ביל גרוס: "ללא ערבויות מימשל למשכנתאות הריבית תזנק"

(עדכון) - בנאום מוכן מראש של שר האוצר האמריקני על מצבו העתידי של שוק מימון המשכנתאות וגורלן של חברות מימון המשכנתאות שהולאמו פאני מיי ופרדי מאק טען גייתנר כי ללא סיוע שלמערכת הפיננסית לא יהיה את ההון הנדרש לתמוך במתן הלוואות למשכנתא

"שוק הנדל"ן זקוק לסיוע ממשלתי, ללא סיוע שכזה, הסיכון הוא כי מיתון עתידי עלול להיות חמור יותר בגלל שלמערכת הפיננסית לא יהיה את ההון הנדרש לתמוך בהלוואות למשכנתאות בהיקף הנדרש" אמר היום (ג') בנאום שהוכן מראש, שר האוצר האמריקני, טימותי גייתנר, אשר ישא אותו בכנס של האוצר על עתיד שוק מימון הנדל"ן למגורים שנערך בוושינגטון.

גייתנר ועמיתיו, קובעי המדיניות הכלכלית בוושינגטון דנים בעתידן של חברות מימון המשכנתאות שהולאמו, פאני מיי ופרדי מאק, בכנס שרבים חיכו לו.

ממשל אובמה עדיין נמצא בשלבים המוקדמים של הכרות עם הצעת הרפורמה שלו עצמו, אשר צפויה להגיע לבחינת הקונגרס בינואר. לאחר מכן, מחוקקים מובילים צפויים להגיש את הטיוטות לחוק במאמץ לבצע רפורמה שתרחיב את התמיכה לענקיות מימון המשכנתאות.

גייתנר הוסיף כי מדינות שונות מספקות את תמיכה מסוג זה בדרכים שונות, ומאמצות גישות מוגדרות ופחות מוגדרות לתמיכה בתחום זה, אך השאלה שצריכה להישאל היא "עד כמה" צריכה הממשלה לספק תמיכה זו. "נדרשת הערכה מחודשת נרחבת ביחס להיקף הסיוע שעל הממשל לספק לשוק הפיננסחי הקשור לדיור".

ביל גרוס מפימקו, מנהל קרן האג"ח הגדולה בעולם, אמר בכנס כי "ללא ערבויות המימשל למשכנתאות, הריבית עליהן תזנק בכמה אחוזים טובים".

נציין כי בשבועות האחרונים נפלה הריבית על משכנתאות ל-30 שנה לשפל היסטורי חדש של פחות מ-4.5% ועדיין מספר מקבלי המשכנתאות נמוך יחסית, בעיקר עקב שיעור האבטלה הגבוהה והיד הקפוצה של הבנקים שחוששים היום הרבה יותר ממתן הלוואות.

מטרתו של הכנס היא להציא מערכת אשר תזכה לתמיכת רוב המחוקקים בגבעת הקפיטול בעודה גם מבטיחה את המשך התפקוד המלא של שוק הנדל"ן אשר אינו נשען על הזרמת כספם של משלמי המיסים - גם במיקרה של נפילה כלכלית חמורה.

רבים מהרפובליקנים מעוניינים להפריט באופן מלא את שתי החברות שהולאמו, בעוד שהדמוקרטים מעוניינים לקדש באופן פרמננטי את החברות כסונויות ממשלתיות אשר ישמשו כרוכשות ומוכרות משכנתאות וני"ע מגובות משכנתאות.

גייתנר אמר בעבר כי הוא מעוניין למצוא את פתרון הביניים, במסגרתו תמשיך הממשלה להציע ערבויות ממשלתיות כלשיהן למשכנתאות, על מנת להבטיח שלווי המשכנתאות יכולים לממן בקלות את רכישת ביתם, אך טרם גיבש פרטים ספציפיים.