נתונים טובים בסין ויפן; כיצד מפוצצת סין את בועת הנדל"ן?

הממשל שוקל לחייב את הקבלנים להוזיל מחירים ולאסור רכישת דירה שלישית ■ בינתיים, נתונים חדשים מצביעים על זינוק בייבוא בסין ועל צמיחת תמ"ג טובה מהצפוי ביפן

החששות מפני גלישה למיתון עולמי נוסף מעניקות לנתוני המאקרו שמפורסמים בשבועות האחרונים חשיבות מיוחדת למדי. אתמול, למשל, דווח בארה"ב על ירידה בתביעות השבועיות לקבלת דמי אבטלה, מה שהסב נחת למשקיעים ודחף את וול סטריט מעלה. היום (ו') הצטרפו לארה"ב 2 הכלכלות הגדולות בעולם אחריה, סין ויפן, ונתונים טובים שפורסמו שם מסייעים לבורסות באסיה לטפס.

ביפן דווח על צמיחה של 1.5% ברבעון השני של השנה (בקצב שנתי), נתון טוב יותר מהקריאה הראשונה שפורסמה בחודש שעבר, אשר העידה על צמיחה של 0.4% בלבד. מדובר אמנם בהאטה ניכרת לעומת צמיחה של 5% (בקצב שנתי) ברבעון הראשון של השנה, אך בכל זאת בקריאה גבוהה בהרבה מזו שפורסמה בחודש שעבר.

התמ"ג (תוצר מקומי גולמי) ביפן הסתכם ב-1.295 טריליון דולר ברבעון השני, פחות מ-1.337 טריליון דולר של סין, מה שמראה שוב כי סין כבר עקפה את יפן והפכה לכלכלה השנייה בגודלה בעולם. מה שהניע את הצמיחה החזקה מהצפוי ברבעון השני ביפן הוא גידול של 1.5% בהשקעות הפירמות, לעומת עלייה של 0.3% בלבד בקריאה הראשונה שפורסמה בחודש שעבר. הצריכה הפרטית, שמהווה כ-60% מהתמ"ג היפני, נותרה ללא שינוי ברבעון השני.

הייצוא היפני, הלא הוא אחד ממנועי הצמיחה החשובים במדינה, עלה ב-0.3% ברבעון השני. אולם יש לציין כי מדובר בנתונים שנאספו לפני ההתחזקות המשמעותית של הין היפני אל מול הדולר והאירו. הין, כזכור, נסחר בשיא של 15 שנה מול הדולר והדבר צפוי לפגוע משמעותית בייצוא היפני. לפיכך, ראש ממשלת יפן נאוטו קן חשף היום חבילת תמרוץ פיסקאלית נוספת בהיקף של 11 מיליארד דולר (0.2% מהתמ"ג) על מנת לסייע לכלכלה.

במקביל, הבנק המרכזי של יפן הבטיח לעמוד על המשמר בכל הקשור להתחזקות הין. מהפרוטוקולים מישיבת הריבית האחרונה של הבנק המרכזי ב-10 באוגוסט, שפורסמו היום, עולה כי חברי הבנק המרכזי מעריכים שכלכלת יפן נמצאת במסלול התאוששות, אם כי הם לא מפחיתים בערכם של גורמים חיצוניים שעלולים להשפיע לרעה על יפן. אותם גורמים חיצוניים הם התנודות בשווקים הפיננסיים, האי-ודאות באשר לצמיחה בארה"ב, משבר החוב באירופה וכמובן הייסוף בין. לדבריהם, הנעשה בשער החליפין היפני "ממשיך לרכז תשומת לב", ובכך הם אותתו כי הם עוקבים מקרוב אחר הנעשה ורמזו כי זו הדאגה הגדולה ביותר שלהם.

סין מפוצצת את בועת הנדל"ן

ומיפן לסין, שם פורסמו גם כן נתוני מאקרו טובים יחסית. הממשל הסיני פרסם היום את נתוני הסחר לחודש אוגוסט, מהם עולה כי הייצוא מסין זינק ב-34% (לעומת אוגוסט אשתקד) ל-139 מיליארד דולר, מעט מתחת לתחזיות המוקדמות של האנליסטים שציפו לעלייה של 35%. אך נתוני הייבוא הפתיעו לטוב וזינקו ב-35% ל-119 מיליארד דולר, בעוד שבשוק ציפו לעלייה של 25% בלבד. נתוני הייבוא מעידים על ביקושים חזקים בתוך סין למוצרים מחו"ל. העודף המסחרי של סין הסתכם באוגוסט ב-20 מיליארד דולר, לעומת 28 מיליארד דולר ביולי.

אך הנתון המעניין ביותר היום בסין שייך ללא ספק לשוק הנדל"ן. כידוע, מחירי הנדל"ן בסין זינקו עוד מ-2009, מה שחייב בחודשים האחרונים התערבות ממשלתית. הממשל הסיני הטיל מגבלות קשות על משקיעי הנדל"ן, שלהערכתו הזינו את בועת הנדל"ן. הממשל העלה את דרישות ההון העצמי ואת ריבית המשכנתאות לרוכשי דירה שנייה, ונראה כי מאמציו נושאים פרי.

לפי הנתונים שפורסמו היום, מחירי הדירות ב-70 הערים הגדולות בסין קפאו בחודש אוגוסט, בהשוואה ליולי. עדיין, מדובר במחירים הגבוהים ב-9.3% מאוגוסט 2009. בינתיים, קבלנים וחברות בנייה בסין חוששים מפני צעדים נוספים של הממשל לצינון הביקושים בשוק, צעדים כגון הפסקת ההלוואות ליזמי נדל"ן מסוימים, חיוב קבלנים בהוזלת מחירי הדירות והטלת איסור גורף על רכישת דירה שלישית. כך דיווח שלשום העיתון 21st Century Business Herald.

הסיבה לצעדים הדרסטיים שהממשל עשוי לנקוט בהם היא העובדה שבממשל רוצים לראות את מחירי הנכסים יורדים, כלומר לפוצץ את הבועה במהירות. כאמור, מחירי הדירות עלו ב-9.3% לעומת אוגוסט אשתקד לעוומת 10.3% ביולי. מדובר בקצב העלייה האיטי ביותר מזה 8 חודשים.