בין הפטיש ל(שמחה)סדן: מלרג הגישה בקשה להקפאת הליכים

חובות החברה הקבלנית: כ-150 מיליון שקל, מהם 97 מיליון שקל למחזיקי האג"ח ■ ד"ר שמחה סדן התפטר מתפקיד יו"ר הדירקטוריון, לאחר שגרף שכר של יותר מ-2 מיליון שקל ב-3.5 שנים

שבוע לאחר שהבנקים סגרו למלרג את הברז, הגישה החברה הקבלנית של מיכאל הירשברג בקשה להקפאת הליכים והסדר חוב עם נושיה, על רקע התחייבויות של כ-150 מיליון שקל, עיקרן למחזיקי האג"ח שלה.

במקביל, הודיע היום (ב') יו"ר הדירקטוריון של מלרג, ד"ר שמחה סדן, על התפטרות מתפקידו לאחר כהונה של 3.5 שנים, במהלכן גרף שכר מצטבר בעלות של יותר מ-2 מיליון שקל. מניית מלרג צנחה היום ב-15%, למחיר המשקף לחברה שווי של 11 מיליון שקל.

"החברה בפירוש איננה חדלת פירעון. הקפאת הליכים והסדר נושים הם הדרך היעילה ביותר לפתרון בעיית תזרים המזומנים שלה, בפרט כאשר מדובר בחברה פעילה, רווחית, עתירת ידע, ניסיון ונכסים", נכתב בבקשה שהגישו היום עוה"ד אהוד גינדס ויוסי מנדלבאום, המייצגים את מלרג. "צו הקפאת ההליכים ושאר הסעדים המבוקשים להלן חיוניים לחברה לשם השגת שקט תעשייתי וכניסה למשא-ומתן שקט וענייני עם נושיה בנוגע להסדר נושים".

בבקשה, שהוגשה לבית המשפט המחוזי בתל-אביב, מסבירה מלרג כי "כתוצאה מאי-תשלום במועדם של סכומים המגיעים לחברה מלקוחותיה (גורמים ממשלתיים ומוניציפאליים שונים), וכן אי-חידוש מסגרת אשראי על-ידי בנק, נקלעה החברה לבעיית עיתוי בתזרים המזומנים, המחייבת עריכת הסדר נושים וקבלת הגנה מבית המשפט. החברה מציעה לנושיה הסדר לפיו ייפרע מלוא החוב כלפיהם, אך זאת בפריסה ובתשלומים שיאפשרו לה לגשר על הפער התזרימי שנוצר כתוצאה מהעיכוב בתשלומים מצד הלקוחות הנ"ל".

מלרג היא חברה קבלנית בתחום התשתיות, בעיקר למגזר הציבורי. בין 17 הפרויקטים שהיא מבצעת ניתן למנות את מחלף חולון, מחלף הולץ, צומת הפיל, שדרות ירושלים ביפו, גשר מבצע קדש ברמת-גן ופרויקטים נוספים.

החברה נקלעה למשבר על רקע התייקרות תשומות הבנייה והתחרות הגוברת במכרזים, ששחקה עד דק את המרווחים בפעילות. את המחצית הראשונה של השנה סיימה מלרג בהפסד של 8.2 מיליון שקל, בהמשך להפסד דומה ב-2009 כולה. הכנסות החברה צנחו במחצית השנה בכ-20%, ל-58.4 מיליון שקל.

בסוף השבוע שעבר עדכנה מלרג כי המחאות שנתנה בהיקף של 3 מיליון שקל לא כובדו, בשל היעדר כיסוי מספיק בחשבון הבנק. לטענתה, היעדר הכיסוי בחשבון הבנק נובע מעיכוב בקבלת כספים ממזמיני העבודות שהיא מבצעת.

מלרג טוענת כי הפעילות השוטפת שלה רווחית, אך הבנקים חוששים כי עיכוב התשלומים על-ידי המדינה יקשה על החברה לשלם את תשלומי האג"ח במועדם, מה שייצור עילה להעמדת האג"ח לפירעון מיידי.

לכן, הבנקים צמצמו לחברה מסגרות אשראי, והם נמנעים ממתן ערבויות ביצוע לפרויקטים חדשים ארוכי-טווח. כתוצאה מכך, יותר מ-10 המחאות של מלרג חזרו והפכו את מלרג ל"לקוח מוגבל". מלרג פועלת לגביית כספים המגיעים לה מלקוחות ולהגדלת מסגרות האשראי.

לבנקים חייבת מלרג 46 מיליון שקל, ואילו החוב למחזיקי האג"ח מגיע לכ-97 מיליון שקל, והאיגרות נסחרות כיום בתשואת "זבל" תלת-ספרתית.

בחודש הבא אמורה היתה מלרג לשלם למחזיקים 12 מיליון שקל, ובינואר 2011 עוד 14 מיליון שקל, אך כעת ברור שזה לא יקרה.

אג"ח א' ו-ב' של החברה ירדו היום ב-%6.3 וב-6.7%, בהמשך לצניחה של 27% ו-20% בהתאמה אתמול (א').

במסגרת הבקשה לבית המשפט, מציעה מלרג מתווה הסדר חוב הכולל דחיית תשלומים והמרת חוב למניות.

מונו יחד, פורשים יחד

היום נפרד כאמור ממלרג היו"ר, ד"ר שמחה סדן, שמונה לתפקיד בחודש מאי 2007 במקומו של יוסף מלמד, שבאותה תקופה נפרד מדבוקת השליטה בחברה בה החזיק יחד עם מיכאל הירשברג - בעל השליטה הנוכחי. במסגרת תפקידו נהנה סדן משכר חודשי של 15 אלף דולר, ובסך-הכול הרוויח כ-2.2 מיליון שקל.

סדן הוא דוקטור במינהל עסקים מאוניברסיטת ברקלי, ומכהן כדירקטור במספר חברות ציבוריות ופרטיות. בתפקידיו הנוספים הוא מרצה בכיר למינהל עסקים וחשבונאות באוניברסיטת תל-אביב, ומשמש כיועץ כלכלי, מימוני וניהולי בבנקים ובחברות עסקיות.

לצד סדן, הודיעה הבוקר גם הדירקטורית מירב מלצמן על התפטרותה מהחברה. מלצמן החלה לכהן כדירקטורית במלרג במאי 2007, במקביל למינויו של סדן.