ממתינה לפריצה: הטכנולוגיה של שיחות וידאו עדיין לא המריאה

הסלולרי מאפשר ניהול שיחות וידיאו, וה-iPhone 4 שנחת בישראל מנסה לעורר את הענף, שמתגלגל עד למסך הטלוויזיה ■ האם הפעם נרצה לראות מי נמצא בצד השני של הקו?

iPhone 4, שהושק בסוף השבוע גם בישראל, לא מביא איתו בשורות גדולות. יש בו שיפורים מעטים לעומת הדגם הקודם, שלא מקדמים אותו טכנולוגית. גם אחד הפיצ'רים המרכזיים בו - שיחות וידיאו תחת השם Face Time - הוא תולדה של טכנולוגיה שקיימת בטלפונים סלולריים כבר כמה שנים טובות ולא זוכה להצלחה. עם זאת, באפל מאמינים שהם יכולים להחיות את התחום.

אפל החליטה להכניס לאייפון 4 מצלמה קדמית כדי לאפשר ניהול שיחות וידיאו. היישום החדש מאפשר שיחות וידיאו רק בין מכשירי אייפון 4 או מכשירי אייפוד טאץ' חדשים, כשהשיחות חייבות להתבצע ברשת האינטרנט האלחוטית (WiFi). בהמשך, ניתן יהיה לבצע את השיחות גם דרך רשתות סלולריות.

בעת ההכרזה על אייפון 4, מנכ"ל אפל, סטיב ג'ובס, התלהב מהיישום החדש, למרות שהתכונה שבבסיסו כשלה בעולם הסלולר, מאז שיצאה לפני כשש שנים. ג'ובס דיבר על המוצר כטכנולוגיה שהוא חיכה שנים לבואה, למרות שהיום קשה למצוא מכשיר דור 3 בישראל שלא מאפשר אותה.

לזכותו של ג'ובס ניתן לומר כי שיחות הווידיאו נכשלו בגלל איכות הווידיאו הירודה שלהן ובגלל שאנשים לא רצו לבצע שיחות כשכל הסובבים אותם שומעים את השיחה שלהם, כיוון שהטכנולוגיה עובדת על שיחות דרך הרמקול החיצוני של הטלפון. האם עכשיו אפל תהפוך את שיחות הווידיאו ללהיט, בדיוק כמו שהצליחה לעשות למסכי המגע? קשה לדעת.

שיחות הווידיאו קיימות היום כמעט בכל מכשיר חדש שיוצא לשוק, שמגיע מצויד במצלמה קדמית. למרות זאת, מרבית האנשים לא מודעים או לא מתעניינים באופציה הזו, על אף שביצוע השיחה פשוט ועלותה, ברוב המקרים, זהה לזו של שיחה קולית רגילה.

אז מדוע אנשים לא רוצים לבצע שיחת וידיאו? הסיבות לכך קשורות לחוסר מודעות ליישום הזה וביצוע בלתי מספק למי שניסה שיחות וידיאו בעבר ונתקל באיכות תמונה וקול נמוכות. סיבה נוספת, ודי הגיונית, היא שאנשים לא רוצים שיראו אותם. בחלק מהמקרים, אנשים משוחחים בביתם כשהם אינם לבושים בהתאם, ובמקרים אחרים, הם לא מרגישים מספיק בנוח לשוחח כך עם האדם שנמצא בצד השני.

סיבה נוספת לחוסר החדירה של שיחות הווידיאו היא העובדה ששיחות וידיאו מחייבות בדרך כלל מקום עם תאורה יחסית טובה וגם סביבה שקטה, למקרה שאנחנו בוחרים לנהל את השיחה באמצעות הרמקול ולא להשתמש באוזנייה.

שיחות גם בלפטופ

אך בעוד ששיחות הווידיאו בסלולר לא צברו תאוצה, במגרשים אחרים, כמו המחשב האישי, דווקא נרשמה תנועה ערה יותר. כניסתן של מצלמות האינטרנט לסביבת המחשב השולחני לפני כמה שנים אפשרה את קיומן של שיחות וידיאו, שהגיעו בהמשך גם למחשבים הניידים, ששילבו מראש מצלמות קדמיות על גבי המסכים.

כך יצא שגם אנשים שלא חשבו לקנות מצלמה לשיחות וידיאו, מחזיקים בכזו. אולם בינתיים, למרות שכמעט כל תוכנת מסרים מיידים כמו סקייפ, מסנג'ר או Google Talk, מאפשרת לנהל שיחות וידיאו באיכות סבירה, קשה להצביע על אנשים שמשוחחים כך בקביעות.

סקייפ על המסך הגדול

גם בשוק מחשבי הלוח מצאו עניין בשיחות הווידיאו וכך, חברת סמסונג שאמורה להשיק בקרוב את גלקסי טאב, מציעה שירות שיחות וידיאו. על-פי הערכות, אפל עצמה גם אמורה לקדם את האייפד שלה אל עבר שיחות הווידיאו ולהוסיף מצלמה קדמית בדגם הבא שלו.

חוסר הפופולריות של שיחות הווידיאו לא עצרו את חברת סקייפ להכניס את שירותיה גם אל הסלון הביתי באמצעות מסכי הטלוויזיה. היצרניות פנסוניק, LG וסמסונג הציגו לאחרונה מסכים המשלבים מצלמות ומיקרופונים, המאפשרים לבצע בנוחות ובאיכות HD שיחות וידיאו בסלון באמצעות סקייפ.

גם חברת סוני מציעה שיחות וידיאו, זאת באמצעות קונסולת המשחקים שלה - פלייסטיישן 3. השירות קיים כבר זמן רב, באמצעות רכישה של מצלמה ייעודית, אולם הוא עתיד לזכות בימים אלה לדחיפה משמעותית, בעקבות שלט התנועה החדש שלה Move, המשתמש במצלמת וידיאו בתור חיישן תנועה. מהסיבה הזו, כמות הגיימרים שיחזיקו בבית שלהם מצלמה של סוני תגדל והם יוכלו לנהל שיחות וידיאו בסלון, באמצעות תוכנת המסרים המיידים המובנית של הפלייסטיישן.

גם המתחרה של סוני בתחום המשחקים, מיקרוסופט, תציע שירות שיחות וידיאו משלה, שיפעל באמצעות מוצר הדגל החדש שלה, קינקט, שייצא לחנויות בתחילת נובמבר, ותתווסף לאקס בוקס 360. המוצר, המאפשר לתפעל ולשחק במכשיר באמצעות תנועה והפעלה קולית, פועל גם הוא באמצעות מצלמה, כששיחות הווידיאו יהיו שירות משלים.

שיחות הווידיאו בסלון נראות כמה שלקוח מהעתיד, כשהן מתבצעות על מסכי HD גדולים ועם מערכת רמקולים משובחת, אבל קשה להבין איך אנשים ישתכנעו לקיים שיחות וידיאו עם הקרובים שלהם, בעוד ששאר דיירי הבית יכולים לראות ולשמוע את השיחה.

בסופו של דבר, שיחות הווידיאו אמנם ישתפרו עם הזמן ויגיעו לעוד פלטפורמות אך נראה שיצרניות הטכנולוגיה לא יצליחו להכניס את הפיצ'ר הזה עמוק לתודעה. שירות שיחות הווידיאו צפוי להישאר בגדר גימיק חביב, שייעשה בו שימוש רק כשהדבר יהיה באמת חיוני ולא כשירות יומיומי.