על רקע איומי הפיטורים: קומברס מתכוונת להיפטר מדלויט

בכיר בתחום הפיננסי: "דלויט גרמה נזק רב בהתנהלות הרשלנית שלה; היא אחראית על הדו"חות; במקום להשקיע מאמצי ניהול בפיתוח העסקים של החברה, מתעסקים עכשיו בביורוקרטיה"

חברת קומברס שכרה שירותיהם של משרדי רואי חשבון נוספים כדי שיסייעו לדלויט האמריקנית, שמייצגיה בארץ הם ברייטמן אלמגור זהר, בהפקת הדו"חות הכספיים החדשים והמתוקנים שלה - כך נודע ל"גלובס".

משרד ארנסט אנד יאנג גלובל, המיוצגת בישראל על-ידי קוסט פורר גבאי את קסירר, צורף כבר לפני מספר שנים; ו-PwC, המיוצגת בישראל על-ידי קסלמן את קסלמן, צורף לפני כשנה וחצי.

דלויט עדיין מובילה את הטיפול בקומברס, מאחר שהיא זו שחתמה על הדו"חות המוטעים והיחידה שמכירה היטב את החברה ומה שקורה בה, אך מקורבים לנושא מעריכים כי עם הגשת הדו"חות המתוקנים תבטל קומברס את החוזה עמה.

לפני כשבוע וחצי (14 באוגוסט) פרסמה קומברס הודעה שלפיה היא נאלצת לחסל את קופת המזומנים שלה, וזאת לאחר שמיליארד וחצי דולר התפוגגו מקופת החברה ב-4 השנים האחרונות. ההודעה הזאת באה על רקע אי-הצלחתה של החברה לספק עד כה דו"חות מתוקנים לרשות ניירות ערך בעקבות פרשת התארוך לאחור (בקדייטינג) של מועד הענקת האופציות לעובדים.

חצי מיליארד דולר מקופתה, כך מעריכים, שולמו לרואי חשבון ועורכי דין שעסקו בתיקון הדו"חות, וגם לחברת אלכס פרטנר שהיתה הבודק הבלתי-תלוי של נושא הבקדייטינג. ברשות החברה נותרו כיום 327 מיליון דולר בלבד.

הודעת קומברס מהשבוע שעבר עתידה להשפיע על גורלם של מאות עובדי החברה, רבים מהם מישראל. קומברס גם הודיעה רשמית כי העמידה את נכסיה למימוש באמצעות בנק גולדמן זאקס.

"המשימה העיקרית של דלויט היא תיקון של דו"חות שהוגשו ב-4 השנים האחרונות. זאת משימה מורכבת ומסובכת", אומר בכיר בתחום הפיננסי. "הבעיה העיקרית היא שצריך לעשות זאת במקביל להכנת הדו"חות השוטפים, והחיבור של שני הדברים גם יחד הוא מורכב מאוד, יקר, וגם - אותם רואי חשבון שעשו את הטעויות בזמן אמת כבר לא נמצאים. עבודת השחזור היא תרגיל מסובך".

משימה מסובכת

מבדיקה שערך "גלובס" ופורסמה בשבוע שעבר, עולה כי לאורך 4.5 שנים, מפברואר 2006 עד היום, רשמה קומברס סכום של 359 מיליון דולר בסעיף תיקון הדו"חות. בחלק מהרבעונים באותה תקופה לא דיווחה החברה על גובה ההוצאה, ולכן ניתן להעריך כי משימת תיקון הדו"חות גבתה עד היום מהחברה קרוב לחצי מיליארד דולר. חלקם זרמו לקופת פירמת רואי החשבון העולמית דלויט. עם שכירת שירותיהם של משרדים נוספים, ההוצאות בסעיף זה רק מוסיפים לתפוח.

"דלויט הם אלה שחתמו על הדו"חות, ובהתנהלות הרשלנית שלהם הם גרמו לחברה נזק עצום, ולא מדובר רק על העלות הישירה, אלא גם על נושא הסחת הדעת מהניהול השוטף", אומר הבכיר. "במקום להשקיע מאמצי ניהול בפיתוח מוצרים ובעסקים הרגילים של החברה, מתעסקים עכשיו בביורוקרטיה של הפקת דו"חות עבר. מבחינת החברה מדובר באסון ניהולי מעין כמותו, שנבע מחוסר המקצועיות של רואי החשבון. לדעתי הם צפויים להיתבע על כך".

