ביהמ"ש קבע: לא ניתן לגבות ארנונה על נכסים שלא הושלמו

השופטת רות רונן: "כאשר נכס אינו בניין אלא אדמת בניין - אין העירייה מוסמכת לחייבו בארנונה"

הרשויות המקומיות אינן רשאיות לגבות ארנונה על נכסים שבנייתם טרם הסתיימה - כך עולה מפסק דין שהתקבל בבית המשפט המחוזי בתל-אביב בעניין עתירתו של בעל מבנה מסחרי בן 3 קומות נגד עיריית יהוד.

‏חיים מרידור מחזיק במבנה בן 3 קומות ומרתף ביהוד. עיריית יהוד הגישה נגדו תביעה בסדר דין מקוצר ב-2003 לתשלום ארנונה בגין המבנה לשנים 2002 ו-2003, והוא להגנתו טען כי בניית המבנה לא הסתיימה, ומשום כך העירייה איננה זכאית לחייבו בתשלום ארנונה בגין הבניין.

במסגרת התביעה הקודמת הוגשה חוות-דעת מומחים, ומונה מומחה מטעם בית המשפט, ולאחר שהוצגה חוות-הדעת הגיעו הצדדים להסכמה כי התביעה תידחה.

‏אולם מרידור, שיוצג באמצעות עו"ד אריאל בן-בש"ט ממשרד אנגלסמן ושות', טוען כי רק 3 שבועות לאחר שעיריית יהוד הודיעה מיוזמתה כי היא מבקשת למחוק את התביעה הקודמת, נשלחה אליו דרישת תשלום לשנים 2004-2008.

‏לטענת מרידור, יש מקום לפטור את המבנה מתשלום ארנונה מאחר שהוא אינו ראוי לשימוש. לטענתו, המומחה מטעם בית המשפט הציג במסגרת התביעה הקודמת תמונות שמצביעות על מצב המבנה שנותר בעינו משנת 2000.

מרידור טען כי לא חל שינוי במצב המבנה משנת 2000 ועד מועד עדותו, למעט קומת קרקע שבנייתה הושלמה והיא הושכרה. הוא הפנה לעדות המומחה, שבעת ביקורו היו הקומות "במצב של מעטפת, רצפת בטון, קירות, חלונות חיצוניים, טיח, חדרי שירותים בהכנה ומעלית שאינה פעילה".

השופטת רות רונן פסקה כי המבנה לא היה בר-חיוב בארנונה בין השנים 2004 ו-2008, וקבעה כי "כאשר נכס אינו בניין אלא אדמת בניין - אין העירייה מוסמכת לחייבו".

‏השופטת קיבלה את העתירה וחייבה את עיריית יהוד לשאת בהוצאות העותר ובשכר-הטרחה עבור עורך דינו.