עבאס: לא רוצים שפיכות דמים, גם לא טיפת דם ישראלית אחת

נתניהו לעבאס: "אתה שותפי לשלום" ■ בארוחת ערב אינטימית בבית הלבן אמר רה"מ: "אנו לא רוצים הפסקה קצרה בין שתי מלחמות; אנו רוצים שלום שישים קץ לסכסוך בינינו"

אם לשפוט לפי הנאומים לפני סעודת הערב האינטימית שערך לפנות בוקר (ה') נשיא ארה"ב, ברק אובמה, למשתתפי הפסגה המזרח-תיכונית בבית הלבן, המו"מ הישיר כבין ישראל לפלסטינים החל, או חודש, ברגל ימין. במציאות זה כנראה לא יהיה כך, אך התבטאויות ראש הממשלה, בנימין נתניהו, היו חריגות בנימתן הפייסנית, עובדה שראויה לציון על רקע הפיגוע הרצחני ליד חברון, יומיים קודם לכן. עבאס נשמע פחות נלהב, אך הוא יצא בגנות שני הפיגועים בגדה באופן שאינו משתמע לשתי פנים.

היום אחרי הצהריים יושק המו"מ הישיר בין המשלחות הישראלית והפלסטינית, בהובלת נתניהו ועבאס, תחת חסותה של שרת החוץ האמריקנית, הילארי קלינטון, בסטייט דיפרטמנט.

בנאומו בבית הלבן אמש, הדגיש נתניהו, כי הוא בא לוושינגטון לעשות "פשרה היסטורית". הוא פנה ישירות לעבאס ואמר לו: "הנשיא עבאס, אתה שותפי לשלום", למרות שבהתבטאויות קודמות, אפילו כמה שעות לפני הארוחה, הביע רה"מ ספקות האם הפלסטינים אכן יהיו שותפים ראויים.

ואילו עבאס יצא בגינוי נדיר בחריפותו של הפיגועים האחרונים בגדה: "מה שקרה אתמול, ומה שהתרחש היום (ד') ראויים לגינוי. אנו לא רוצים בכלל שום שפיכות דמים, אפילו לא טיפת דם אחת של הישראלים. אנו רוצים שהעמים בשתי המדינות ינהלו חיים נורמליים. אנו רוצים ששני העמים יחיו כשכנים וכשותפים לנצח. הבה נחתום על הסכם, הסכם סופי לשלום ונשים קץ לנצח לתקופה הארוכה מאוד של המאבק. ועם זאת, שפת הגוף של נתניהו ועבאס העידה שהם עדיין אינם חשים בנוח זה במחיצתו של זה.

אובמה הביע אופטימיות זהירה: "זו רק ההתחלה. דרך ארוכה עדיין ממתינה לנו... אך זו התחלה מצוינת". הוא הוסיף: "אני מלא תקווה, אך זו תקוווה זהירה".

"אנחנו בסך הכל חמישה גברים", הכריז נשיא ארה"ב. "סעודת הערב שלנו כאן היא אירוע מצוצמם סביב שולחן אחד. ובכל זאת, אנו לא לבד. יצטרפו אלינו דורות שקדמו לנו ואלה שיבואו אחרינו. האם נצליח לגייס את התבונה והתעוזה לצעוד בנתיב השלום"? אובמה אמר, שכל אחד מהנוכחים נושא תואר שונה: נשיא, ראש ממשלה, מלך, אבל כולם שותפיים לתואר אחד: אבא. "אנו צריכים לשאול את עצמנו איזה עולם אנו רוצים להוריש לילדינו ולנכדינו"? - אמר הנשיא.

דברי נתניהו ביטאו מה שנראה, כלפי חוץ לפחות, שאיפה שכנה לשלום ורצון נחוש להתפרק מחישוקי ההתדיינויות העקרות של העבר. זה היה אולי אחד מהנאומים הפייסניים ביותר שהשמיע נתניהו באחרונה והוא נועד לא רק לאובמה ולעבאס אלא גם להכשיר את הקרקע לקהל הישראלי בבית: שעת ההכרעה קרבה.

