התפתחות מפתיעה ברכבת הקלה: MTS קיבלה את הצעת האוצר

הודעת זכיינית הרכבת הקלה עשויה לטרוף את הקלפים למדינה בעיצומן של הכנות להלאמת הפרויקט

התפתחות מפתיעה בפרויקט הרכבת הקלה: קבוצת MTS, זכיינית הקו האדום של הרכבת הקלה בגוש דן, הודיעה למדינה כי היא מקבלת עקרונית את הצעתה האחרונה שהוגדרה "הסופית" לחתימת הסכם זיכיון חדש להקמת הפרויקט. הודעת MTS עשויה לטרוף את הקלפים למדינה שהשלימה כבר עם ביטול הזיכיון ונמצאת בעיצומן של הכנות להלאמת הפרויקט ולהגשת תביעות משפטיות נגד הקבוצה. באוצר סירבו למסור עד לשעת סגירת הגיליון אם הם מקבלים את ההודעה וממשיכים בפרויקט במתכונתו המקורית.

ההודעה נמסרה בפגישה באוצר בין החשב הכללי שוקי אורן, סגנו גיל שבתאי ונציגי חמש החברות בראשות מנכ"ל אפריקה ישראל איזי כהן. בקבוצה חברות גם אגד, סימנס, סוארס דה-קוסטה הפורטוגזית ו-CCECC הסינית. הפגישה התקיימה לדרישת MTS שציינה כי הסכם הזיכיון מחייב לערוך פגישה בין הצדדים לפני קיום ישיבת הבוררות הראשונה. באוצר היו בטוחים כי הפגישה תהיה אקט פורמאלי ומיותר.

"אנחנו מוכנים להיפגש אבל שום דבר לא ייצא מהפגישה איתם", אמר החשב הכללי באוצר שוקי אורן בראיונות לתקשורת בימים האחרונים. לעומת זאת, בראיון ל"גלובס" בתחילת השבוע העריך בא כוחה של MTS עו"ד דוד תדמור כי לקבוצה יש עדיין סיכוי גבוה לבצע את הפרויקט. "הפער שנותר בין הצדדים הוא בקושי 2% מהיקף הפרויקט", אמר תדמור, "לבוא ולומר עכשיו שאי אפשר למצוא פתרון הוא מעשה מאוד לא אחראי, כלפינו, כלפי תושבי גוש דן וגם מבחינתה של המדינה".

לפי הערכות, ההצעה מעמיסה על MTS עלויות נוספות בהיקף של יותר מ-250 מיליון שקל בתחומים כמו תשלומי ריבית בגין הקדמת מענק ההקמה, השתתפות בעיכובים בפינוי שטחים להקמת תחנה מתוכננת באזור הקריה ובהזזת תחנה מתוכננת ברחוב קרליבך. סוגיות אלה נותרו פתוחות לאחר סבב השיחות האחרון בין הצדדים בסוף יולי.

הצעת המדינה ל-MTS, שהוגדרה "take it or leave it", הוגשה ב-10 באוגוסט במקביל להודעה על ביטול הסכם הזיכיון מ-2007 וחילוט הערבויות הבנקאיות שהפקידה MTS בסך 147 מיליון שקל. MTS לא השיבה להצעה בתוך 14 הימים שהקציבה לה המדינה. בעקבות כך האשימה המדינה את MTS בניהול משא ומתן בחוסר תום לב, שהתבטא לטענתה בהעלאת שלל דרישות מופרכות וכן הודיעה כי תתבע את הקבוצה על הנזק העצום לדבריה שנגרם בגלל התנהלותה.

מאשימה המדינה בחוסר תום לב

בסכסוך בין הצדדים אמורים לדון הבוררים עו"ד אלי זוהר והשופטים בדימוס בועז אוקון ויהודית צור. ואולם MTS טענה כי הודעת הביטול מנוגדת לסעיף המחלוקת בהסכם המחייב עריכת פגישה אחרונה לפני הפנייה לבוררים.

בימים האחרונים פורסמו מכרזים לביצוע עבודות הנדסת חשמל לאורך תוואי הקו האדום של הרכבת ובמקביל נערכים דיונים קדחתניים לגיבוש נוסח הצעת "מחליטים" לממשלה להלאמת פרויקט הקו האדום. ב-MTS טענו כי פרסום המכרזים מעיד על חוסר תום לב מצד המדינה, בשעה שהיחסים החוזיים בין הצדדים עדיין מתקיימים.

22
 22