גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

"אנחנו זוכים בקקטוס כל יום, פשוט לא מקבלים גביע"

זיו קורן וניב חורש, המשנים למנכ"ל ראובני-פרידן, מסבירים איך אחרי תקופה לא פשוטה קיבל המשרד 4 תקציבים, למה הם מעדיפים תוצאות בשטח על פרסים, ולמה נכנסו לדיגיטל באיחור

זיו קורן בכלל רצה להיות רופא. ניב חורש הגיע מהפלחה של קיבוץ דביר בדרום. שני החבר'ה האלה, שלרגע נראים כאילו הם לא שייכים לעולם הפרסום, הם המנוע הצעיר של משרד הפרסום ראובני-פרידן.

שנים לא פשוטות עברו על משרד הפרסום, ובמחצית האחרונה אף נרשם קיטון של 17% בתקציבי הפרסום שלו, לעומת המחצית המקבילה ב-2009, מ-77.6 מיליון שקל ל-64.7 מיליון שקל.

ואולם, בחודשים האחרונים נראה כי המגמה משתנה, ולמשרד הצטרפו 4 תקציבי עוגן חדשים, בהם מי עדן, עוף טוב, אלבר וסמינר הקיבוצים. לכך יש להוסיף את אחד הקמפיינים המרשימים והמוצלחים של המשרד לבנק מזרחי-טפחות תחת הסלוגן "להעביר את דביר".

* ההתרוממות הזאת מגיעה אחרי כמה שנים רזות. איך מתחזקים את המוטיבציה והרעב בתקופות ארוכות של יובש, ולא מתייאשים?

ניב: "יש לנו כאן אפשרויות שלא קל למצוא במקום אחר. כשהגעתי לראיון העבודה עם אודי פרידן שאלתי מה גובה התקרה, כי אני רוצה 'לעוף'. אודי אמר 'אין תקרה, לא נעצור אותך'. כאן גם אם תקציבאית תביא רעיון טוב - הוא יכול לקרות".

זיו: "יש במקום הזה ווינריות, ומי שהוא ווינר ב-DNA שלו והוא יצירתי - זה לא נעלם לו, זה חוזר. כמו לאנס ארמסטרונג".

* מה המנוע היצירתי שלכם והמקור להשראה הקריאטיבית שלכם?

ניב: "הבסיס להצלחה בתחום שלנו זה להיות מעודכנים. אני למשל הייתי גם מכור ל'אלופה', ובאחת בלילה הייתי מחפש את התוכנית ב-VOD. מצד שני, פעם בחודש אני עושה סיבוב גלריות. אני טיפוס של סרטי איכות - אבל גם של סרטי אקשן אמריקניים. זו הקוטביות בין מדור הרכילות של רייטינג לבין ספר של הרוקי מורקאמי שאני קורא לפני השינה. אבל מה שהכי מרגש אותי זה הילד שלי, הוא מעורר בי עוצמת רגשות שלא ידעתי שקיימת. התחלתי לעשות סדרה ב-iPhone של צילומים שלו כשהוא מביע רגשות. ממנו למדתי את הכוח של הפשטות. כשהוא שמח אז הוא 100% שמח, וכשהוא עצוב הוא 100% עצוב".

זיו: "אני התחברתי להשראה דרך סבתא שלי והרגעים האחרונים של חייה. המחשבות שלה על העבר, החרטות. הפרויקט שאני הכי גאה בו הוא פרויקט אינטרנטי שעשיתי שנקרא 'הלו סבתא', והמטרה שלו הייתה לעודד נכדים לצלצל לסבא וסבתא שלהם. לא היה כאן שום קונספט מסחרי או מטרה להרוויח כסף, רק לגרום לנכדים לשמח את סבא וסבתא שלהם".

* גישת הפשטות היתה גם זו שהנחתה את קמפיין "להעביר את דביר"?