נתניהו: "כל שלום מתחיל עם מנהיגים"

הוא פתח את דבריו בעברית: "שלום עליכם, שלום על כולנו". "לא באתי לכאן לשחק משחקי האשמות שבהם אפילו המנצחים מפסידים", אמר רה"מ. "לא באתי לכאן לחפש תירוצים. באתי לכאן למצוא פתרונות... מטרתנו כאן היא לגבש שלום בטוח ובר-קיימא בין הישראלים לפלסטינים. איננו מבקשים הפסקה קצרה בין שתי מלחמות. איננו מבקשים הפוגה זמנית בין התפרצויות טרור. אנו מבקשים שלום שישים קץ, אחת ולתמיד, לסכסוך ביננו. אנו רוצים שלום שיימשך דורות. זה השלום שעמי רוצה בו. זה השלוום שכולנו ראוייים לו".

"אני מודע לכאב שנגרם למשפחות כה רבות, שאיבדו את יקיריהן", אמר נתניהו. "רק אתמול (שלשום) נרצחו ארבעה ישראלים, לרבות אשה הרה ואם לשישה, ע"י טרוריסטים אכזרייים. אני מוכן לצעוד בשביל השלום מפני שאני יודע מה תהיה משמעות השלום לילדינו ולנכדינו".

"אבל על השלום צריך להגן מפני אויביו", הוסיף רה"מ. "... עזבנו את לבנון וקיבלנו טרור. עזבנו את עזה, וקיבלנו טרור. אנו רוצים להבטיח שהשטחים שעליהם נוותר לא ייהפכו למובלעת איראנית שלישית שמכוונת לליבה של ישראל. לכן, שלום בר-הגנה מחייב הסדרי ביטחון שיוכלו לעמוד במבחן הזמן והאתגרים הרבים שעוד נתייצב מולם".

נתניהו אמר: "כל שלום מתחיל עם מנהיגים. הנשיא עבאס, אתה שותפי לשלום. עלינו מוטלת המשימה לגבור על הסכסוך הכאוב הזה בין עמינו ולעצב מציאות חדשה. העם היהודי אינו זר למכורתו, ארץ אבותיו. אך אנו מכירים בכך שעם אחר חולק עימנו את הארץ הזו. באתי לכאן היום כדי לעשות פשרה היסטורית שתאפשר לשני עמינו לחיות בשלום, בביטחון ובבכבוד".

יש סיבות רבות לספקנות, אך לי אין שום ספק שהשלום אפשרי, הכריז רה"מ. "הנשיא עבאס, איננו יכולים למחוק את העבר, אבל יש בכוחנו לשנות את את העתיד".

עבאס אמר, כי הוא מאמין שאפשר להשיג עסקת שלום בתוך שנה, אך הוא מודע ל"קשיים, לאתגרים ולמכשולים שיהיו בדרך". הוא קרא לישראלים להמשיך בהקפאת הבניה בהתנחלויות כדי ליצור אווירה של שלום זמני, ולישראל לשחרר את כל האסירים הפלסטיניים.

הוא אמר עוד, כי "הגיע הזמן לשים קץ לכיבוש... ולשים קץ למאבק במזה"ת". לדבריו, "אנו רוצים בשלום... שיביא ביטחון לפלסטינים ולישראל". זה יהיה שלום ש"יתקן את העוולות ההיסטוריות שנעשו ב-1948". בפנותו לאובמה הוא אמר: "נחישות ההחלטה שלנו נובעת במידה רבה מכוח הרצון שלך, אדוני הנשיא".

מובארק: "לנצל את ההזדמנות ולא להניח לה לחמוק מבין האצבעות"

נשיא מצרים, חוסני מובארק, קרא לישראל "לנצל את ההזדמנות ולא להניח לה לחמוק מבין האצבעות". עבדאללה מלך ירדן אמר, כי מחיר כשלון השיחות יהיה "גבוה מדי בשביל כולנו". הוא ציין, כי שלום בין ישראל לפלסטינים יביא גם לשלום בין ישראל לבין 57 מדינות ערביות שתומכות ביזמת השלום.

כמה שעות קודם לכן נפגש נתניהו בנפרד עם אובמה בלשכה הסגלגלה לשיחה שנמשכה כמעט שעתיים. רה"מ התבטא באזני מקורביו, כי הוא ואובמה "כבר צוברים הרבה שיחות בארבע עיניים ונוצר ביננו דיאלוג די ייחודי".

