טהרן אקספרס: סין מתכננת מסילת רכבת מבייג'ין למזרח התיכון

בשלב הראשון ייבנה קו רכבת לאיראן בהשקעה של כ-2 מיליארד דולר ■ בהמשך מתכננים בסין להשלים המסילה גם לכיוון סוריה ולבנון - עד לחופי הים התיכון ■ "הפרוייקט יוזיל הייצוא הסיני לאירופה"

סין קורצת מערבה - באמצעות איראן: שר התחבורה הסיני חתם אתמול בטהרן על הסכם מיוחד לבניית מסילת רכבת בהשקעה של 2 מיליארד דולר שתחבר את בייג'ין עם חלקיה השונים של המעצמה האיסלאמית.

מדובר במקטע ראשון מתוך תכנית משותפת של הממשל האיראני ושל הממשל בסין לחבר את מדינות המזרח למזרח התיכון. המסילה, אומרים בטהרן, אמורה להמשיך לתוך עירק ובהמשך גם לסוריה עד לחופי הים התיכון.

באיראן רואים חשיבות רבה למסילה הן בהיבטים מסחריים שיאפשרו למדינה קשרים הדוקים יותר עם מדינות ממערב לה והן מבחינה דתית - שכן בניית המסילה תקל על הגישה של מתפללים לערים הקדושות בעירק.

בסין מגדירים את הקו המתוכנן כ"דרך משי מודרנית" אשר תאפשר לסין לייצא את תוצרתה לאירופה דרך היבשה וכך, על פי כלכלנים, לחסוך באופן ניכר בעלויות ייצוא הסחורות. הנתיב יקל גם על משלוח סחורות מהמפרץ הפרסי לאירופה.

המסילה החדשה אמורה לספק גם יתרון פוליטי לסין: בעוד ארה"ב ואירופה שולטות בנתיבי האוויר, מסבירים בבייג'ין, תהנה סין מאפשרות יבשתית לייבא ולייצא סחורות במקרה הצורך.