מנסים להישאר בפוקוס

לא קל לשכנע בעלי מצלמות סטילס דיגיטליות ישנות להחליף בחדשות - הנה דרך לעשות זאת

תערוכת האלקטרוניקה הבידורית IFA טרם החלה, אך יצרני האלקטרוניקה הגדולים כבר מסתכלים מעבר לפינה ונערכים לתערוכת ציוד הצילום הבינלאומית הגדולה, פוטוקינה, שתחל בסוף החודש. הבעיה המרכזית שעמה מתמודדים כיום יצרני המצלמות הדיגיטליות היא התקדמות טכנולוגית מהירה מדי בשלוש השנים האחרונות, שלמעשה מאטה את קצב השדרוג וההחלפה של לקוחות קיימים.

גם מצלמות בנות שנתיים-שלוש מציעות יותר רזולוציה ממה שצלמים חובבים יצטרכו אי פעם. הדבר נכון גם לגבי עדשות זום רציניות ומעבדים חזקים עם שלל תוכניות צילום יצירתיות. אפילו הממדים החיצוניים של המצלמות כבר התכווצו לפני שנתיים למינימום ההכרחי, וקשה להשיג כיווץ נוסף מבלי לפגוע בנוחות התפעול.

הסטילס פולש לתחום של הווידיאו

אחד מכיווני האבולוציה הטכנולוגית, שעדיין מציעים מוטיבציה לשדרוג, הוא שיפור איכות ההסרטה באיכות HD מלאה במצלמות סטילס. הסרטת HD קיימת זמן מה במצלמות, אולם עד לאחרונה ביצועיה היו מוגבלים יחסית למצלמות וידיאו, בעיקר בשל יכולות פוקוס וזום דלות בעת הסרטה באיכות p1080.

בתערוכת פוטוקינה יציגו השנה שני יצרנים יפנים דגמי סטילס חדשים, שמתיימרים לספק הסרטה "טבעית" נוסח מצלמת וידיאו באיכות HD מלאה. סוני, למשל, מציעה את היכולת הזאת בצמד מצלמות SLR חדשות ממשפחת ה"אלפא": A55 (16.2 מגה-פיקסל) ו-A33 (14.2 מגה-פיקסל), בסיוע טכנולוגיה חדשה שאותה היא מכנה "מראה שקופה". זו מאפשרת לשמור על פוקוס אוטומטי רציף ומהיר מאוד - ללא עיכובים או "קפיצות" - גם בעת הסרטה ב-HD מלא.

הטכנולוגיה גם מאפשרת לצלם רצף מהיר של עד 10 פריימים בשנייה, בנוסח מצלמות מקצועיות, ואם מוסיפים לכך את היכולת המובנית להחליף עדשות לצורך הסרטה יצירתית ותג מחיר של כ-850 דולר בלבד, מקבלים מצלמת סטילס שיכולה להציג אלטרנטיבה רצינית לרכישת מסרטת וידיאו איכותית.

יעד דומה מציבה נייקון למצלמת ה-SLR החדשה שלה, D3100, שתושק גם היא בעולם בשבועות הקרובים. בדומה לסוני, גם נייקון טוענת שזו המצלמה הראשונה בעולם שמעניקה פוקוס אוטומטי רציף בעת הסרטה באיכות HD מלאה, תוך שמירה על קצב מרשים של 24 פריימים לשנייה, שיפור האיכות בתנאי תאורה בעייתיים ונטרול רעידות - כל התנאים שדרושים להסרטה איכותית ב-p1080.

בנוסף, מפעילה המצלמה פונקציה של זיהוי פנים עם התמקדות אוטומטית בעד 35 פרצופים אנושיים בעת הסרטת וידאו. את זה, לטענתה, אי אפשר לקבל כיום אפילו במסרטות וידאו מקצועיות.

