הרווארד מכחישה הפירסומים: "לא מושכים ההשקעות מישראל"

האוניברסיטה הנחשבת בעולם טוענת: "השינויים בפרופיל ההשקעה לא נובעים מסיבות פוליטיות אלא בשל הגדרת הקרן כמשקיעה בשווקים מתעוררים" ■ דובר האוניברסיטה: "עדיין מחזיקים בהשקעות בישראל"

אוניברסיטת הרווארד מכחישה ידיעות שהיא מושכת השקעותיה מישראל. דובר של האוניברסיטה, ג'ון לונגברייק, אמר כי אכן היו שינויים בפורטפוליו ההשקעות של הרווארד אך הם לא נבעו משיקולים פוליטיים אלא משיקולים עסקיים טהורים, שנגרמו דווקא מהצמיחה החזקה של הכלכלה הישראלית.

הידיעה על משיכת ההשקעות מישראל, שפורסמה בין היתר ב"גלובס", נשענה על דיווח של רשות ההשקעות של הרווארד לרשות הפדרלית לניירות ערך, על טופס F-13, כנדרש בחוק. מהדיווח עלה, כי ברבעון שחלף, חיסלה הארווארד את השקעותיה במניות של חברות ישראליות. הסיבה לכך לא פורטה.

לפי הדיווח, חיסלה הרווארד אחזקה של 483.59 אלף מניות טבע בשווי כ-30.5 מיליון דולר; כ-52.63 אלף מניות נייס בשווי כ-1.67 מיליון דולר; 80 אלף מניות פרטנר בשווי 1.8 מיליון דולר; 102.94 אלף מניות צ'ק פוינט בשווי של כ-3.6 מיליון דולר; וכ-32.4 אלף מניות סלקום בשווי 1.1 מיליון דולר.

אבל בראיון לבלוג "דה קייבל", באתר פורין פוליסי, המתמחה במדיניות חוץ, אמר לונגברייק, כי הדיווח לרשות לניירות ערך משקף שינוי באחזקות, לא שינוי במדיניות האוניברסיטה.

"האוניברסיטה לא משכה השקעות מישראל" אמר הדובר. "ישראל הועברה מ-MSCI, קרן ההשקעות שלנו בשווקים מתעוררים, לאינדקס EAFE, בחודש מאי, בגלל צמיחתה של הכלכלה הישראלית. האחזקות שלנו בשווקים המתעוררים אוזנו מחדש, בהתאם".

הרווארד עודנה משקיעה בישראל, ציין הדובר, אם כי הוא נמנע מלפרט. אך הוא אמר, כי הדיווח לרשות לניירות ערך, שעסק במכירת אחזקות בחברות ישראליות מסוימות, משקף רק פלח קטן מסך כל תיק ההשקעות של האוניברסיטה, שמסתכם בכ-26 מיליארד דולר.

במילים אחרות, הצמיחה והפיתוח בישראל חוללו שינוי בסיווג הכלכלה הישראלית והמשמעות היא, ששוב אי אפשר להגדיר מניות של חברות ישראליות כאחזקות ב"שוק מתעורר", אומר "דה קייבל". עובדה זו אילצה את הרווארד לארגן מחדש את הפורטפוליו שלה בשווקים מתעוררים.

אתר מדיה ליין, שמתמחה בדיווחים מהזירה המזרח-תיכונית, מצטט אנליסטים שסבורים כי צעדי הרווארד נבעו משיקולים עסקיים, לא פוליטיים.

"אם היינו רוצים להחרים את ישראל - היינו מוכרים את כל ההחזקות"

"מדובר בצעד כלכלי טהור ואינני חושב שהוא נובע מהחרם הערבי", אמר ד"ר גיל פיילר, מייסד אינפו-פרוד ריסרץ' (המזה"ת) בע"מ, ומנהל מכון המחקר לעסקים וכלכלה במזה"ת במרכז הבין-תחומי בהרצליה. "הרווארד לא חיסלה את השקעותיה במניות ישראליות. השקעותיה בחברות ישראליות עדיין מגיעות לעשרות מיליוני דולרים. אם הרווארד התכווונה להחרים את ישראל, היא היתה מוכרת את כל ההחזקות האלה".

יעקב הין, סמנכ"ל הכספים של סלקום, אמר למדיה ליין, כי מכירת מניות סלקום והחברות האחרות שעליהן דיווחה הרווארד לרשות לניירות ערך נובעות מסיווגה של ישראל כלכלה מפותחת, התפתחות חדשה יחסית. "מדובר בנושא טכני יותר מאשר בנושא אסטרטגי", אמר הין. "ביקשתי מאנשי המחלקה הבינלאומית שלנו לבדוק את הנושא ואנו מאמינים שפעולת הרווארד נבעה מכך שישראל סווגה כמדינה מפותחת במאי השנה ע"י קרן MSCI".

מחרימי ישראל בירכו על המהלך

ובכל זאת, למרות קביעות אנליסטים שמדובר בצעד עסקי טהור, עוררה הידיעה על "משיכת ההשקעות" של הרווארד מישראל גל גדול של תגובות נזעמות ברשת, בעד ובנגד. דוברים ישראליים אמרו ל"גלובס", שהיא עוררה מורת רוח בקרב גורמים כלכליים ישראליים, שהיו מודעים לכך שהרווארד לא התכוונה להחרים את ישראל.

אבל גורמים שמצדדים בחרם על ישראל, כגמול על מדיניותה בשטחים, ראו בידיעה הזו מקור גדול לחדווה. "אנו מקדמים בברכה את החלטתה של הרווארד ומעודדים את כל המוסדות האקדמיים בארה"ב ומחוצה לה ללכת בעקבותיה, להשקיע רק במוסדות עם מצפון חברתי ולמשוך השקעות מפשעי המלחמה של ישראל", הכריז הינד עוואד, מתאם הארגון הפרו-פלסטיני BDS. "לאחר מלחמת התוקפנות של ישראל בעזה, והתקפתה האחרונה על משט החירות, הקמפיין הגלובלי של BDS תפס תאוצה גדולה".

מדיה לייין מציין, שאכן קיים קמפיין פעיל שמטרתו לשכנע את מקבלי ההחלטות בהרווארד למשוך כספים מישראל.