס החוב לתוצר לכ-65% כיום, כששיפור זה לווה בירידה הדרגתית באינפלציה לרמה חד ספרתית.

לא לשכוח את הסיכונים הפוליטיים

מלבד הסיכונים הכרוכים בתהליכים עולמיים, גוזלן מציין כי בברזיל חשוב לקחת בחשבון סיכונים מקומיים, בעיקר במישור הפוליטי. "ליציבות הפוליטית חשיבות רבה באמון המשקיעים הזרים בכלכלה המקומית", הוא אומר. היסטורית, ברזיל סבלה משחיתויות רבות בדרג המדיני. כיום, למרות החששות שליוו את עלייתו לשלטון של לואיס אינסיו דה סילבה (לולה), ניתן לסמן את שתי הקדנציות שלו כהצלחה.

באוקטובר הקרוב ייערכו בברזיל בחירות, כשהסקרים מצביעים כעת על מרוץ צמוד בין מועמדת מפלגתו של לולה, דילמה רוסף, לבין חוסה סרה, שכיהן עד לאחרונה כמושל סאן פאולו. בכל אופן, הרושם הוא כי הקווים הכללים שהתווה לולה יישמרו, וכי תגובת השווקים לבחירות תהיה מינורית.

בעקבות הצמצום המהיר בפער התוצר עלה החשש במדינה מפני האצה באינפלציה. לפיכך, מציין גוזלן, מדיניות הבנק המרכזי הפכה למרסנת.

האינפלציה בברזיל, מוסיף גוזלן, עמדה בשנה האחרונה על 4.8%, סמוך למרכז היעד אליו מכוון הבנק. "כעת נראה, כי למרות הצורך בריסון פיסקאלי בכדי למנוע התחממות יתרה של המשק הדבר לא יתרחש עד לבחירות, ולכן המדיניות המוניטארית תיאלץ לבצע את מרבית עבודת הריסון הנדרשת", הוא אומר.

חשיפת כלכלת ברזיל לביקוש העולמי לסחורות הצעידה את המדינה קדימה, אך היא גם מציבה אותה בסכנה של האטה עולמית. "ייתכן שהחשש מפני ההאטה יוביל לירידה זמנית בביקושים לסחורות, אך תופעות אלו יהיו קצרות טווח, שכן תהליכי הצמיחה ארוכי טווח של מדינות כמו סין והודו יגדילו באופן בלתי נמנע את הביקושים הן למזון והן למתכות תעשייתיות", אומר גוזלן.

להערכתו, התהליכים הגלובליים של צמיחה בביקוש לסחורות, מדיניות מוניטארית ופיסקאלית אחראית וכן הרפורמות המקומיות יוסיפו לתמוך בברזיל כיעד השקעה אטרקטיבי לטווח ארוך.

החשיפה הישירה מורכבת מדי

בהתייחסות לאפיק ההשקעה הסולידי בברזיל, האג"ח הממשלתיות, מציין גוזלן, כי מחויבות הבנק המרכזי ליעד האינפלציה והתהליך הדיס-אינפלציוני הרב שנתי בברזיל תומכים בהשקעה באיגרות החוב לטווח בינוני-ארוך.

"תהליך דיס-אינפלציוני מאופיין תחילה בהנפקת אג"ח לטווח קצר, בעיקר משיקולים של רכישת אמון והן משיקולי גיוס זול יותר", הוא אומר. אך מ-2007 הונפקו בברזיל אג"חים במטבע מקומי לטווחים ארוכים יותר, בעיקר לחמש שנים, והתשואות עליהן נעו בטווח של 12%-13%. גוזלן מציין כי החרפת המשבר הובילה לעלייה זמנית בתשואות ולירידה חדה מהירה חזרה לרמות של 11%-12%.

לדבריו, החשיפה הישירה לאג"ח אלו בברזיל מורכבת למדי, ודרך פשוטה יותר להיחשף אליהן היא באמצעות אג"ח המונפקות על ידי המוסדות הבינלאומיים (Supranational Institutions). גופים אלה הם בבעלות ממשלות, והם פועלים לקידום פרויקטים משותפים בעולם. המוסדות הללו מדורגים בדרך כלל בדירוג הגבוה ביותר, AAA, והם נוהגים להנפיק אג"ח במטבעות שונים לצורך מימון פעילותם במדינות הרלוונטיות. גוף אחד כזה לדוגמה הוא ה-IBRD, זרוע הפעילות של הבנק העולמי.

בטבלה המצורפת תוכלו למצוא איגרות חוב ברזילאיות של המוסדות הללו, של ממשלת ברזיל, ושל הבנקים האמריקנים מריל לינץ' ומורגן סטנלי.

22
 22