בנק דיסקונט ימכור 6% ממניות הבינלאומי ב-350 מיליון שקל

לא צפויה השפעה על הלימות ההון ■ המכירה תתבצע תוך חצי שנה לפי הסכמות בין הבנקים

בנק דיסקונט צפוי למכור בחודשים הקרובים 6% ממניות הבינלאומי באמצעות שוק ההון; ייתכן גם שימכור את המניות ישירות לגופים מוסדיים. שווי המניות שיופצו נאמד ב-350 מיליון שקל. המכירה תתבצע כחלק מההסכמות שאליהן הגיעו דיסקונט והבינלאומי, בתיווכו של בנק ישראל, לגבי מכירת מניות הבינלאומי שבבעלות דיסקונט. יו"ר דיסקונט הוא יוסי בכר.

מכירת 6% ממניות הבינלאומי לפי שוויים בספרי דיסקונט לא תביא לשיפור בהלימות הון הליבה, אשר עומד כיום על 7.17%. הואיל ושיעור זה כבר מגלם בתוכו את מכירת המניות הצפויה - על פי אישור מיוחד שנתן המפקח על הבנקים רוני חזקיהו - על פי הנחיות בנק ישראל על דיסקונט להגיע להלימות הון של 7.5% עד סוף 2010, ובשבועות הקרובים על דיסקונט להציג לבנק ישראל כיצד בכוונתו לעשות זאת.

בכפוף לתנאי השוק

כחלק מההסכם שנחתם במארס חילק הבינלאומי בשבוע שעבר דיבידנד ענק בסך 800 מיליון שקל, כאשר דיסקונט קיבל את חלקו בסך 212 מיליון שקל. השלב הבא בהסכם הוא איחוד הון שיבצע הבינלאומי. היסטורית, לבינלאומי שני סוגי מניות: מניית (5) ומניית (1). הפיצול בין המניות פגע בבנק, משום שהקטין את הסחירות במניה, ומנע את כניסת הבנק למדד ת"א 25.

ביום ראשון הבא, 19 בספטמבר, יתבצע איחוד ההון ולאחריו יתחיל דיסקונט לממש את השלב השלישי בהסכם ולרדת בשיעור אחזקותיו בבינלאומי.

נקבע כי תוך ששה חודשים מאיחוד ההון, כלומר עד מארס 2011, ימכור דיסקונט 6% ממניות הבינלאומי. זאת, בכפוף לכך שתנאי השוק יאפשרו מכירה במחיר שאינו נמוך מהשווי של הבינלאומי במאזן דיסקונט, כלומר שווי שאינו נמוך מההון העצמי של הבינלאומי.

מכירת המניות שיערוך דיסקונט תאפשר לבינלאומי להיכנס למדד ת"א 25, הואיל והבנק יוכל לעמוד בהנחיות הבורסה בדבר שיעור מינימלי של סחורה צפה (מניות שאינן בידי בעלי עניין) לחברות הנסחרות במדד. הכניסה למדד תגדיל באופן אוטומטי את הסחירות במניית בינלאומי, מפני שקרנות ותעודות עוקבות מדד ישקיעו בבינלאומי, וצפויה להעלות את הסחירות במנייה ואת שווי הבנק.

לאחר מכירת 6% ממניות הבינלאומי יישארו בידי דיסקונט עוד 20.45% מהמניות, ששוויין הנוכחי 1.1 מיליארד שקל, כשבהמשך ימכור אותן הבנק. על פי אישור רשות להגבלים העסקיים ניתנו לדיסקונט שבע שנים, עד 2017, כדי לרדת מתחת להגדרת בעל עניין (5% מהמניות) בבינלאומי. על פי הערכות, דיסקונט יקדים ויסיים את מכירת מניות הבינלאומי עד סוף 2013.