האוצר: נתבע את MTS על עיכוב הרכבת הקלה בת"א ב-3 שנים

(עדכון) - גורמים באוצר ל"גלובס": "הערבויות הן רק ההתחלה. אם יש למישהו ב-MTS אשליות שיתנו להם חלק מהערבויות או יקנו מהם התכנון הם טועים אנחנו הולכים עד הסוף בעניין הזה"

המדינה תחלט את הערבויות שהפקידה MTS ותתבע אותה על מלוא הנזק על שלוש שנות עיכובים בהקמת פרויקט הרכבת הקלה בתל-אביב, כך אמרו הערב ל"גלובס" גורמים באוצר.

לדברי אותם גורמים "הערבויות הן רק ההתחלה. אם יש למישהו ב-MTS אשליות שיתנו להם חלק מהערבויות או יקנו מהם התכנון הם טועים. אנחנו הולכים עד הסוף בעניין הזה כי מדובר בהסכם הזיכיון כי חשוב שהיה למדינת ישראל".

בעקבות הודעתה של MTS אחרי צהריים על נסיגתה מהפרויקט פתח האוצר הערב במתקפה מילולית חסרת תקדים על הקבוצה שהחזיקה עד לפני שבוע בזיכיון להקמת הקו האדום של הרכבת הקלה בתל-אביב. גורמים באוצר אמרו ל"גלובס" כי בכוונתם "ללכת עד הסוף" ולמצות את הדין עם הקבוצה, בה מחזיקות אפריקה ישראל, סימנס, אגד, סוארס דה קוסטה הפורטוגזית וCCECC הסינית.

אותם גורמים הפנו אצבע מאשימה כלפי אפריקה ישראל והאשימו אותה כי היא האחראית העיקרית לכישלון המגעים. לדבריהם "אפריקה פרסמה בדוחותיה הכספיים ב-2009 כי היא מבצעת בדיקת נאותות לפרויקט. שלוש שנים אחרי שזכו בזיכיון הם נזכרו לבדוק האם הפרויקט כדאי בכלל מבחינה כלכלית".

באוצר הוסיפו כי "המדינה הייתה מוכנה ללכת לקראת היזמים מעל ומעבר למקובל בכל פרויקט אחר, אבל הם כנראה לא היו מסוגלים לבצע את הפרויקט מלכתחילה".

ל"גלובס, נודע כי MTS דרשה, בין היתר, לדחות את המועד האחרון לסגירה הפיננסית עד למרץ 2011 ואת המועד לתחילת העבודות בפועל ליולי 2011. בנוסף ביקשה MTS ויתורים בשווי של כמיליארד שקל על-פי מודל להקדמת תשלומי מענק ההקמה שהציע רו"ח יצחק סוארי. דרישות נוספות של MTS והבנקים המלווים אותה נגעו לביטוחים, ללוחות זמנים ולשינוי חלוקת סיכונים בינם למדינה בתחומים כמו שאיבת המים בפרויקט.

באוצר אמרו כי היו מוכנים לשינויים רבים בפרויקט אך דרשו מ-MTS לשלם את תמורתם בכסף או בשווה כסף. לדברי הגורמים "הסכמנו על שינויים וכנגדם דרשנו תמורות. אף אחד לא הסכים לתת משהו מעבר למה שסוכם במכרז. במכתב שקיבלנו היום נכתב כי "בכל הסכם עושים שינויים" - אנחנו מבינים מזה שלא הייתה כוונה אמיתית לקיים את ההסכם ככתבו וכלשונו".

באוצר מתכוונים כעת לשכור את שירותיו של יועץ כלכלי בכיר על-מנת שיאמוד את הנזקים הכספיים שנגרמו למדינה כתוצאה מאי-ביצוע הפרויקט לפי לוח הזמנים המקורי שנקבע בהסכם הזיכיון מ-2006. ממצאי הבדיקה ישמשו חלק מהליך הבוררות בין המדינה ל-MTS שיחל לאחר פגישה מסכמת בין הצדדים.