ניב: "בהחלט. זו היתה חשיבה פשוטה. בעבודה המשותפת עם הלקוח הבנו שהבנקים משקיעים מיליונים בלהעביר אליהם לקוחות, בעיקר על-ידי זה שהם מבטיחים שהם טובים יותר וחדשניים יותר. ועדיין, אנשים לא עוברים. לכן, הקונספט שלנו היה נורא פשוט: לדבר על הבעיה עצמה, על הקושי לעבור בנק. לזה אנחנו מוסיפים את התשוקה הגדולה שלנו לעבודה, ולא רק שלנו, של כל העובדים. את יכולה לראות אצלנו במשרד ב-3 לפנות בוקר לפני פרזנטציה אנשים עובדים ולא מרירים. הם רוצים להביא לקוחות, למרות שהם לא מקבלים על זה אחוזים. הם רעבים כמונו. ויש תוצאות. ב-8 חודשים הבאנו 4 תקציבים חדשים גדולים, במכרזים קשים מול משרדים טובים".

קופירייטרים מאולפים

חורש (35) וקורן (30) הם לא רק המנהלים החדשים במשרד, שמשמשים כיד-ימינם של הבעלים. הם מסמלים את הדור החדש שמוביל את עולם הפרסום. אנשי הדור הישן מפנים את הבמה למי שגדלו לתוך עולם דיגיטלי שבו השיווק הופך לחלק אינטגרלי מהפרסום, וקד"מ הוא כבר לא רק חלוקת דוגמיות. גם אם לעתים זה לא קל, הרי שהם מבינים שאין ברירה אלא להעביר את המושכות.

חורש וקורן מצטרפים לשורה של מנהלים צעירים ומוכשרים כמו איריס בק במקאן-אריקסון, אורי עיני ואמיר גיא באדלר-חומסקי, יוסי לובטון בבאומן-בר-ריבנאי - והרשימה עוד ארוכה.

קורן, במקור מאלפי-מנשה ("אבל בלי רקע אידיאולוגי"), החל את דרכו כקופירייטר בזרמון-גולדמן, עד שלפני 4 שנים עזב ופתח חברה לרעיונות וחדשנות ועבד בין היתר עם חברת אורנג'. כך הכיר את אודי פרידן ומשה ראובני. הפרסומאים הוותיקים זיהו את הפוטנציאל של חורש, הצטרפו למיזם שלו ובהמשך מיזגו את החברה לתוך המשרד. הוא, כאמור, בכלל רצה להיות רופא, אבל "על הדרך" נרשם ללימודי קופי ייטינג בתור חוג פנאי ונשאב אל עולם הפרסום.

חורש גדל בקיבוץ דביר בדרום, ליד באר-שבע. בגיל 13 הוא קרא את ספרו של דוד פוגל "אימא שלי היתה אומרת ששום דבר לא יצא ממני אז החלטתי להיות פרסומאי" - והחליט שהוא רוצה להיות פרסומאי. הוא התחיל כקופירייטר בגליקמן-נטלר-סמסונוב, עבר להיות מנהל הקריאייטיב בבאומן-בר-ריבנאי ומשם עבר לראובני-פרידן, שם הוא נמצא כבר 4 שנים וחצי. כיום שניהם משמשים בתפקיד משנה למנכ"ל. את הסמכויות ביניהם הם מחלקים לפי החוזקות של כל אחד מהם ו"מה שנוח לנו יותר".

* איך מתמודדים עם האגו בחלוקת הסמכויות בניהול?

זיו: "אני לא יודע להסביר בדיוק למה החלוקה בינינו כל-כך קלה. אולי זה האופי שלנו, אבל אין אצלנו אגו, אנחנו לא נתקלים בזה. אנחנו רואים את הדברים המהותיים עין בעין".

* עד כמה ראובני ופרידן משחררים סמכות?

ניב: " משחררים יפה. הם עדיין מנטורים ומשמשים כסמכות מקצועית להתייעץ איתה, אבל הם בהחלט מפנים את הבמה".

* איך עוברים מלהיות אנשי קריאייטיב לפוזיציה של אנשי ניהול?

