מסע הרכש של דל

האם אסטרטגיית הרכישות של דל תהפוך היא רק ניסיון להסתיר את הבעיות האמיתיות?

ביוני 2009 הכריז מייקל דל, מנכ"ל ומייסד ענקית המחשוב, כי החברה "מחפשת רכישות", ומיד יצאה לדרך. הספקולציות ייחסו לדל אופציות לרכישה בעיקר בתחומי האחסון והשירותים, וכך אכן היה. במשך פחות משנה ביצעה דל מה שאפשר לקרוא לו כבר "מסע רכש", במסגרתו קיבלה את Perot בתחום שירותי המחשוב, וסיימה, לפחות בינתיים, עם רכישת ספקית האחסון 3PAR השבוע תמורת 1.15 מיליארד דולר.

3PAR מתמחה בגל החדש של עולם האחסון שמשלב תוכנות וירטואליזציה ואוטומציה על חשבון חומרה, ומתמקדת בסקטור שוק מאתגר - הקצה העליון של הדרישות בשוק הארגוני. החברה הפכה לציבורית בסוף 2007, מוכרת ב-190 מיליון דולר בשנה, אך עדיין לא הרוויחה, תפעולית, דולר אחד. כל זה לא הפריע לדל לשלם פרמיה של כ-89% על מחיר החברה בשוק.

לצידה של 3PAR, ביצעה דל עוד שתי רכישות השנה בתחום האחסון - Ocarina , שמספקת טכנולוגיה לדחיסת נתונים, ואקסאנט הישראלית, אותה הצילה ברגע האחרון מפשיטת רגל. אלה ישתלבו לצד EqualLogic, שנרכשה ב-2007 תמורת 1.4 מיליארד דולר. בינתיים, איבדה דל חלקים מהשוק המסורתי. לפי גרטנר, היא סיפקה רק 12.1% מכלל יחידות המחשוב ברבעון הראשון השנה לעומת 12.7% אשתקד, אותם קיבלה אייסר.

בין רכישת EqualLogic ל-3PAR מפרידות כשלוש שנים, אך שתי החברות עוסקות בתחום די דומה ושתיהן סיימו את דרכן כחלק מדל, לאחר רכישה עם פרמיה נדיבה במיוחד. זהו מאפיין שמלווה את דל בכל רכישה: בין אם זו רכישת Perot בפרמיה של 70%, 3PAR או EqualLogic, הסכום ששילמה דל משקף מכפיל של 12 על המכירות.

לא ברור אם זה מייקל דל שמוכן לשלם הרבה, או ששינוי אסטרטגי דורש הוצאות גדולות, אבל בשורה התחתונה, מניית דל איבדה מאז רכישת Perot כ-26% ומאז ההשתלטות על EqualLogic כ-60%. המשקיעים הביעו את אכזבתם השבוע כשרבע מהם סירב לאשר את מינויו של דל לתקופת כהונה נוספת כדירקטור, הבעת מחאה ברורה כשמדובר במייסד שלכאורה הציל את החברה.

סדרת הרכישות בתחום האחסון מספקת פאזל שיכול להתמודד על מקום מכובד בשוק התובעני, אם כי סימן השאלה הוא מעל ליכולות האינטגרציה של החברה. רכישות גדולות יכולות להעיד גם על בעיות גדולות, ולמרות שבמבט מלמעלה נראה שמדובר באסטרטגיה ברורה, דל תידרש להוכיח בקרוב שהיא באמת יודעת לאן היא הולכת.