המדינה לבג"ץ: השעיית צבי בר מהוועדה המקומית ר"ג - עדיין מוקדמת

הגיבה לעתירה להשעיית בר מתפקידו כיו"ר הוועדה בשל ההמלצה להעמידו לדין ■ עם זאת, המדינה טוענת כי יש להשעות חשוד עוד לפני הגשת אישום כשיש זיקה בין העבירות לתפקיד

העתירה לבג"ץ, העוסקת בבקשה להורות לראש עיריית רמת-גן צבי בר להשעות את עצמו מתפקיד יו"ר הוועדה המקומית לתכנון ולבנייה רמת-גן, היא מוקדמת מדי - כך סבורים הממשלה ושר הפנים בתגובה שהגישו לבית המשפט העליון בשבתו כבג"ץ.

עם זאת, מנקודת מבט כללית, טוענים הממשלה ושר הפנים כי כאשר קיימת זיקה של ממש בין העבירות שלגביהן התקיימה חקירה פלילית לבין התפקיד הציבורי - יהיה ראוי להפעיל סמכות להשעיית המינוי עוד לפני שהוגש כתב אישום, וזאת במטרה לשמור על אמון הציבור ברשויות המינהל הציבורי.

‏התגובה הוגשה בשם הממשלה ושר הפנים באמצעות עו"ד חני אופק, סגנית בכירה לפרקליט המדינה, והיא מתייחסת לעתירה שהגיש ד"ר אבי ליליאן, יו"ר סיעת "רמת-גן הירוקה", החברה באופוזיציה במועצת העיר. עתירתו הוגשה באמצעות עו"ד עפר לרינמן, בין היתר על רקע החקירה שמנהלת נגדו המשטרה בפרשת השוחד סביב פרויקט סביון טאואר בעיר.

תגובת צבי בר

בתגובה שהוגשה מטעם בר לבג"ץ נכתב כי "מבחינה עובדתית, העתירה נעדרת תשתית מינימלית שיש בה לבסס עילה כלשהי להשעיית המשיב מתפקידו כיו"ר הוועדה המקומית לתכנון ולבנייה ברמת-גן. מבחינה משפטית, מדובר בעתירה מוקדמת שהוגשה בניגוד משווע להוראות הדין והפסיקה ואף בניגוד למושכלות יסוד של המשפט הישראלי, בכל הקשור למעמדה של 'המלצת משטרה' בהליך הפלילי, כמו גם בכל הקשור למעמדה של חזקת החפות במשפט הישראלי".

"בר מכהן כראש עיריית רמת-גן זו הקדנציה החמישית. הוא נבחר ברוב מוחץ של תושבי רמת-גן מאז 1989 חמש פעמים ברציפות, כאשר בכל אחת ואחת מאותן מערכות בחירות שנוהלו לראשות העירייה ב-20 השנה האחרונות זכה בר בסיבוב הראשון ובפער קולות אדיר מכל המועמדים האחרים שהתמודדו מולו. אכן, מתוקף תפקידו כנבחר ציבור נטל בר חלק בקבלת החלטות חשובות בעניינים רבים בחיי העיר רמת-גן, לרבות החלטות בתחום התכנון והבנייה. כל ההחלטות ללא יוצא מהכלל התקבלו באופן ענייני ומקצועי, ללא שיקולים זרים, ללא שמץ משוא-פנים, אך ורק מתוך ראיית טובת העיר ותושביה".

חשוד בלקיחת שוחד והלבנת הון

כזכור, באפריל המליצה המשטרה להעמיד לדין את בר באשמת לקיחת שוחד והלבנת הון. לפי החשדות, בר לקח שוחד מיזמים ובעלי עניין בעיר רמת-גן, ובתמורה קידם את ענייניהם של מספר פרויקטים נדל"ניים בעיר. לפי הממצאים בתום חקירת יאח"ה, שנמשכה שנתיים וחצי, נמצאה תשתית ראייתית נגד בר בעבירות של לקיחת שוחד, קבלת דבר במירמה בנסיבות מחמירות, הלבנת הון ועבירות מס הכנסה.