זיו: "זה נכון, היום אנחנו לא אנשי קריאייטיב אלא מנהלי לקוחות. בכל משרדי הפרסום בעולם המנהלים הם אנשי קריאייטיב. כשאנחנו באים ללקוח אנחנו עדיין רוצים להביא את הדבר הנכון מבחינה קריאטיבית, אבל הלקוחות מחפשים שותף, פרסומאי שיהיה גם חלק מהחשיבה השיווקית, וכשאתה מבין את זה - זה נותן לך כלים ניהוליים".

ניב: "אנחנו נמצאים בנקודה שבה אין בידול בין משרדי הפרסום - פעם יהושע עושים סרט טוב, פעם אדלר ופעם אנחנו. למעשה אילפו את הקופירייטירים לעשות את אותו הדבר לפי פורמט קבוע: כך צריכה להיראות מודעה, ככה סרט וככה תשדיר רדיו. כך נוצר מצב שאיש קריאייטיב מנצל רק 10% מהיכולות שלו. אנחנו לא רוצים לעבוד ככה, אלא להיות חלק ממערך השיווק. אם יש ספינה שנקראת פרטנר ועליה עומדים מנכ"ל וסמנכ"ל שיווק - אנחנו רוצים לעמוד שם ביחד איתם ולהיות שותפים לחזון השיווקי. זה מה שנקרא קריאייטיב מרקטינג וזה מייצר קמפיינים כמו הפרויקט ההתנדבותי שליווה את ההופעה של ריהאנה בארץ. למה שמשרד פרסום לא יביא רעיונות כאלה? אנחנו רוצים להסתכל מחדש על התפקיד של משרד הפרסום ולהביא מודלים שיכניסו אותנו לחשיבה השיווקית. לא לשבת במשרד ולחכות לבריף. זה יכול להיות אפילו יצירה של מוצרים חדשים לחברה, לא רק סרטון טלוויזיה".

זיו: "התפקיד שלנו הוא לא רק להעביר את המסר השיווקי. זה היה אתמול, וברוב המשרדים זה מה שעדיין קורה. בפונקציות הקודמות אין אפשרות להוביל שינוי".

ניב: "התפקיד שלנו הוא להיות יצירתיים, בכל מקום, בכל קטגוריה. גם שיחת המסדרון ליד הקולר צריכה להיות על יצירתיות. ולא רק יצירתיות בברייק הפרסומות, כי שם היכולת שלנו להיות יצירתיים היא מוגבלת. אנחנו מאמינים ביצירתיות פרקטית. לכן אנחנו מקפידים לחבר את הצוות לתוצאות. קופי שעשה קמפיין מקבל דיווח על התוצאות שהוא הביא. אנחנו לא אמנים, אנחנו צריכים להיות אפקטיביים".

* זה לא מסרס את היצירתיות?

ניב: "לא, זה מחדד. וזה לא עומד סתירה לקריאטיביות. קחי למשל את הקמפיין לתכשיר 'פרופסיה' נגד התקרחות, שנקרא 'קמפיין הסקפטיות', בו לא מזכירים את המילה 'התקרחות'. הוא סופר קריאטיבי וגם סופר אפקטיבי".

* אתם עושים הרבה קמפיינים קריאטיביים. למה אתם לא משתתפים בתחרות קקטוס הזהב?

ניב: "יש לנו במשרד מה שנקרא אחריות קריאטיבית. בגלל זה אנחנו לא משתתפים בקקטוס. התחרות הזאת הפכה להיות כזאת שמשתתפים בה קמפיינים שאיש לא ראה. אנחנו מפרגנים למי שהולך על זה, אבל בפוקוס שלנו אנחנו מעדיפים לשים דגש על אפקטיביות. לכן למשל בתחרות האפ"י אנחנו כן משתתפים, ואנחנו גם המשרד המוביל בה. אני מעדיף לשלוח את הקופירייטר שלי לפיצוצייה לבדוק אם אנשים קונים 'קליק' ולא לשלוח מודעה לקקטוס.

"הפסלונים לא מדליקים אותי. מדליק אותי קמפיין שעשיתי לזיתא שהביא לעלייה של 10% במכירות המותג בשנה. יותר מרגש אותי למקסם את הכסף של הלקוח ולהביא לו תוצאות".