רה"מ יצא מהבית הלבן משוכנע שאובמה מבין שיש רצון כן, אמיתי, בצד הישראלי להגיע להסדר, אך זה חייב להיות מושתת על הסדרי ביטחון שאינם תיאורטיים, שאינם נשענים רק על התחייבויות מילוליות או אפילו חוזיות. נקודה זו הובהרה היטב לנשיא.

ממה שנודע על הפגישה עולה, כי רה"מ שואף לדחות את הדיון ב"פרטים" לשלב מאוחר יותר של המו"מ. אם בעבר בזבזו הצדדים אנרגיה והון פוליטי על דברים משניים, לפי הגדרת נתניהו, צריך לגשת עכשיו תחחילה לעניינים ה"עיקריים". במילים אחרות: נתניהו דוחף לגבש מעין מסגרת עקרונות, ובראשה הכרה מפורשת בצרכי הביטחון של ישראל. על נושאי הליבה, ובכללם ההתנחלויות, ירושלים והפליטים, צריך לדון מאוחר יותר.

הפלסטינים מתנגדים לכך, כצפוי, ותובעים שבמו"מ הישיר היום תועלה סוגיית הקפאת הבניה בהתנחלויות. נודע כי האמריקנים מננסים לגבש פשרה בסוגיה זו לפני השקת המו"מ.

שלושה יסודות להסדר פוטנציאלי

נתניהו מנה באזני אובמה שלושה יסודות להסדר פוטנציאלי עם הפלסטינים:

■ הכרה: ביטוי לסיום הסכסוך. הכרה שישראל היא הבית הלאומי של העם היהודי ושיהודים יכולים לבוא לחיות לישראל באופן חופשי, בדיוק כפי שפלסטינים יוכלו לחיות באופן חופשי בפלסטין עתידית.

■ ביטחון: כל הסכם חייב לכלול מענה לבעיות שקשורות בהחדרת אמצעי לחימה או טרוריסטים לשטחה של פלסטין העתידית. הסדרי הביטחון שיהיו מקובלים עלינו יאפשרו לנו לפעול נגד איומים עתידיים כמו נגד איומים שצצו בעשור שחלף.

■ הקשר ההיסטורי של העם היהודי לישראל. אנו לא זרים בארץ הזו. אבל אנו יודעים גם שבארץ הזו חייים שני עמים.

נתניהו העלה עקרונות נוספים בשיחתו עם אובמה, אך הוא מעדיף לא לדבר עליהם בפומבי בשלב זה.

רה"מ מבין שלאמריקנים יהיה תפקיד חשוב במו"מ הישיר עם הפלסטינים, אם כי הוא נמנע לפרט או להגיב על הערכות, שכתום הפסגה, יתקיימו פגיישות דו-שבועיות בינו לבין עבאס, בנוכחות נציג אמריקני, קרוב לוודאי ג'ורג' מיטשל. האמריקנים יראו בהתחיייבות כזו להמשך המו"מ הישג משמעוותי. חשיבתו של נתניהו היא, שאי אפשר להגיע להסדר בלי מו"מ ישיר, אך הסדר לא יהיה אפשרי בלי מעורבות אמריקנית צמודה ועמוקה. צריך להיות ריאליים, הוא אומר.

לפני הפגישה עם נתניהו, התבטא אובמה בחריפות נגד מבצעי הפיגוע ליד חברון. "אלה גורמים קיצוניים שרצו לזרוע הרס במקום שלום", אמר הנשיא. "הביטוי לכך הוא הטרגדיה שביצעו אתמול אלה שחותרים תחת השלום. צרך להיות ברור: ארה"ב מחויבת לביטחונה של ישראל ותנסזה לעשות כל מה שביכולתה למנוע מעשים כאלה".

"הנה מסר לחמאס ולכל מי שנוטל על עצמו אחריות לפעולות כאלה", אמר אובמה. "זה לא יעצור אותנו משיחות השלום". הוא הביע תנחומיו למשפחות ההרוגים והביע הענרכה לנתניהו על שהוא מוסיף להיות מחויב לתהליך השלום בשעה קשה כזו.