חברות הסלולר: התנאים למכרז החשכ"ל אינם כדאיים כלכלית

החשכ"ל הציב תקרה של 14 אג' לדקה במכרז לעובדי המדינה, לעומת מחיר של 40-50 אג' בסקטור הפרטי ■ מלבד פלאפון, החברות גם ייאלצו להשקיע בכיסוי המבנים

חברות הסלולר משגרות מסרים לפיהן מכרז הסלולר של החשב הכללי (החשכ"ל), שוקי אורן, אינו כלכלי וספק אם כדאי לגשת אליו. ל"גלובס" נודע שהמחיר המקסימלי שדורש החשכ"ל הוא 14 אג' לדקת שיחה, מה שאומר שהוא מצפה למחיר נמוך מכך. נציין כי בסקטור הפרטי מחיר לדקת שיחה נע בין 40-50 אג'. מדובר במחיר נמוך ביותר בכל סדרי גודל. כשברקע ההפחתה בתעריפי קישורי הגומלין והמכות שהולכות ונוחתות על חברות הסלולר, וכמובן הדרישות הנוספות במכרז - יהיה לא כדאי כלכלית לחברות להגיש הצעה, כשגם פלאפון, שהיא הספק הנוכחי, מתלבטת בעניין אומרים בכירים בחברות.

בעקבות הפרסום ב"גלובס" על דחייה של חודש במכרז - מספטמבר לאוקטובר - טוענים בכירים בחברות הסלולר כי זו לא נובעת רק מאי-הוודאות לגבי מחיר קישוריות הגומלין, אלא גם מכך שהחשכ"ל בעצמו מבין שדרישותיו מרחיקות לכת. בין השאר, דורש החשכ"ל שעובדי המדינה יקבלו אחריות עיוורת לתיקון מכשירים.

כלומר לא משנה כמה מכשירים יקלקל עובד מדינה, הספק יחויב לתקן או להחליף את המכשיר.

מכשלה נוספת היא הקנסות שמבקש החשכ"ל להשית על הספק בכל מקרה של עבירה על החוזה, וזאת מבלי שלספק תהיה בכלל יכולת להתגונן. כלומר אם החשכ"ל יגיע למסקנה שהספק לא מילא בקפידה סעיף כזה או אחר בהסכם, הוא יוכל להטיל עליו קנס והספק לא יוכל לעשות כלום בעניין.

60 אלף עובדי מדינה

בכיר באחת החברות הסביר כי ההכנסה ממנוי ממוצע - איקס שקלים על פני 36 חודשים - נמוכה מההשקעה בסבסוד המכשיר ובפריסה הפנימית בתוך מבני הממשלה, שמוערכת באלפי משרדים, ועל כן ברור שב-14 אג' לדקה זה לא כלכלי. על פי הערכות, המפעיל החדש יידרש להשקעה של עשרות מיליוני שקלים וסביר שגם מעבר לכך.

מכאן שלפלאפון יש יתרון מסוים, שכן היא כבר ביצעה את ההשקעה בפריסה בכיסוי כל משרדי הממשלה, ונותרה לה רק עלות סבסוד המכשיר ליותר מ-60 אלף עובדי מדינה.