זיו: "אנחנו זוכים בקקטוס כל יום, פשוט לא מקבלים גביע אלא קרדיט אצל הלקוח כך שנעשה את הקמפיין הבא".

* יצא לכם לקנא בקמפיינים שעשו משרדים אחרים?

ניב: "יש קמפיינים מצוינים שראינו בענף, למשל קמפיין AXE של מקאן-אריקסון שהיה מהלך אינטראקטיבי מעורר קנאה. הם לקחו מותג, נתנו לו אפיון ברור, ומוצר אחרי מוצר הם מציגים תוצאות אפקטיביות מדהימות".

זיו: "הקמפיין של גולדסטאר, גם של מקאן-אריקסון. זאת עבודה יפה לאורך זמן, נועזת".

* אם לא הייתם אנשי פרסום, מה הייתם עושים?

ניב: "הייתי הולך להיות במאי של סרטי תעודה ולמצוא את הסיפור אצל אנשים שנראה כאילו אין להם סיפור. אני סקרן אובססיבי, וזה גם מחבר אותי לחזון שלי: לספר את אותו הסיפור רק בכל מיני דרכים, לא רק במדיה אחת. כמו שעשינו בקמפיין 'להעביר את דביר', פעלנו בכל החזיתות - בקד"מ, באינטרנט, אפילו בפיצוצייה שברחוב, בכל פלטפורמה".

זיו: "אני הייתי רוצה להיות פעם בחודש נהג מונית, בשביל הסיפורים. ואם לא הייתי פרסומאי או רופא הייתי הולך להיות מורה. אני רוצה להותיר חותם על אנשים, לחנך, להשפיע ברמה של אחד על אחד".

פעילות דיגיטל באיחור אלגנטי

לאחר שבמשך שנים פעילות הדיגיטל של המשרד בוצעה על-ידי חברות חיצוניות, הוחלט לשנות את המודל ולפעול "אין האוס".

אחד ממנועי הצמיחה של המשרד הוא כמובן הדיגיטל. בראובני-פרידן שינו את קונספט הפעילות הדיגיטלית ו"הכניסו פנימה" לתוך המשרד את פעילות הדיגיטל, שבמשך שנים נערכה על-ידי החברות החיצוניות נקסט אין ואייקון. לפני כחצי שנה המודל השתנה, והוקמה חברת דיגיטל בשם RP, אותה מנהלים שי נטע וחנן כהן, לשעבר מגריי אינטראקטיב.

* לא עשיתם את זה קצת באיחור? משרדי פרסום אחרים כבר הבינו לפני שנים שהאינטרנט צריך להיות "אין-האוס".

זיו: "היום כולם רוצים להיות ראשונים, כמו בטוקבקים: 'אני ראשון'. אבל הרצון הזה הוא שטחי. היום צריך קודם כל לדעת לעשות את מה שאתה רוצה לעשות. חברות הדיגיטל הראשונות התגלחו על הלקוחות שלהם. אנחנו, לעומתם, יודעים כיום בדיוק יודעים איך עושים את הדברים נכון".

ניב: "החזון שלנו הוא לא דיגיטל, דיגיטל הוא כלי בדרך להשגת החזון. כך למשל מה שעשינו עם קסטרו. פתחנו להם עמוד בפייסבוק בו אנחנו מייצרים תוכן אטרקטיבי, כמו תצוגת האופנה שלהם - ששעה אחרי שהיא התקיימה שלחנו אותה בפייסבוק לחברים. גייסנו כבר 100 אלף חברים בתוך 3 חודשים ".

* עדיין, זה מאוד מאוחר. פתחתם את העמוד רק לפני 3 חודשים כשחברות אחרות פעילות ברשתות חברתיות כבר שנים.

זיו: "היה לחברה עמוד כבר מזמן, אבל אנחנו שדרגנו אותו. היום אנחנו עושים בו עבודה נכונה כמו שהיא צריכה להיות וזה יותר חשוב בעינינו מלהיות ראשונים בפלטפורמה".