‏הממשלה ושר המשפטים, כמשיבים לעתירת ליליאן, טוענים כי הם "סבורים כי העתירה דנן מוקדמת, שכן פרקליטות המדינה מצויה בעיצומו של הליך יסודי ומעמיק לבחינה של חומר החקירה שנצבר, ובעיקר בשאלה אם די בו כדי לגבש כוונה להגיש כתב אישום, בכפוף להערכת שימוע. בעת הזו, וטרם סיום הליך בחינת חומר החקירה שנצבר, וממילא טרם גיבוש כוונה להגיש כתב אישום בכפוף לשימוע - סבורים המשיבים כי לא בשלה השעה להושטת הסעד המבוקש בעתירה".

‏עוד מוסיפים המשיבים כי "גם אם תגבש הפרקליטות כוונה להגיש כתב אישום בכפוף לשימוע, ומבלי לנקוט עמדה שאלה פני הדברים - אזי המשיבה הראויה היא מועצת העיר, הוועדה המקומית, והמקום לקיים בקרה שיפוטית על החלטותיהם הוא בבית המשפט לעניינים מינהליים".

יחד עם זאת מביאים הממשלה ושר הפנים עמדה משפטית שגובשה על-ידי המשנה ליועץ המשפטי לממשלה (אזרחי), עו"ד שרית דנה; המשנה ליועץ המשפטי לממשלה (פלילי), עו"ד רחל גוטליב; והמשנה ליועץ המשפטי לממשלה (ייעוץ), עו"ד מייק בלס.

לפי עמדה זו, "ייתכנו מקרים שבהם תקום הצדקה להקדים את נקודת הזמן שבה יוחלט על ההשעיה ולהטילו אף בטרם הוגש כתב אישום. כאשר קיימת זיקה של ממש בין העבירות בגינן התקיימה חקירה פלילית ובין התפקיד הציבורי - אזי ראוי יהיה ככלל להפעיל את הסמכות להשעיית המינוי עוד בטרם הוגש כתב אישום, ובנסיבות אלה ניתן להסתפק בהודעת הפרקליטות לחשוד על כוונתה להגיש נגדו כתב אישום בכפוף לשמיעתו. עמדה משפטית זו מבוססת על חשיבת שמירת אמון הציבור ברשויות המינהל הציבורי וביושרתו של המינהל הציבורי".

‏הממשלה ושר המשפטים ביקשו מבג"ץ להגיש תגובה משלימה תוך 90 יום.

ח"כ כרמל שאמה מסר: "כל יום של בר על כיסא ראש העירייה ויו"ר הוועדה המקומית לתכנון ולבנייה רמת-גן גורם נזק הולך וגדל לפני העיר, לקופה העירונית, לאמון התושבים בעירייה ובמערכות אכיפת החוק. לצערי, כל עוד הפרקליטות מבוששת להכריע בדבר הגשת כתב אישום כנגדו - אז למרות כל הסיבות להדחתו, חסרה התשתית המשפטית והמינהלית לעשות זאת".

העותר, ד"ר אבי ליליאן, אמר היום (ה') בתגובה כי "אני מכבד מאוד את שלטון החוק ואת כל הנוגעים בנושא, ואמנם טחנות הצדק טוחנות לאט, אבל בסופו של דבר הן טוחנות. אני אינני משפטן בהשכלתי, אבל הלכתי עם האמת הפנימית שלי, ואני שמח שבסך-הכול עמדת המדינה תומכת באינטגריטי ובאמת הפנימית שלי. אני עושה את תפקידי בשליחות ציבור גדול של אנשים ברמת-גן שבחרו בי וברשימת 'רמת-גן הירוקה', ואני סמוך ובטוח שהפרקליטות ומערכת המשפט יגיעו בסופו של דבר לתוצאה המיטבית. אם לצבי בר יש ולו מידה מועטה של אינטגריטי - הציבור מצפה ממנו להשעות את עצמו לאלתר מתפקידו כיו"ר הוועדה המקומית לתכנון ולבנייה של רמת-גן".