החברה הממשלתית במקום MTS: ללא מנכ"ל וללא גוף מלווה

נ.ת.ע אמורה לנהל פרויקט של 11 מיליארד שקל ■ נשקלת פנייה למע"צ לקבלת תמיכה מקצועית

בדיקת "גלובס" מעלה סימני שאלה לגבי יכולותיה הנוכחיות של חברת נ.ת.ע לרכז את ביצוע פרויקט הרכבת הקלה בגוש דן. בעוד המדינה נערכת להלאמת הפרויקט שהיקפו 11 מיליארד שקל מתנהלת החברה הממשלתית שאמורה לנהלו ללא מנכ"ל קבוע וללא גוף מקצועי מלווה.

ישי דותן, מנכ"ל החברה בשבע השנים האחרונות, הודיע לפני חודשיים במפתיע על התפטרותו מהתפקיד, על רקע דו"ח ביקורת פנימית קשה. עד כה לא מונתה ועדת איתור לחיפוש מחליף קבוע לתפקיד ואת מקומו של דותן ממלאת באופן זמני סמנכ"לית הכספים של החברה גלית אסף-שנהר.

בעיה קשה יותר צפויה להיגרם לנ.ת.ע כתוצאה מסיום ההתקשרות ארוכת השנים שלה עם חברת הייעוץ הפנימית שלה, מסילות. את ההחלטה שלא להאריך את ההסכם עם מסילות, שעליה דווח לראשונה ב"גלובס", קיבל יו"ר נ.ת.ע, הח"כ לשעבר מיכאל רצון, שלו מיוחסת גם עזיבתו של דותן. במהלך השנים נמתחה ביקורת רבה על ההתנהלות של נ.ת.ע מול מסילות ועל כך שהחברה הפרטית שאבה תקציבי עתק ללא פיקוח ובקרה נאותים. "היחסים עם מסילות היו בבחינת הזנב שמכשכש בכלב", אמרו ל"גלובס" גורמים בנ.ת.ע.

מסילות, בבעלות Delcan הקנדית ואמי-מתום הישראלית, סיפקה את התמיכה המקצועית לפרויקט והייתה אחראית על ניהול המכרזים, ביצוע העבודות המקדימות והתמיכה המקצועית בפרויקט. בשיא פעילותה העסיקה החברה כ-100 עובדים, רובם מהנדסים, מנהלי פרויקטים ומומחים מחו"ל. עד היום הושקעו יותר ממיליארד שקל בעבודות התשתית המכינות לקראת הקמת הרכבת הקלה. ואולם, כתוצאה מניתוק הקשר עם מסילות איבדה נ.ת.ע את בסיס הידע המקצועי שלה וצפוי לחלוף זמן רב עד שתצליח להקימו מחדש בתוך החברה. אחד מפתרונות הביניים הנשקלים בימים אלה היא פנייה לקבלת תמיכה מקצועית מגופים מקבילים ובהם החברה הלאומית לדרכים (לשעבר מע"צ).

שטייניץ: "MTS כשלה"

שר האוצר ד"ר יובל שטייניץ תקף היום (ב') בחריפות את ראשי MTS, זכיינית הקו האדום של הרכבת הקלה בגוש דן. במהלך פגישה שהתקיימה בלשכתו אמר שטייניץ לנציגי הזכיינית כי "אנו נמצאים היום יותר מ-3 שנים אחרי החתימה על ההסכם (הסכם הזיכיון ע.ב.). החברה כשלה בסגירה הפיננסית ובהתנעת הפרויקט".

נציגי MTS שהשתתפו בפגישה אמרו לשטייניץ כי הם נחושים בכוונתם לבצע את הפרויקט וכי הפער בין עמדות הצדדים קטן ביותר, ואולם שטייניץ אמר בתגובה כי "כוונות טובות אינן עוזרות ואינן מצדיקות להפוך את החלטת הוועדה הממונה".

בהודעה שפרסם האוצר בעקבות הפגישה נאמר כי לא הוצג בה כל מידע חדש על ידי MTS. בפגישה השתתפו, מלבד שטייניץ, גם סגן שר האוצר הרב יצחק כהן, החשב הכללי שוקי אורן וסמנכ"ל משרד התחבורה יצחק זוכמן.