עוד כתבות

ד''ר קלאוס בוגסו / צילום: מהאלבום הפרטי

המדען שהמציא את הציפרלקס מודה: "היה רגע שבו התרופה נגד דיכאון כמעט נגנזה"

ד"ר קלאוס בוגסו, כימאי רפואי שנחשב "בעל ידי הזהב" בפיתוח תרופות נוגדות דיכאון, הוא בין האחראים הבולטים למהפכה בטיפול במחלה שלוותה בבושה ובסטיגמות ● רק במלחמה הנוכחית זינק מספר המטופלים בתרופות נוגדות דיכאון ב־10%־20% ● בראיון לגלובס, הוא מספר למה לקח כל כך הרבה זמן להוציא את התרופה לשוק ומדוע קשה לפתח מוצר שיעזור לכולם

דובר צה''ל, תא''ל דניאל הגרי / צילום: דובר צה''ל

הותר לפרסום: חולצו גופותיהם של שני לוק, יצחק גלרנטר ועמית בוסקילה

הגופות חולצו במבצע מיוחד של צה"ל ושב"כ ברצועת עזה ● סמל בן אבישי, מנהריה, מפלוגת התקשוב של חטיבת הצנחנים, נפל בקרב בצפון רצועת עזה ● צה"ל מאשר - חוסל בכיר בארגון טרור בלבנון שעבד עם חמאס ● לוחם צה"ל נפצע קשה בהיתקלות עם מחבלים בצפון הרצועה ● בית הנבחרים של ארה"ב אישר חוק שימנע עצירת משלוחי נשק לישראל ● עדכונים בולטים

עיבוד: טלי בוגדנובסקי, צילומים: AP (Denes Erdos, Jacob King, Brendan Smialowski)

מה יציל את אוקראינה מתבוסה ומה יעשו דגלים פלסטיניים לעצמאות סקוטלנד

אוקראינה מתחננת לשבע סוללות פטריוט ובלינקן פורט על גיטרה ● האם האינפלציה בארה"ב יורדת מאוחר מדי ● במרחק 17,000 ק"מ מצרפת, המחוז הצרפתי עולה באש ● לאומנים סקוטיים עם דגלי פלסטין ● ראש ממשלה אחד נורה, השני יצא לפנסיה לאחר 20 שנה ● חמישה אירועים מהשבוע שהיה בעולם

שגריר ארה''ב בישראל, ג'ייקוב לו, בכנס הפוטנציאל של החברה הערבית / צילום: כדיה לוי

שגריר ארה"ב בישראל מדבר על הפוטנציאל של החברה הערבית והסיכוי לעסקה עם סעודיה

"שילוב החברה הערבית הוא לא רק הדבר הנכון לעשות, אלא גם הדבר החכם לעשות", אמר שגריר ארה"ב בישראל, ג'ייקוב לו, בכנס הפוטנציאל של החברה הערבית של גלובס ● לו התייחס לנורמליזציה הפוטנציאלית עם סעודיה: "עד שלא תהיה רגיעה במלחמה יהיה קשה להוביל את זה לקו הסיום" ● ולגבי המצב בין ישראל וארה"ב, אמר: "מה שקרה בשבועיים האחרונים לא שינה מהותית את היחסים"

המחירים משתוללים / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי

האינפלציה בשליטה? בינתיים המחירים משתוללים

בעולם הסטרילי של הפרסומות מתחילים להכיל ● קבוצות השוליים מדברות על ממלכת יהודה וישראל ועל בגידה מבפנים ● והאינפלציה עוד לא מסונכרנת עם המצב בשטח ● זרקור על כמה עניינים שעל הפרק 

רכבים ליצוא בנמל בסין / צילום: Reuters

המערב חוסם את יצרני הרכב הסיניים, והם נוהרים לישראל. אלה הדגמים שבדרך

הרגולטורים בארה"ב ובאירופה פועלים להקים סכרי מיסוי כדי לרכך את חדירת יצרניות הרכב הסיניות לשווקים במערב ● אל מול הסביבה העוינות הזו, שוק הרכב הישראלי נתפס בסין כמעין "אתר בטא" ידידותי להשקת כלי רכב חדשים במערב, חלקם עם פוטנציאל לשנות את חוקי המשחק ● השבוע בענף הרכב