אותו בכיר מוסיף וטוען כי הלקח העיקרי שעל רואי החשבון להפיק הוא שיש לספק דו"חות מהימנים ולהעיר כאשר הדברים מתנהלים בצורה לא תקינה. "זהו תנאי לקיומה של חברה", הוא אומר.

לא היתה ביקורת

עוד מוסיף הבכיר כי במשך שנים קומברס נתנה יד למצב שלא שיקף את המציאות, ולכן האחריות הראשונה היא של החברה, ללא קשר לאחריות של רואי החשבון. "יש חברות שלא מפריע להן אם הדיווחים לא נכונים, אבל זה רק למראית-עין, בסופו של דבר זה גורם נזק, ואפשר היה למנוע אותו אם היה קם רואה החשבון שיבקר את החברה, גם אם לא נוח לו באותו רגע, וישים את הדברים על השולחן", אומר הבכיר. להערכתו, לאחר שיוגשו הדו"חות הכספיים, תבחר קומברס להעביר את הטיפול בחברה למשרד רואי חשבון אחר.

עם זאת, סבור גורם אחר בתחום הפיננסי, לקומברס נוח יותר להמשיך להעסיק בביקורת ובתיקון הדו"חות את משרד דלויט. "הם עשו ביקורת לא טובה, אבל הם מכירים את החברה יותר מכל אחד אחר, יש להם גם ניירות העבודה שמסייעים להם להבין מה קרה", הוא אומר. "אנדרה דהן, מנכ"ל קומברס, אומר שבכל תחום חשבונאי יש בעיות. אני חושב שלפחות בדברים המהותיים לא היו צריכים להיות כשלים. אני יכול להבין טעויות שנעשו בתחום הבקדייטינג, אבל התחום העיקרי שבו התגלו הבעיות היה בהכרה בהכנסות".

עוד אומר הגורם כי להשקפתו, הבעיות החמורות מתבטאות בזמן הרב שהצריך תיקון הדו"חות והכסף העצום שהוציאה קומברס כדי לטפל בכך. "זה לא רק רואי חשבון שמקבלים שכר, יש שם גם יועצים משפטיים שעובדים לפי שעות. קומברס נמצאת במצוקה, והיא חייבת לשלם על כך בסכומים אסטרונומיים", הוא אומר.

בדלויט סירבו לפניית "גלובס" להתייחס לטענות שהועלו נגד החברה.

מי אחראי לכשלים?

גורם בתחום הפיננסי מזכיר את "החטא הקדמון" של קומברס שהביא למצבה הנוכחי. "הבעיה עיקרית בקומברס נוצרה בעקבות מעשי המירמה בתחום הבקדייטינג", הוא אומר. "התנהלות החברה במקרה הזה היתה לא נכונה, וכאן גם נכנסו לעניין רואי החשבון. ככל שרואי החשבון נכנסו לדברים, הם גילו כי הנתונים החשבונאיים הוצגו באופן לא נכון. נוצר מצב שבו הגוף שבדק את הדברים הוא גם הגוף שביקר אותם - משרד דלויט", אומר אותו גורם, ומוסיף כי מי שטיפל בדו"חות לא היה רק הסניף הישראלי בארץ אלא גם דלויט העולמית.

"היו כשלים בביצוע הביקורת, כרגע לא ניתן לדעת מה היקפם המדויק, ומי שאחראי לכך בראש ובראשונה היא החברה, מועצת המנהלים שלה וועדת הביקורת", אומר הגורם.

לדעתו, אחריות משרד רואי החשבון היא משנית ביחס לחברה, אבל היא לא פחות חשובה: "קשה להאמין כי הדברים שעולים היום והעיכובים בדו"חות לא התגלו על-ידי רואי החשבון שעשו במשך שנים את הדו"חות עבור קומברס. לא מדובר ברואה חשבון חדש שנכנס לחברה ואמור להיות מופתע מהממצאים. דלויט ביקרה את קומברס מהרגע שהיא הונפקה בבורסה עד היום, הם היו צריכים להכיר את התיק הזה טוב מאוד, וכאן כנראה היה כשל".

עוד הוא טוען כי בעל מניות בקומברס שחש כי נפגע ממה שקרה צריך לתבוע את כל מי שקשור לכך, גם את רואי החשבון שבעניינם יש צורך להוכיח רשלנות. "אני מניח", הוא אומר, "שיש אנשים שרק מחכים שהדברים יתבהרו כדי להגיש תביעה".