הדולר היציג נחלש ב-0.3% ל-3.77 שקלים; האירו התחזק 0.2%

הדולר נחלש מול השקל על רקע העליות בבורסות בעולם ■ האירו היציג התחזק לרמה של 4.837 שקלים ■ יו"ר ה-IMF: לא תהיה תחתית כפולה בכלכלה הגלובלית

הדולר איבד היום (ב') גובה והאירו התחזק ביומו הראשון של שבוע המסחר המקומי והעולמי במטבעות. זאת, על רקע המשך פרסום נתוני מאקרו חזקים ועליות בבורסות מסביב לעולם. הדולר היציג נחלש ב-0.3% לרמה של 3.77 שקלים ואילו האירו היציג התחזק ב-0.2% לרמה של 4.8337 שקלים. בעולם מתחזק האירו ב-1.2% לרמה של 1.2832 דולר, על רקע העליות בבורסות.

יוסי פריימן, מנכ"ל קבוצת פריקו, מסר ל"גלובס" כי פעילות בנק ישראל בהיקפים המוגבלים לא היה בה ממש והשקל שב כצפוי להתחזק. בשלב הנוכחי היצעי מט"ח משמעותיים ממשיכים לבלום את פיחות השקל בתחום שסביב רמה של 3.8 שקלים והשקל שב ומתחזק. כל זמן ששער הדולר בעולם נותר יציב אל מול האירו תהא רמת המבחן הקרובה בתחום 3.74 - 3.76 שקלים תחום בו בנק ישראל עשוי לשוב ולהתערב במסחר.

בורסות אסיה המובילות ננעלו היום (ב') בעליות של עד 1.9% לאור הנעילה החיובית ביום ו' בוול סטריט ונתוני מאקרו חזקים מסין, שפורסמו ביום שבת. הייצור התעשייתי באוגוסט עלה מעל הצפי ב-13.9% בחישוב שנתי לעומת עלייה של 12.9% ביולי. המכירות הקמעונאיות זינקו בחודש החולף ב-18.4% בחישוב שנתי לעומת עלייה של 17.9% ביולי.

הבורסות באירופה עולות היום עד 1.2%, ובוול סטריט נפתח המסחר בעליות שערים של עד 1% ביומו הראשון של שבוע המסחר בניו-יורק.

יו"ר ה-IMF: לא תהיה תחתית כפולה

"תרחיש שאומר שכלכלת העולם תיכנס לתחתית כפולה הוא לא סביר. זו לא הנחת הבסיס שלנו - ואנחנו לא מאמינים שזה יקרה", כך אומר היום (ב') דומיניק שטראוס-קאהן, יו"ר קרן המטבע הבינלאומית (IMF). לדבריו, "המאמצים שנוקטת ארה"ב היום עשויים להבטיח הליך ההתאוששות יציב - וזאת למרות החששות בעולם מתחתית כפולה ומהיחלשות תהליך ההתאוששות של הכלכלה, וכן למרות ההערכות של האנליסטים. שטראוס-קאהן מציין, כי התוצאות לא יורגשו בתקופה הקרובה, וכי ייקח להם רבעון או שניים כדי להתחיל להשפיע באופן מלא.

"כלכלת ארה''ב תחזור לצמיחה בקצב של 3%-4%"

גם קלאוס שוואב, יו''ר ומייסד הפורום הכלכלי העולמי (World Economic Forum), אומר כי "יש סיכוי טוב שהכלכלה העולמית תתחמק מתחתית כפולה". שוואב אמר את הדברים לרגל פתיחת מושב הקיץ של כנס דאבוס שנפתח היום בטיאנג'ין (סין).

"אני אופטימי. אני סבור שלמדנו משהו מהמשבר" אמר שוואב, והוסיף כי "כלכלות אירופה ויפן, בעלות חוב משמעותי, צפויות לצמוח בשנים הקרובות בקצב איטי". לגבי כלכלת ארה''ב, סבור יו''ר ה-WEF כי "היא מסוגלת לפגוע במאמץ הגלובלי להחיות את הכלכלה העולמית. עם זאת, שוואב ציין כי "כלכלת ארה''ב היא מאוד 'יזמית'. אני סבור כי בעתיד הקרוב היא תחזור לצמוח בקצב של 3%-4%. מדובר בכלכלה איתנה".

[לאתר המט"ח]