דיון בבג''ץ על גיוס תלמידי ישיבות, פברואר 2024 / צילום: דוברות הרשות השופטת

הממשלה לבג"ץ: נשלים את חקיקת חוק הגיוס עד סוף יולי

הממשלה הודיעה לבג"ץ כי חקיקת חוק הגיוס תושלם עד לסוף מושב הקיץ של הכנסת, כלומר עד לסוף יולי ● לפי תגובת הממשלה לבג"ץ, אחרי ה-7 באוקטובר נוצרה שעת כושר ייחודית לקידום הסדרים שקודם לא היה להם סיכוי 

עו''ד ד''ר גיל-עד נועם במהלך הדיון / צילום: Reuters, Yves Herman

ישראל לבית הדין בהאג: משמעות עצירת המלחמה - 132 חטופים ירקבו במנהרות חמאס

אחרי שבית הדין הבינלאומי לצדק בהאג קיים דיון בבקשה שהגישה דרום אפריקה להוציא צווים להפסקת המלחמה, המשלחת הישראלית השיבה על טענותיה ● המשנה ליועמ"שית למשפט בינלאומי, עו"ד ד"ר גיל-עד נועם, העומד בראש המשלחת: "לקרוא למשהו 'רצח עם' שוב ושוב, לא הופך את זה לרצח עם" ● במהלך הדיון נקראו קריאות ביניים והדיון הופסק למספר שניות

וול סטריט / צילום: Shutterstock

וול סטריט ננעלה בירידות קלות; וולמארט שברה את שיא כל הזמנים לאחר הדוחות

הנאסד"ק ירד ב-0.3% ● האיחוד האירופי פתח בחקירה נגד מטא ● ברק עילם, מנכ"ל נייס פורש מתפקידו • יפן: התוצר הגולמי ירד ב-0.5%, יותר מהצפי ● אוסטרליה: עלייה בשיעור האבטלה ● וגם, התעלומה שנפתרה: נחשפה המניה שוורן באפט רוכש בסתר כבר חצי שנה

עדן גולן בחצי גמר האירוויזיון / צילום: Associated Press, Martin Meissner

אז רוב העולם נגדנו או בעדנו? מסקנות מהמקום החמישי של עדן גולן

האירוויזיון מלמד אותנו פרק חשוב על חוכמת ההמונים מול חוכמת המומחים, ולפיו הקולקטיב יודע יותר טוב ● גם בסוגיית דירוג האשראי של ישראל, האנשים בשטח מיטיבים לתמחר את הסיכונים ● ומה לישעיהו ליבוביץ ולכל זה

מיירט הלייזר ''דראגון פייר'' / צילום: יוטיוב

הטיל הקטלני החדש של רוסיה, וישראל מקדימה את בריטניה ביירוט לייזר

ארה"ב מקדמת את שדרוג טילי הכתף וטילי השיוט הזעירים שלה ● רוסיה הופכת את טילי השיוט שלה לקטלניים יותר ● וספינות מלחמה חדשות של בריטניה יכללו את מערכת יירוט הלייזר "דראגון־פייר" ● השבוע בתעשיות הביטחוניות

אבי גבאי, בכנס הפוטנציאל של החברה הערבית של גלובס / צילום: כדיה לוי

מנכ"ל פרטנר אבי גבאי: "המשק מפספס את החברה הערבית בענק"

מנכ"ל קבוצת פרטנר אבי גבאי דיבר הערב בכנס הפוטנציאל של החברה הערבית בישראל ואמר כי "החברה הערבית היא קטר צמיחה"  ● "אני מאמין שכל ממשלה היא מכונה משומנת להרחבת פערים. בבסיסה, זה מה שהיא עושה"

מטוס קרב F-15. ''עשרות אם לא יותר כלי חיל האוויר'' / צילום: דובר צה''ל

"התאמנו ליותר מזה": המתקפה האיראנית מעיניים של נווט קרב

כחלק מההכנות לאחד מרגעי השיא של חיל האוויר במלחמה, טייסי הקרב דימו תרחישים של מתקפה מאיראן באמצעות סימולטורים - כך מספר נווט הקרב רס"ן (מיל') א' שנטל חלק ביירוט ● "המאמן מאפשר לתרגל כמה גזרות, יום או לילה"

