מגמה מעורבת באירופה; הסנטימנט הכלכלי בשיא של שנתיים

עלה ב-0.7 נקודות ל-101.8 ■ אנגליה וגרמניה רשמו את השיפור המשמעותי ביותר, צרפת וספרד צמחו פחות ■ הנהלת הבנק המרכזי של יפן נפגשה היום והחליטה על צעדים נוספים לאישוש הכלכלה

המסחר בבורסות אירופה מתנהל כעת במגמה מעורבת לאחר שמוקדם יותר נפתח שבוע המסחר ביבשת בעליות שערים על רקע האופטימיות בה נחתם השבוע בוול סטריט ביום ו' בערב ובעיקר על רקע האופטימיות הרבה הבוקר בשוקי המזרח, על רקע כינוס החירום ביפן (ראו הרחבה בהמשך). נציין כי הבורסה בלונדון אינה פעילה היום, בשל חופשת חג המונהגת בבריטניה.

נציין את מניית ענקית התרופות סאנופי-אוונטיס הנסחרת בפריס ומוסיפה לערכה היום על רקע הצעת הרכש שהגישה לחברת הביו-טכנולוגיה ג'נזיים.

בנוסף, מרכזת עניין מניית אינפיניאון הגרמנית על רקע כוונת ענקית השבבים אינטל לרכוש אותה.

במרכז המסחר ביבשת עומד היום נתון הסנטימנט הכלכלי באירופה אשר המריא לשיא של שנתיים. המדד המשקלל את רמת הביטחון בקרב מנהלים וצרכנים ב-16 מדינות האיחוד האירופי הוסיף 0.7 נקודות החודש לרמה של 101.8 נקודות - זאת לעומת צפי מוקדם נמוך במעט ל-101.6 נקודות. הפעם האחרונה בה שהה המדד בטירטוריה זו היתה, כאמור, בחודש מארס 2008.

בד בבד, נרשמו היום באסיה עליות שערים חדות גם בפתיחת שבוע המסחר שם, על רקע כינוס חירום של הנהלת הבנק המרכזי של יפן (BOJ), שהחליטה היום על שורת צעדים נוספים לאישוש הכלכלה המקרטעת. גם החוזים על מדדי וול סטריט מאותתים בשעת בוקר מוקדמת זו על צפי לעליות קלות של כ-0.3% בפתיחת המסחר היום.

בטוקיו רשם מדד הניקיי עלייה של כ-1.8% לאחר שקודם לכן זינק ביותר מ-3%. מדד הקוספי בסיאול התקדם אף הוא בשיעור דומה.

ביפן, כאמור, נפגשו היום בכירי ה-BOJ לדון, ולהחליט על צעדים נוספים לאישוש הכלכלה. בין הצעדים עליהם הוחלט - השארת הריבית על 0.1% בלבד והארכת תוכנית ההלוואות המיוחדת מ-3 ל-6 חודשים.

"הדיבורים על תוכניות נוספות להרחבה מוניטארית והתערבות בשווקי המטבעות לצורך החלשת הין משפיעות על המסחר. ברננקי אמר בשבוע שעבר שהפדרל ריזרב צפוי לפעול ונראה שהוא נחוש שלא לתת למשק האמריקני לשוב ולהדרדר למיתון", אמר לבלומברג שיין אוליבר, מנהל השקעות בכיר בסידני.

מניית פוסקו, יצרנית הפלדה השלישית בגודלה בעולם, רושמת עלייה של 2.3% בסיאול לאחר שהחברה הסכימה לרכוש את חברת המסחר Daewoo International בכ-2.8 מיליארד דולר.