הבונים ליאורה הלמסלי "queen of mean"

אנחנו לא משלמים מים מיסים, רק אנשים קטנים משלמים מיסים

תולדות: ליאונה מינדי רוזנטל, בתו של עושה כובעים, נולדה בניו יורק למהגרים יהודים מפולין. היא גדלה בברוקלין ואז עברה למנהטן עם משפחתה. היא שינתה את שמה לעתים קרובות ובסופו של דבר בחרה בשם ליאונה מינדי רוברטס.

משפחה: בעלה הראשון היה עו"ד ליאו פנזירר, שממנו התגרשה ב-1952. לבני הזוג נולד בן, ג'יי, שנפטר ב-1982. לאחר מכן נישאה והתגרשה פעמיים לבעלה השני, ג'וזף לובין. ב-1968 הכירה את מי שעתיד להיות בעלה השלישי, הארי הלמסלי, שהיה כבר אז משקיע נדל"ן מולטי מיליונר ונשוי.

קריירה: לאחר שעזבה את הקולג' לטובת קריירה של דוגמנית, החלה ליאונה לעבוד ב-1964 בשיווק נדל"ן עבור איל הנדל"ן היהודי-אמריקאי אייב הירשפלד, ולאחר שהתקדמה לתפקיד סגנית נשיא הקימה חברה משלה לתיווך נדל"ן, והפכה למיליונרית בזכות עצמה.

ב-1968 הכירה את הארי סלמסלי, שהיה בעליה של חברת ענק לניהול נדל"ן (ובעצמו התחיל כנער שליח שהיה אוסף דמי שכירות מדיירים) והחלה לעבוד בחברת הנדל"ן שלו. ב-1972, לאחר שהלמסלי התגרש מאשתו, נישאו הוא וליאונה, ולאחר נישואיהם החלה לעבוד בחטיבת ניהול המלונות שלו. ב-1980 מונתה לנשיאת Helmsley Hotels.

ליאונה הייתה ידועה בקפדנותה וסיפרה בראיון: "אני יכולה לומר לך מה קורה בכל מלון, אם מציל או מנקה לא עובדים כמו שצריך". היא אף השתתפה בקמפיין פרסומי שבו נראתה כ"מלכה" שרוצה את הדברים הטובים ביותר עבור אורחיה.

תדמית: להלמסלי יצא מוניטין של בוסית קשוחה, שצועקת, מעליבה, ומפטרת בקלות עובדים. גם בחייה הפרטיים הוכיחה את עצמה כאשה אגרסיבית ותובענית, שלא לומר חסרת רחמים - לאחר מות בנה היחיד בגיל 42 סילקה את אשתו מביתם זמן קצר לאחר ההלוויה, ואך תבעה ממנה להחזיר הלוואה שהבן לקח.

שערורייה: בעקבות כתבה ב"ניו יורק פוסט" הגיש רודי ג'וליאני, התובע הכללי של ניו יורק, תביעה נגד בני הזוג בחשד להעלמת מס. הארי הוכרז כלא כשיר לעמוד לדין בגלל מצבו הרפואי, אולם ליאונה הועמדה לדין. עובדת שעבדה במשק הביתה של ההלמסלים העידה במשפט שליאונה אמרה לה: "אנחנו לא משלמים מסים, רק אנשים קטנים משלמים מסים" - במה שהפך לציטוט הידוע ביותר של "גברת הרשע" (queen of mean, באנגלית זה נשמע יותר טוב).

הלמסלי הורשעה בעבירות שונות על חוקי המס. נגזר עליה מאסר של 16 שנים, אבל לאחר ערעור הופחת עונשה והיא ריצתה 18 חודשי מאסר בלבד. ב-1997 מת הארי, והוריש לה את כל רכושו, שהוערך בשווי של 5 מיליארד דולר, אולם לאחר שחרורה מהכלא נאלצה לוותר על שליטתה ברשת המלונות המשפחתית, משום שהחוק בארה"ב אינו מאפשר לעבריין מורשע להיות בעל רישיון למכור אלכוהול.

הסוף: ליאונה, שהייתה מעשנת כבדה, נפטרה באוגוסט 2007 בגיל 87 ונקברה לצד בעלה בבית הקברות סליפי הולו, במאוזוליאום שנבנה עבורם. רוב הונה, 4 מיליארד דולר, הועבר לקרן הצדקה של בני הזוג. 12 מיליון דולר הורישה לכלב שלה (אירוע שזכה להיכלל ברשימת "101 הרגעים הטיפשיים ביותר בעסקים" של מגזין "פורצ'ן" באותה שנה). שופט בארה"ב החליט שמספיק שהכלב יקבל 2 מיליון דולר, והעביר 10 מיליון דולר נוספים לצדקה. לשניים מנכדיה הורישה כסף בתנאי שיעלו לקבר אביהם פעם בשנה. לשניים האחרים לא הורישה דבר.