דב קוטלר בכנס הפוטנציאל והתשואה של החברה הערבית בישראל / צילום: כדיה לוי

דב קוטלר מדבר לראשונה על הפרישה, בריחת גופים מממנים זרים והפוטנציאל של החברה הערבית

מנכ"ל בנק הפועלים הפורש השתתף בכנס הפוטנציאל של החברה הערבית של גלובס והתייחס למצב הכלכלי של ישראל ● "יחסית למלחמה אנחנו בהחלט במצב סביר, אבל השאלה היא התשקיף קדימה ואותי הוא מטריד", אמר דב קוטלר ● "יש לבנק 20 סניפים בחברה הערבית. אין ספק שבהרגלי הצריכה של עולם האשראי, יש הבדלים משמעותיים אבל יש גם התקדמות וצריך להשקיע גם בחינוך"

בעסקה מורכבת נדרש המתווך להראות הישגים כדי להיות ראוי לעמלת תיווך / אילוסטרציה: Shutterstock

בעסקה מורכבת נדרש המתווך להראות הישגים כדי להיות ראוי לעמלת תיווך

האם יש לשלם דמי תיווך אף שפעולות התיווך הופסקו ביוזמת המוכרים ולאחר זמן התנהל מו"מ ישיר בין המוכרים לקונים?

עסקאות השבוע / עיבוד: טלי בוגדנובסקי

ברחוב שקט במרכז העיר: בכמה נמכרה דירת 4 חדרים בכפר סבא?

אחרי חצי שנה על המדף, דירת 4 חדרים בקומה ראשונה בבניין במרכז כפר סבא נמכרה בתמורה ל-2.51 מיליון שקל ● "הדירה הייתה באופן יחסי הרבה זמן על המדף בגלל הקומה שלה ובגלל שאין בה ממ"ד", אומר זיו פלד מסוכנות "ריל קפיטל" שייצג את המוכרים בעסקה ● ועוד עסקאות נדל"ן מהשבוע האחרון 

חצי שעה של השראה. ערן גפן בשיחה עם רמי שביט / צילום: יונתן לוי, מנחם רייס

רמי שביט: "בדיעבד לא הייתי קונה את המשביר. אבל בסוף הפכתי את הטרגדיה לאסטרטגיה"

כשרמי שביט רכש את המשביר אחרי פשיטת רגל, הוא חשב שעשה את עסקת חייו • אלא שאז הוא הבין שמדובר ב"כאוס מוחלט" • נגד כל הסיכויים הוא הצליח לצאת מהבור, לייצב אותה וגם להנפיק • כעת הוא מספר לערן גפן על התלאות בדרך, חשבון הנפש שנשאר איתו וגם התוכניות לכבוש את אירופה עם המותג קנת קול

השגריר גלעד ארדן. גורס את אמנת האו''ם בעצרת הכללית / צילום: צילום מסך מתוך UNTV

ישראל והאו"ם: מה כדאי לזכור לפני שגורסים

ב–29 בנובמבר 1947 הכריז נציג סוריה באו"ם בעקבות החלטת החלוקה: "היום האו"ם נרצח" ● בזכות היום ההוא הגענו אל השבוע הזה

טורטליני מלוחייה. מנה מזיכרונות הליקוט של הילדות / צילום: חיים יוסף

המסעדה התל אביבית שמציגה אלגנטיות אירופאית עם טוויסט מקומי

חברי הילדות שגדלו בעמק יזרעאל עומדים מאחורי המטבח הקלאסי המשודרג של אלנה, ומציעים מנות שהן בול מה שצריך למפלט מושלם

פיז'ו 408 / צילום: יח''צ

פיז'ו מציגה: קרוס-אובר גדול עם מנוע קטן ומפתיע

למרות הנדסת האנוש החריגה, פיז'ו 508 תעניק תמורה מכובדת למי שמחפש קרוס-אובר מרווח, איכותי, ייצוגי ולא שגרתי