הציבור מעדיף קרנות נאמנות: אוגוסט חלש בתעודות הסל

בחודש אוגוסט בלטה הראל סל בניהול אורי שור בגיוסים של 149 מיליון שקל

הסיפור הבא ממחיש היטב את המצב הנוכחי בענף תעודות הסל. אחד ממנהלי חברות תעודות הסל הגיע לאחרונה לפגישה עם גוף מוסדי, שרצה לקנות תעודות סל על מדד תל אביב 100 בהיקף כספי של כ-100 מיליון שקל.

"אז כמה אתה משלם לי?", שואל נציג הגוף המוסדי את מנהל חברת תעודות הסל. "אתה מדבר על הנחה?", תוהה המנהל ובן שיחו משיב: "לא, כמה אתה משלם לי כדי שאני אפקיד אצלך את הכסף, ואתה בתמורה תשלם לי דמי ניהול?". אותו מנהל, שהחליט כי הוא לא נכנס לעסקה בה הוא מראש מפסיד כסף, החליט לוותר עליה.

בדומה לענף קרנות הנאמנות, גם בענף תעודות הסל התחרות קשה. בתחום זה ישנם בסך-הכל 7 שחקנים, אולם המוצרים שהם מציעים די גנריים וההבדל בין אחד למשנהו, לרוב אינו משמעותי.

הראל בולטת

לכן, התחרות עוברת בעיקר למחיר. ישנם גופים ששמים בראש סדר העדיפויות את נתח השוק, והם חותרים להשיגו בכל מחיר, גם במחיר של הפסד. מנגד, ישנם גופים שלא יכולים להרשות לעצמם להפסיד, והם מונעים משיקולי רווחיות, שגם ככה נחשבת לדי נמוכה בענף.

הרווחיות הנמוכה בענף, אינה הצרה היחידה של מנהלי תעודות הסל. בחודשים האחרונים התעשייה סובלת מחולשה, במיוחד ביחס לקרנות הנאמנות, שגייסו כבר למעלה מ-10 מיליארד שקל מתחילת השנה. ענף תעודות הסל לעומת זאת, גייס פחות מ-2 מיליארד שקל בתקופה זו. בחודש אוגוסט נרשמו פדיונות של 78 מיליון שקל, ונכסי הענף עומדים על 50.6 מיליארד שקל - בדומה להיקפם בתחילת השנה.

בחודש אוגוסט בלטה הראל סל בניהול אורי שור בגיוסים של 149 מיליון שקל. גיוסים נרשמו גם בפסגות סל בניהול טל ורדי ובאינדקס בניהול אורי בן דב, שגייסו 88 מיליון שקל ו-83 מליון שקל, בהתאמה.

מנגד, שאר החברות סבלו מפדיונות, כאשר קסם שבניהול אבנר חדד ובועז נגר רשמה פדיונות של 100 מיליון שקל, מתעודותיה של תכלית שבניהול איל סגל ודוד אלאלוף נפדו 182 מיליון שקל, במבט שבניהול ליאור כגן נרשמו פדיונות של 49 מיליון שקל ובמיטב מדדים שבניהול אורן קפלן נרשמו פדיונות של 67 מיליון שקל.

החודש, מרבית הגיוסים נרשמו באפיק תעודות העוקבות אחרי מדד התל בונד השקלי. גיוסים מעטים נרשמו גם בתעודות על מדדי מניות בחו"ל.

[לאתר תעודות סל]

11
 11