"צלול": "מוכרחים להפסיק את הזרמת השפכים מ'תלמה' לים"

עזר פישלר טען כי חברת יוניליוור משתהה בהקמת מתקן שיצמצם באופן ניכר את הזרמת השפכים לחופי הקריות, מה שמעיד על התנהלות פסולה מצדה

מנכ"ל עמותת "צלול", עזר פישלר ביקש היום (חמישי) להופיע בפני הוועדה הבין משרדית הבוחנת את מתן ההיתרים להזרמת שפכים של מפעלים לים. זאת, כדי להגיב על כוונת חברת 'יוניליוור' לבקש מהוועדה להאריך את המועד שבו נדרשה לצמצם משמעותית את הזרמת השפכים של מפעל 'תלמה' שבבעלותה, לחוף הים הסמוך לקריית חיים.

במכתב ששיגר היום ליו"ר הוועדה וסמנכ"ל המשרד להגנת הסביבה, יצחק בן דוד כתב פישלר כי המשך הזרמת השפכים ממפעל 'תלמה' לחוף הסמוך לקריית חיים מהווה מפגע סביבתי וציבורי חמור.

מדובר בשפכים שמוזרמים ממפעל המזון "תלמה" במסגרת תהליך הייצור השוטף והם כוללים לטענת "צלול" ריכוזים גבוהים וחריגים של שומנים ושמנים שגורמים לזיהום החופים באזור הקריות: "הפסקת ההזרמה של שפכים אלה הכרחית וכל עיכוב בה מחמיר עוד יותר את המצב", טען היום פישלר.

במכתב הבהול ששיגר היום לבן דוד, הוסיף פישלר וטען כי אמידותה הכלכלית של 'יוניליוור' העולמית ושלוחתה הישראלית, לא מוטלת בספק, זאת נוכח מאזניה החיוביים: "היקף מכירותיה של החברה העולמית הסתכם ב- 2009 ביותר מ- 40 מיליארד אירו והיקף מכירותיה של החברה בישראל הסתכם ביותר מ- 300 מיליון אירו. בהנחה שהיתה מוטלת אגרת היטל הזרמה לים על מפעל 'תלמה', בנוסף על דמי הזרמה כמקובל במסופי הזרמת תמלחות, היה על החברה לשלם כ- 2 מיליון אירו בשנה, שמהווים כ- 0.7 אחוזים בלבד מסך הכנסותיה בארץ", טען.

במכתבו הארוך והמפורט, הוסיף פישלר וטען כי חברת 'יוניליוור' משתהה בהקמת מתקן שיצמצם באופן ניכר את הזרמת השפכים לחופי הקריות, מה שמעיד על התנהלות פסולה מצדה: "לפנינו ארגון עסקי שלא בוחל באמצעים כדי לחמוק ממתן דין על מעשיו ומחדליו (...) אין לה תמריץ אמיתי לפעול בלב פתוח ובנפש חפצה כדי להביא לפתרון אמיתי שיביא להפסקת הזרמת השפכים לים", טען פישלר.

בחברת 'יוניליוור' סירבו להתייחס היום לטענות שהעלה פישלר במכתבו ואמרו כי יגיבו עליהן כשיקבלו את המכתב. שם אמרו עוד כי הזרמת השפכים ממפעל 'תלמה' לים היא כורח המציאות; ברשות החברה היתרים מצד המשרד להגנת הסביבה לעשות כן וכי הזרמת השפכים נעשית מתחת לתקן שקבעו הגורמים המקצועיים של המשרד: "אם ל'צלול' יש רצון לקיים מאבק בנושא, מוטב שיקיים אותו מול המשרד להגנת הסביבה שעל פי תקניו אנחנו פועלים", נמסר מ'יוניליוור'.