חששות בסין: הממשל מעוות את נתוני האינפלציה והנדל"ן

בלומברג: אזרחי סין מרגישים התייקרות מהותית במחירים כמעט בכל הענפים - הרבה מעבר לנתוני הממשל

לידיה וואנג, מנהלת שיווק בת 28 משנחאי, מתלוננת שמחירי הנעליים והביגוד שהיא בד"כ קונה, עולים כיום לפחות 50% יותר מאשר ב-2009. וו סנג-יאנג, פנסיונרית בת 54, אומרת שמחירי הדגים והפירות עלו בשנה החולפת בלמעלה מ-20%. כך לפי דיווח של סוכנות "בלומברג".

רשמית, האינפלציה בסין הגיעה ביולי לשיא של 21 חודשים - 3.3%, בהשוואה לחודש המקביל אשתקד. הפקידים אומרים שהעלייה החדה היא חד-פעמית, והיא תוצאה של הנזק שספגו היבולים בשטפונות האחרונים. מחירים אחרים, הם אומרים, כמו מכוניות וביגוד, נופלים, והלחץ על המחירים יירד כשהכלכלה תצטנן.

במסיבת עיתונאים שהתקיימה ב-12 באוגוסט אמר פאן ג'יאנצ'נג, מנהל בלשכה לסטטיסטיקה, כי האיום האינפלציוני מוערך יתר על המידה.

אולם, צרכנים, משקיעים, אנליסטים ואקדמאים שרואיינו ע"י בלומברג חולקים על דבריו. "היתה קפיצה במחירים שאינה משתקפת במספרים", אמר הכלכלן יו יונג-דינג, יועץ לשעבר לבנק המרכזי בסין. מייקל פטיס, פרופסור לכלכלה, אמר כי הוא תוהה כיצד מדינה שצמחה ב-10.3% ברבעון האחרון וחווה עלייה הדרגתית בשכר, יכולה להציג עליית מחירים בשיעור של אחוזים מעטים.

אינפלציה של 6%?

אנליסטים אומרים שאזרחי סין הרגילים, שחווים גידול בעלויות הדיור, החינוך והבריאות, לא רואים את המגמה הזו במספרים הרשמיים. "עבור מרבית האנשים בסין, האינפלציה כיום עשויה בהחלט להיות 6%", אומר פטיס. אם הספקנים צודקים, הרי לממשלה הסינית יש בעיית אינפלציה שהיא לא מצליחה למדוד, או שממנה היא בוחרת להתעלם.

נתוני מאקרו אחרים בסין, כמו שיעור האבטלה והכירות הקמעונאיות, היו קודרים גם הם. במקרה של אינפלציה, שיפוט מוטעה עשוי למנוע נקיטת פעולה מהירה לריסון המחירים היום, ולאלץ את הממשלה ליישם צעדים נוקשים יותר בהמשך, כגון העלאת ריבית. יש לכך גם סכנות פוליטיות - תסיסה חברתית בסין מתעוררת כאשר העובדים לא עומדים בעלות המחיה.

שלא כמו רוב המדינות, סין מסרבת לפרט איזה משקל היא מעניקה לקטגוריות מוצרים שונות כשהיא מחשבת האינפלציה. פקיד בלשכה הסטטיסטית אמר כי מאז 2005 לא נעשו שינויים גדולים בסל שמרכיב את מדד המחירים לצרכן. לדבריו, קיימת תוכניות להגדיל את משקל הדיור ולהקטין את משקל המזון בשנה הבאה.

כשהם נשאלים, הצרכנים הסיניים מוכנים לפרט כמה גדלו עלויות הדיור בשנים האחרונות. וואנג יולו, אשת פרסום בן 26 מבייג'ין, אמרה למגזין ששכר הדירה החודשי שלה לדירה בגודל 35 מ"ר עלתה לאחרונה בלמעלה מ-20% ל-338 דולר.