ל-D3100 יש גימיק נוסף עבור צלמים חובבים שרק לאחרונה "עלו" לקטגוריית ה-D-SLR. מדובר במצב הדרכה מתקדמת, שמשתמש במסך ה-LCD הרחב של המצלמה כדי להקרין מעין סרט/תמונות הדרכה לשימוש בפונקציות המתוחכמות שחבויות במצלמה ללא צורך לעיין במדריך. הממשק הידידותי מתאים את עצמו לסיטואציית הצילום ומנחה את הצלם, צעד אחר צעד בליווי תמונות וסאונד, להפקת תוצאות מיטביות במצבי צילום מורכבים.

דבר אליי ב-D3

עוד גימיק חדשני שמיועד לעודד בעלי מצלמות סטילס ישנות לשדרג הוא צילום בתלת-ממד (3D), לניצול מיטבי של טלוויזיות ה-3D שצוברות פופולריות רבה לאחרונה. כיום נחלק הענף בין שתי אסכולות טכנולוגיות. האחת, שאותה סקרנו כאן לאחרונה, היא שימוש במעבד מתוחכם המפיק וממזג שתי תמונות מהירות שמצולמות באותה עדשה לכדי תמונת תלת-ממד אחת.

השיטה השנייה, שהושקה על-ידי פוג'י כבר בשנה שעברה, היא דחיסת שתי מצלמות מקבילות באותו מארז קומפקטי שמצלמות את אותו אובייקט בו-זמנית משתי זוויות. לאחר מכן ממוזגים שני הפריימים לתמונת תלת-ממד אחת.

הדור החדש של המצלמה, W3, שמושק החודש, מציע שדרוג טכנולוגי לא מבוטל. הוא קומפקטי יותר, קל יותר ואלגנטי יותר, וכולל שני חיישני תמונה ברזולוציה של 10 מגה-פיקסל כל אחד ושתי עדשות אופטיות איכותיות (עם זום X3) שממוקמות במרחק של כ-7 סנטימטרים זו מזו.

מלבד חיבור HDMI מובנה לצפייה בתמונות בטלוויזיית 3D, למצלמה החדשה יש גם מסך 3.5 אינץ' אוטו-סטריאוסקופי, שמאפשר לצפות בו מקום בתמונות התלת-ממד שצולמו ללא צורך במשקפיים מיוחדים. מי שמעדיף להיצמד לתמונות הדו-ממדיות המסורתיות יכול להשתמש במצלמה "הכפולה" בשלל דרכים יצירתיות, כמו צילום מקביל של שתי תמונות של אותו אובייקט עם זום שונה בכל אחת מהעדשות, כוונון צבע שונה, רגישות שונה לאור וכדומה.

פוג'י טוענת שה-W3 היא גם הקומפקטית הראשונה (והיחידה) בשוק שמסוגלת להסריט וידאו תלת-ממד איכותי ברזולוציה של HD, אם כי עדיין צריך לבדוק את הטענה הזו בשטח.

קרב ההישרדות של המסרטות

דחיקת המרפקים של מצלמות הסטילס לטריטוריה של מסרטות הווידיאו מביאות לאבולוציה מהירה של האחרונות. מורת הדרך היא ה-NEX-VG10 של סוני, שמשלבת תכונות של מצלמת וידיאו קומפקטית עם זיכרון פלאש, יחד עם תכונות של מצלמת רפלקס, כולל ,לראשונה, אפשרות להחליף את העדשות במסרטה לטובת הפקת סרטים יצירתיים.

למסרטה הקטנה יש חיישן תמונה גדול פי 20 מזה של חיישנים טיפוסיים במצלמות וידיאו ייעודיות, והוא מאפשר לשלוט ידנית בעומק הסרט, בערפול ובשאר תכונות, שמסרטות וידאו ביתיות לא מסוגלות לבצע. היא גם מאפשרת צילום סטילס איכות ברזולוציה של 14.2 מגה-פיקסל ועוד. היא לא זולה - כ-2,000 אירו מסוף ספטמבר - אבל מהווה תחליף למצלמות וידיאו מקצועיות, שעולות פי ארבעה.