הנפט שוב בורח מהמניות

על הפער בין תנועת המניות למחיר הנפט וגם: תרומת האופטימיות והפסימיות לשינוי המגמה

מאז סוף אוגוסט, מדדי המניות בכל העולם עולים בחוזקה, ונושקים שוב לחלק העליון של הדשדוש הרחב שנוצר לאחר הנפילה הראשונית באפריל השנה.

1010-1040 ו-1130 הם גבולות הגיזרה של דשדוש זה. תופעה זו אפשר להסביר באמצעים טכניים ופונדמנטליים רבים, אבל הייתי רוצה להתרכז הפעם בגורם נוסף, הנחבא קצת מן העין הצופה אך ורק על הגרפים לצורך הבנת המצב.

גופים רבים מודדים את הפסימיות והאופטימיות של המשקיעים-סוחרים, אחד המדדים המצוטטים ביותר הוא DSI, ראשי התיבות של: Daily Sentiment Indexהמודד את האופטימיות והפסימיות של סוחרי החוזים העתידיים על מדד S&P500 (אתר trade-futures.com).

מי שעוקב אחר נתונים אלה, רואה שמצבי אופטימיות קיצוניים מביאים לתגובה שלילית במדדים ולהיפך. אופטימיות גבוהה מ-70% מזוהה עם תחילת החשש להמשך עליות, ואילו ירידה מתחת ל-30% מורה על סיכוי רציני להיפוך ממגמה יורדת לעולה.

לפני הירידה בינואר, הנתון היה סביב 75%, בתחתית פברואר כ-25%, בשיא באפריל כ-90%, בתחתית הכפולה בתחילת יוני כ-25%, בתחתית תחילת יולי פחות מ-20%, בשיא של אוגוסט כ-75% ובתחתית של תחילת ספטמבר כ-50%.

בימים אלה המדד גבוה מ-80%.

אבל לצורך שינוי מגמה בטווח קצר, מחיובי לשלילי, יש גם צורך באירוע המהווה את הטריגר לתחילת ההיפוך בתנועת המחיר. בסוף אוגוסט, כאשר הפסימיות חגגה ונוצרה תחתית משולשת ברמת 1040, הטריגר היה דו"ח תעסוקה "טוב מהצפוי".

גידול ב-67 אלף עובדים בסקטור הפרטי הצית את דמיון הסוחרים, ולמרות שמספר זה אינו מצביע על שינוי מגמה, הם החליטו שניתן לבסס עליו חזרה פנימה לתוך תחום הדשדוש.

כאמור, כרגע, האופטימיות שולטת בכיפה והסכנה היא לטריגר שלילי. מהו? איננו יודעים כמובן, אבל היו בטוחים שהוא יימצא, ולו לתיקון התנועה האחרונה.

בצד הטכני השבוע, אני אציג שני גרפים יומיים: מדד המניות S&P500 ותעודת הסל על הנפט (USO)

משה שלום נפטסנופי
 משה שלום נפטסנופי

  1. שני הגרפים מציגים את אותה תקופה: מה-1 במאי ועד עכשיו.
  2. ניתן להתרשם מההתאמה הכללית בין שני הנכסים.
  3. בסקירה קודמת הראיתי שהנפט ביצע את הפריצה מעלה של קו המגמה היורד שלו (קו מגמה כחול), והראה לנו את היפוך התנועה לכיוון החיובי, לפני שזה התבצע במניות. בנפט זה קרה ב-26-08 ובמניות ב-01-09 (קווים ירוקים אנכיים).
  4. בדיעבד, התנועה בנפט התגלתה כחלשה הרבה יותר (מדד העוצמה ADX - 3 סגול).
  5. כחלק מחולשה יתרה זו, הנפט כבר חצה מטה את קו המגמה העולה (באדום), אשר תמך במחיר מאז הפריצה מעלה. במניות זה עדיין לא קרה (2 סגול).
  6. בנפט, מתנדי המומנטום כבר חצו מטה את אזור החמישים, לעומת אלה במניות הנמצאים עדיין ברמה די קיצונית של קניות יתר.

לסיכום

בנוסף לאלמנטים הכלכליים והטכניים הרגילים, עניין ה"תחושה" של הסוחרים קובעת הרבה. מה שנקרא באנגלית Sentiment, והכלים שמודדים אותו יכולים להוות כלים לא רעים כדי להיות מוכנים לשיאים או שפלים בתנועת המחיר.

קורלציות כמו זו המוצגת כאן בין הנפט והמניות, יכולות גם להוסיף ולעזור להתכונן לשינויים והיפוכים כאלה. יש לזכור שהנפט מהווה אינדיקאטור מאוד משמעותי לפעילות הכלכלית האמיתית, ולמרות שיש לפעמים ענייני מלאי שיכולים לשבש הגיון הזה, התנועה הכללית של סחורה זו מדריכה רבים.

אזכיר כאן את שציינתי קודם: מעבר מדד S&P500 מעבר 1129 (בסגירה) ישנה את התחזית לגבי הטווח הבינוני. למרות שתחילת שלב C תהיה עדיין נכונה (כל עוד המדד מתחת לשיא שרשם באפריל) תנועה כזו תאותת על כך שגל 2 העולה של 1 של C עדיין בהתהוותו.

  1. משה שלום הינו מנתח שווקים פיננסיים, וחלק מצוות אתר "הכול בגרפים" (http://www.grafim-online.com) המספק שירותים למשקיעים וסוחרים.
  2. ניתן ליצור איתו קשר ישיר בעזרת האימייל Moshe.Shalom@gmail.com.
  3. כל המעוניין להיכנס לרשימת תפוצה שלו לקבלת אתראות על סקירותיו, וחומרים נוספים, יכולים לשלוח אימייל ל- Moshe.Shalom@gmail.com עם "אני מעוניין להצטרף" בנושא או בתוכן.
  4. משה שלום עשוי להיות בעל עניין אישי בנכסים הפיננסים המוזכרים בסקירה זו. אין לראות בנכתב בה הצעה או ייעוץ לרכישה ו/או מכירה ו/או החזקה של ניירות ערך והוא אינו מהווה תחליף לייעוץ המתחשב בנתונים ובצרכים המיוחדים של כל אדם.