פרקליטו של גאידמק מבטיח: הוא יתייצב למשפטו בארץ ב-4 אוקטובר

ארקדי גאידמק נאשם בעבירות הלבנת הון בפרשת סניף הירקון של בנק הפועלים ■ עו"ד דוד ליבאי: ‏"גאידמק יתייצב בכל מועד שבית המשפט יקבע; אין נימוק רפואי המונע ממנו להתייצב"

‎‎ארקדי גאידמק יגיע לארץ ויתייצב למשפטו בפרשת הלבנת ההון של בנק הפועלים, שייפתח ב-4 באוקטובר - כך הבטיח סנגורו של גאידמק, עו"ד פרופ' דוד ליבאי, בדיון בשאלת התייצבותו של גאידמק שנערך היום (ג') בבית המשפט המחוזי בתל-אביב.

‏"גאידמק ביקש להודיע לבית המשפט כי הוא יתייצב בכל מועד שבית המשפט יקבע. אין נימוק רפואי המונע ממנו להתייצב", הודיע עו"ד ליבאי בפתח הדיון.

גאידמק עזב את ישראל במפתיע לפני יותר משנה וחצי ועד עתה לא חזר, בטיעון שמצבו הבריאותי אינו מאפשר זאת. עם עזיבתו הפקיד גאידמק בידי המדינה ערבות בסך 4 מיליון דולר להבטחת חזרתו.

‏השופט גלעד נויטל, שקבע את מועד הקראת כתב האישום ל-4 באוקטובר, ציין כי "בלי שיש בכך משום הבעת דעה כלשהי, נאשם שלא יתייצב לישיבה הבאה - תישקל הוצאת צו הבאה נגדו, ואם יש ערבויות מטעמו, הרי שיישקל חילוטן".

מצגים בנקאיים כוזבים

‏באוקטובר 2009 הגישה הפרקליטות כתב אישום נגד גאידמק באשמת הלבנת הון בהיקף של 650 מיליון שקל. גאידמק נאשם בעבירות חמורות של הלבנת הון וכן בעבירות של קבלת דבר במירמה בנסיבות מחמירות, פעולה ברכוש אסור במטרה להסוות את מקורו ומסירת מידע כוזב במטרה למנוע דיווח.

יחד עם גאידמק נאשמים בכתב האישום חברת "פועלים שירותי נאמנות"; מנהליה הבכירים לשעבר של החברה, חיים שמיר ושלמה רכט; היועץ המשפטי של החברה, רם לוי; נחום גלמור, שפעל לפי האישום כאיש קש מטעם גאידמק; ומנהלת קשרי לקוחות בסניף בנק הפועלים ברחוב הירקון בתל-אביב, קרן ללום.

‏בכתב האישום נטען כי "פועלים שירותי נאמנות", הנמצאת בשליטת בנק הפועלים, וראשיה, פעלו יחד עם גאידמק וגלמור כדי לאפשר לגאידמק לרכוש במירמה את החברה ההולנדית "טרמופוסט", הפועלת בתחום הפוספטים, תוך הסתרת זהותו כרוכש החברה וכבעל הכספים ששימשו לרכישתה. זאת, תוך הצגתו של גלמור כרוכש החברה ותוך הצגת 50 מיליון דולר מכספיו של גאידמק ככספים השייכים כביכול לגלמור.

‏עניין זה התאפשר, לפי כתב האישום, הודות לשיתוף-פעולה מצד החברה ומנהליה, והתבטא בשורת מצגים בנקאיים כוזבים שהוצגו לבעלי המניות של החברה בהולנד.

לפי כתב האישום, העברות הכספים הסיבוביות לצורך רכישת טרמופוסט נעשו דרך חשבונות של חברת קאזפוספט שבבעלות גאידמק בחברת "פועלים שירותי נאמנות" ובסניף הירקון של בנק הפועלים בתל-אביב.‏

גאידמק מיוצג בידי עורכי הדין דוד ודפנה ליבאי, נתי שמחוני ורונן רוזנבלום. ‏‎‎‏