מייסד וויקיליקס ג'וליאן אסנג' מחפש חוף מבטחים בשבדיה

שבועות בודדים אחרי שחשף אלפי מסמכים סודיים אודות פעילות צבא ארה"ב באפגניסטן, אסנג' העביר את שרתי אתר ההדלפות שלו לשבדיה כדי לחפש מקלט

בחדר עמוס כבלים, פחיות קולה ובקבוק ריק אחד של קטשופ, רוכנים שני צעירים שבדים על מספר מחשבים. זה אולי נשמע כמו הדבר האחרון שמשרד ההגנה האמריקני יראה בו סכנה, אולם, החדר המבולגן הזה, הנמצא בפרברי שטוקהולם, בירת שבדיה, מהווה מקור איתן לכאבי ראש עבור בכירי הממשל האמריקני.

מדובר במרכז העצבים החדש של האתר וויקיליקס (Wikileaks), שחרט על דגלו חשיפת שחיתויות וקנוניות ופרסם עד כה אלפי מסמכים על המלחמה שמנהלת ארה"ב באפגניסטן, תוך הבטחה לפרסום של אלפים נוספים.

מייסדו החמקמק של האתר, ג'וליאן אסנג' האוסטרלי, מבלה לאחרונה תקופות ארוכות בשבדיה, שחוקיה מעניקים הגנה מופלגת לעיתונאים.

מומחי תקשורת ומשפטנים טוענים שוויקיליקס זקוק למקלט בטוח, במיוחד לאחר שהאתר הצליח לעורר את חמתו של הפנטגון לאחר פרסום המסמכים הסודיים של צבא ארה"ב בחודש שעבר.

הבחירה בשבדיה כחוף מבטחים עבור וויקיליקס נותנת לאתר סיכוי טוב יותר להגשים את המטרה המוצהרת של אסנג' בן ה-39 - להפוך את העולם למקום שקוף יותר.

תלונות בשבדיה על הטרדה מינית

המשפטן הלונדוני, ג'ונתן קוד, אומר כי לארה"ב יהיה קשה למצוא פרצות בחוקי חופש הביטוי השבדיים. "אני לא חושב שארה"ב תצליח לעשות דבר בנידון", אומר קוד, שמציין את הקושי הטמון במניעת הדלפות מידע אל הרשת.

לאחרונה נדמה היה כי המקלט שמצא אסנג' בשבדיה עלול היה להפוך למלכודת, לאחר ששתי נשים מקומיות הגישו נגדו תלונות על הטרדה מינית. אחת מהתלונות אף הובילה להוצאת צו מעצר בחשד לאונס, אולם זה בוטל לאחר חקירה קצרה שהפריכה את החדשות הללו. החקירה בעניין התלונה האחרת עודנה מתנהלת. אסנג' עצמו הכחיש את ההאשמות וציין כי שירותי המודיעין האוסטרליים הזהירו אותו מפני ניסיונות להכפשת שמו. מנגד, עורך הדין המייצג את שתי הנשים דחה על הסף את טענותיו של אסנג'.

למרות הפרשה, אסנג' לא מתקשה למצוא ידידים בשבדיה. מפלגה מקומית בשם "מפלגת הפיראטים", המצדדת בשינוי חוקי הקניין הרוחני במדינה, הסכימה לארח את שרתי אתר וויקיליקס.

"כל גורם המבקש לתקוף את וויקיליקס מבקש למעשה לתקוף מפלגה פוליטית רשומה בשבדיה, עובדה המעלה את רף האישומים המשפטיים במקרה כזה". אמר מנהיג המפלגה, ריק פולווינג.

חדר השרתים של אתר וויקיליקס נמצא מאחורי דלת גדולה ושחורה, הנמצאת במורד סמטה פתלתלה אליה מגיעים לאחר חציית מגרש חנייה. השרתים עצמם מושכרים מחברת אירוח שירותי אינטרנט בשם PRQ.

בעלי החברה, מיכאל ויבורג, טוען כי הוא מעולם לא פגש את אסנג', אולם הוא מספר כי שבוע לפני שוויקיליקס פרסם את המסמכים הנוגעים למלחמה באפגניסטן, מקרה שתואר כדליפת המידע הגדולה ביותר בהיסטוריה הצבאית האמריקנית, התקבלה במשרדי PRQ בקשה להגדלת תכולת המידע של השרתים. "הם הגדילו את נפח הזיכרון פי עשרה בערך, אני מניח שהם ציפו לתנועת גולשים עצומה", אומר ויבורג.

החסינות תעזור?

אנשי אתר וויקיליקס, שאינו קשור בשום צורה לאנציקלופדיה המקוונת וויקיפדיה (ראו מסגרת), הצהירו כי ברשותם כ-15 אלף מסמכים נוספים המחכים לחשיפה. קריסטין רפנסון, דוברת מטעם וויקיליקס, אומרת כי האתר מקווה לקבל רישיון עיתונאי מממשלת שבדיה, דבר שיקנה לו ולאנשיו את ההגנה החוקתית על עיתונאים.

