ברפאל זועמים: "ביטול זכאות המס - פגיעה של 30-50 מיליון שקל"

האוצר: "אין הצדקה כלכלית לתמריצים, רפאל ותע"א לא יכולות לחסל את פעילותן בארץ"

תרעומת בחברת רפאל ובתעשייה האווירית על כוונת האוצר לבטל את זכאותן להטבות במס במסגרת החוק לעידוד השקעות הון. הסיבה לביטול הזכאות על פי האוצר: ההצדקה הכלכלית למתן התמריצים לא ברורה, כי פעילות החברות לא מתרחשת בסביבה אחרת שתאפשר להן לחסל את פעילותן בישראל. סיבה נוספת היא שממילא מדובר בחברות הפועלות להשגת יעדי הממשלה, כך שגם אין הצדקה להעתיק את פעילותן אל מחוץ לגבולות המדינה.

ההחלטה על החרגת רפאל והתעשייה האווירית מתחולת ההטבות התקבלה במסגרת חוק ההסדרים. בכירים ברפאל אמרו ל"גלובס" כי למהלך משמעות של הפסד כספי בהיקף של עשרות מיליוני שקלים בשנה. גורמים בתעשייה האווירית העריכו את היקף הפגיעה בה, בעקבות ביטול ההטבות, בסכומים שבין 30 ל-50 מיליון שקל בשנה.

אילן בירן, יו"ר רפאל, שיגר מכתב חריף לשר האוצר, יובל שטייניץ, ולשר התמ"ת, בנימין בן-אליעזר, הוא קרא להם לפעול בבהילות לביטול התוכנית: "משמעות המהלך היא פגיעה ברפאל במקום עידוד ותמרוץ של צמיחה והשקעות בפיתוח המחקר בצד תשתיות מתקדמות". לטענתו, המהלך שמוביל האוצר ואושר לפני יותר מחודש בישיבת ממשלה, יפלה למעשה את החברות הביטחוניות הממשלתיות ויחליש אותן אל מול מתחרותיהן מהמגזר הציבורי והפרטי: "הדבר יביא להפחתת ההון הפנוי להשקעה בפיתוח החברה ושגשוגה; פגיעה במוטיבציה של העובדים להשגת רווחים; פגיעה בעובדים ובאזור הצפון", כתב בירן לשרים.

אי-שוויון בין רפאל למגזר הפרטי

ישנם כ-6,000 עובדים בחברת רפאל, רובם מאזור הצפון. בחברה התריעו כי אם תכנית האוצר תצא לדרך יכולתה לשמר או להגדיל את כוח האדם שלה תעמוד בסכנה. שכן הוסיפו וטענו ברפאל כי מהלך כזה עומד בסתירה מוחלטת לאחד מיעדי הממשלה לחזק את הפריפריה.

ברפאל התרעמו גם על הנימוקים שבאמצעותם מנסה האוצר לבטל את ההטבות: "התחרות של רפאל היא מול חברות עולמיות כמו בואינג ולוקהיד מרטין האמריקניות. רפאל היא חברה ציונית ולא רוצה לחסל את פעילותה בארץ", כתב בירן לשרים.

"משמעות המהלך היא יצירת אי-שוויון מהותי ובלתי הוגן בין רפאל למתחרותיה מהמגזר הפרטי מבחינת שורת הרווח הנקי - שהשפעתן של הטבות המס עליה ברורה - והן מבחינת היקפי ההשקעה שביכולת החברה לבצע. ברור שחברה שמתומרצת לבצע השקעות, תעשה כן ביתר מוטיבציה", הוסיף בירן.

גם בתעשייה האווירית זועמים על החלטת האוצר. ל"גלובס" נודע כי בימים האחרונים פנה יו"ר הדירקטוריון שלה, יאיר שמיר, גם הוא במכתב חריף לשרי התמ"ת והאוצר בדרישה לכנס דיון דחוף: "כשהממשלה נוהגת בדרך כזאת היא מנמיכה את מעמד התעשייה האווירית ביחס לכל חברה אחרת. האוצר הוא שדורש מאיתנו להתנהל כחברה עסקית לכל דבר, והוא בעצמו פוגע בנו אנושות עם הגזירה הזאת", אמר בכיר בתע"א.

רפאל והתע"א משלמות בשנים האחרונות למדינה דיבידנדים רבים על רווחיהן בשל היותן חברות ממשלתיות. חברת רפאל, שעד 2002 היתה יחידת סמך של משרד הביטחון, מחויבת לשלם למדינה מחצית מהרווח הנקי שלה עד 2012. מנתוני החברה עולה כי עד כה שילמה למדינה יותר מ-400 מיליון שקל כהשתתפות ברווחים. הסדר זה גורם למורת רוח רבה בקרב בכירים בחברה.

"יעילות ההטבה מוגבלת"

מהאוצר נמסר בתגובה כי התיקון המוצע של החוק לעידוד השקעות הון הוא תוצר של עבודת ועדה בין-משרדית, המשותפת לאוצר ולתמ"ת, בראשות המנכ"ל חיים שני. התיקון אושר בישיבת הממשלה בחודש יולי האחרון: "השינוי בחוק מציב בראש סדר העדיפויות את קידום התעשייה, בהתייחס לאתגרי התחרות הבין-לאומית, תוך שימת דגש ליצירת תמריצים ייעודיים ומורחבים בפריפריה.

"כדי לתת הטבות עודפות באזורים אלה, יש לצמצם ככל הניתן מתן הטבות במקומות שבהם היעילות הכלכלית של ההטבה מוגבלת וניתן להשיג את התוצאה הרצויה במהלכים אחרים.

"החלטנו לייעל את מתן הטבות המס ולהחריג מתחולת ההטבות מפעלים תעשייתיים מייצאים, שבאופן מהותי מיקומם אינו מושפע מתמריצי מיסוי. מסיבה זו בוטלו ההטבות לחברות הממשלתיות, שכן הימצאותן בפריפריה אינה תלויה בתמריצי מיסוי, אלא נגזרת מהחלטות המדיניות של מדינת ישראל, בעצם היותן חברות בבעלות ממשלתית מלאה".