לקסטרן הישראלית תפחית את זיהום האוויר בתחנות כוח בסין

היקף העסקה, שנחתמה בימים האחרונים בין מפעילי תחנת הכח באזור בייג'ינג לבין נציגי לקסטרן וחברה סינית מקומית, הוערך בכ-300 אלף דולר

בזמן שבישראל מתווכחים על השאלה אם להמשיך בהקמת תחנות כוח פחמיות, המזהמות את הסביבה, דווקא בסין בוחרים בפתרון סביבתי תוצרת ישראל: המדינה, בה נפתחו מאות תחנות כוח חדשות בשנה, החליטה להתקשר עם החברה הישראלית לקסטרן, המפתחת ומייצרת חומר המנטרל תחמוצות הנפלטות בתהליך שריפת הפחם.

ל"גלובס" נודע כי החברה הישראלית תשתמש בשיטה החדשה באחת מתחנות הכוח באזור בייג'ינג והיא עתידה להשלים את עבודות ההכנה להפעלה נקייה יותר של התחנה בתוך מספר חודשים. היקף העסקה, שנחתמה בימים האחרונים בין מפעילי תחנת הכח באזור בייג'ינג לבין נציגי לקסטרן וחברה סינית מקומית, הוערך בכ-300 אלף דולר.

עוד נודע, כי בכוונת לקסטרן להתמודד על מכרזים נוספים להתקנת מערכות לסינון רעלים בתחנות כוח נוספות בסין.

החומר של לקסטרן פותח במסגרת החממה הטכנולוגית בקצרין שברמת הגולן ובעידוד משרד המדען הראשי שבמשרד התמ"ת. לדברי ד"ר יובל דוידור, דירקטור בלקסטרן, העסקה תאפשר לחברה דריסת רגל במדינה שבה כל משק החשמל מבוסס על תהליך של שריפת הפחם.

לדברי דוידור, הגברת החקיקה והאכיפה של חוקים למען שמירה על איכות הסביבה בסין גרמו לרשויות המקומיות להאיץ מהלכים לשילוב טכנולוגיות חדישות שבכוחן לצמצם את פליטות הרעלים. התחנה הראשונה שבה תותקן תשתית מתאימה לשימוש בחומר של לקסטרן, מייצרת חשמל בהיקף של 20 מגוואט, בעיקר כדי להפעיל מערכות הסקה בכפרים שבפרברי בייג'ינג.

"היתרון המרכזי בשיטה שלנו הוא בכך שהיא מסוגלת לנטרל את כל סוגי הפליטות בתכשיר אחד.", אומר דוידור.

לקסטרן מתכננת לבצע עסקאות גם במדינות נוספות, ואולי אף בישראל, בה כבר פתחו נציגיה במגעים עם גורמים בתעשיית האנרגיה. "כ-50% מתחנות הכוח בעולם פועלות באמצעות שריפת פחם והשיטה שלנו מאפשרת להמשיך לחיות עם זה, תוך מזעור הנזקים הסביבתיים", הוסיף דוידור.