אסנג' עצמו חתם לאחרונה על חוזה לפרסום טור בצהובון השבדי אפטונבלדט (אותו עיתון שפרסם כתבה לפיה צה"ל גונב לכאורה איברים מגופות פלסטינים).

עם זאת, משפטנים בשבדיה סבורים כי ישנה אפשרות שהחוקים המקומיים לא יעניקו הגנה מספקת לוויקיליקס, אם האתר יתבקש להסגיר את מקורותיו או להעביר חומרים מסווגים לשלטונות.

פר אריק אלווסינג, משפטן מקומי, אומר כי למרות שחיסיון זהותו של מודיע עיתונאי מוגנת בחוק, כל מקרה הנופל תחת הוצאת דיבה או לחילופין מקרים הנוגעים לענייני ביטחון לאומי עשויים להוות יוצאים מן הכלל.

"גם אם וויקיליקס ישיגו רישיון עיתונאי, אין פירוש הדבר שהם קיבלו חסינות מפני חקירות", אומר אלווסינג. אתר וויקיליקס מצדו משתמש בכל האמצעים כדי להגשים את חזונו.

"וויקיליקס משתמש בכוחו של האינטרנט ובחסינות המשפטית שהוא מקווה שיש לו כדי לשנות את מהלך ההיסטוריה", אומר המשפטן הבריטי קוד.

המסמכים שהציתו את האש

הפרשה שהביאה את ג'וליאן אסנג' לחפש מקלט לאתר וויקיליקס בשבדיה התרחשה בסוף יולי האחרון, כשעשרות אלפי מסמכים סודיים של צבא ארה"ב פורסמו באתר. מהמסמכים עלה כי ממשלת פקיסטן שיתפה פעולה באופן פעיל עם אנשי הטליבן באפגניסטן, בעודה מקבלת סיוע מארה"ב.

במסמכים שחשף ויקיליקס נאמר כי נציגים משירות הביון הבין-זרועי של פקיסטן (ISI) נפגשו ישירות עם אנשי טליבן לישיבות אסטרטגיות סודיות במטרה לארגן רשתות לחימה נגד חיילי ארה"ב. הבית הלבן גינה את ההדלפה, ואמר כי היא עלולה לסכן את הביטחון הלאומי של ארה"ב ואת חייהם של אזרחים אמריקנים.

פקיסטן אמרה שהדלפת דו"חות לא מעובדים משדה הקרב היא מעשה בלתי אחראי.

בוויקיפדיה מתנערים מכל קשר לוויקיליקס

לאנשי ויקימדיה, הארגון העומד מאחורי האנציקלופדיה המקוונת ויקיפדיה, כבר נמאס שאנשים מזהים אותם בטעות כקשורים לאתר השנוי במחלוקת וויקיליקס, שחרט על דגלו חשיפת שחיתויות וקנוניות. בראיון שנתנה לעיתון הבריטי "גארדיאן" אמרה מנכ"לית הארגון, סו גרדנר, כי לוויקימדיה, הפועל כארגון ללא מטרות רווח, אין ולא היה כל קשר עם וויקיליקס או מייסדו, ג'וליאן אסנג'. "אפילו אמא שלי שאלה אותי אם אני מנהלת את וויקיליקס. כמובן שאמרתי לה שלא", מספרת גרדנר.

וויקימדיה הוא הארגון האחראי לתפעולה ותחזוקה של וויקיפדיה, האנציקלופדיה האינטרנטית הפתוחה הנכתבת ונערכת על-ידי הגולשים עצמם. ארגון וויקימדיה אחראי לתפעול שלוחותיה של וויקיפדיה דוגמת וויקי ציטוט, וויקי ספרים ו-וויקי מילון. גרדנר ציינה כי לדעתה על וויקיליקס להפסיק להשתמש בתחילית "וויקי" מכיוון שאין לו קשר לכל האתרים הללו.

"וויקיליקס הוא לא מוצר של שיתוף פעולה", אמרה גרדנר. "הוא לא מאפשר שיתוף פעולה של הגולשים מטבעו, זה פשוט פרויקט הדלפות קלאסי בלבוש מודרני. מה שפעם נעשה באמצעות מעטפה חומה שנדחפת מתחת לדלת בשלוש לפנות בוקר, נעשה היום באמצעות האינטרנט", הסבירה גרדנר.

בניגוד לפתיחות של וויקיפדיה לשיתוף פעולה מצד הגולשים, וויקיליקס מקפיד לשמור על רמה גבוהה של דיסקרטיות, אולם, שני האתרים נושאים מכנה משותף בולט, מלבד השמות הדומים. הן וויקיליקס והן וויקיפדיה מסרבים להיכנע ללחצים מצד הצנזורה. "לא הסכמנו, למשל, להיכנע לדרישות הצנזורה של ממשלת סין ולכן חסמו אותנו לגולשים במדינה בזמן האולימפיאדה שנערכה בבייג'ינג לפני שנתיים", מספרת גרדנר. "כתוצאה מכך, מספר המשתמשים של וויקיפדיה בסין הצטמצם", אמרה.