החשכ"ל: אין להעביר את הרכבת לניהול נ.ת.ע הממשלתית

באגף התקציבים מגבשים תוכנית לביצוע הפרויקט כולו מתקציב המדינה ההצעה מייקרת את עלות הפרויקט בכ-800 מיליון שקל

מנכ"ל האוצר, חיים שני, הורה לקיים תהליך הפקת לקחים מכישלון מודל הזכיינות בפרויקט הרכבת הקלה בגוש דן. בין היתר, תיבדק השאלה האם המודל של שיתוף פרטי-ציבורי (PPP) מתאים לפרויקטים מסוג זה. ממצאי הבדיקה יוצגו לממשלה בישיבה שתיערך לאחר החג. הקבינט החברתי-כלכלי היה אמור לאשר את התכנית לביצוע תקציבי של הפרויקט ערב החג, אך הישיבה נדחתה. שני אמר את הדברים במסגרת דיון מיוחד שנערך בשבוע שעבר בהשתתפות שר האוצר יובל שטייניץ וצמרת המשרד. הדיון נועד לגבש את עמדת האוצר להצעת ההחלטה שניסח אגף תקציבים בראשות אודי ניסן. במהלך הדיון פרצה מחלוקת בין ניסן לבין החשב הכללי שוקי אורן, שהסתייג מהצעת אגף התקציבים לתת את מלוא סמכויות הניהול של הפרויקט לידי החברה הממשלתית נ.ת.ע.

הקו האדום של הרכבת הקלה בגוש דן תוכנן במקור להיבנות על-ידי זכיין פרטי. קבוצת MTS זכתה בדצמבר 2006 במכרז שפרסמה המדינה. ואולם בחודש שעבר החליטה הוועדה הממונה על הפרויקט לבטל את הסכם הזיכיון עם MTS לאחר שהזכיינית לא הצליחה להשיג ליווי בנקאי לפרויקט, שעלותו כשני מיליארד אירו.

בתחילת החודש חילטה המדינה את הערבויות הבנקאיות בגובה כ-140 מיליון שקל, שהפקידו השותפות ב-MTS בראשותה של אפריקה ישראל של לב לבייב. בימים הקרובים יתחיל הליך הבוררות בין הצדדים, והאוצר כבר הודיע כי יתבע מ-MTS פיצויים על הנזקים שנגרמו למשק בגין העיכובים בהקמת הפרויקט.

במקביל, הכינו בשבועות האחרונים במשרד התחבורה ובאגף התקציבים באוצר הצעת מחליטים (נוסח החלטת ממשלה ע.ב.) לביצוע הפרויקט כולו מתקציב המדינה. ההצעה החדשה מייקרת את עלות הפרויקט בכ-800 מיליון שקל, לכ-10.7 מיליארד שקל ודוחה את תאריך היעד להשלמתו לשנת 2017.

הקבינט החברתי-כלכלי היה אמור לאשר את ההצעה ביום שלישי שעבר, ערב החג. יומיים לפני כן, הפיץ אגף התקציבים בפעם הראשונה את נוסח ההחלטה לאגפי האוצר. למחרת היום נערך דיון דחוף אצל שר האוצר כדי לגבש את עמדת המשרד לקראת הדיון הצפוי בקבינט.

בסביבת החשב הכללי הביעו תמיהה על כך שנוסח ההחלטה הופץ זמן כה קצר לפני ישיבת הקבינט המתוכננת.

בדיון הביע אורן הסתייגות מהכוונה להטיל על נ.ת.ע את האחריות לניהול הפרויקט הענקי, ודרש כי לפני כן ייערכו שינויים מרחיקי לכת באיוש תפקידי המפתח בחברה.

נ.ת.ע מנוהלת מזה שלושה חודשים על-ידי גלית אסף שנהר, ששימשה קודם לכן סמנכ"לית הכספים של החברה. אסף שנהר החליפה בתפקיד את ישי דותן, שהתפטר על רקע דו"ח ביקורת פנימי קשה. אורן טען בדיון כי לאסף שנהר אין די ניסיון לנהל פרויקט בסדר גודל כזה ואמר כי יש מקום לחזק במידה משמעותית את שדרת הניהול של נ.ת.ע.

יו"ר החברה, ח"כ לשעבר מיכאל רצון נכנס לתפקיד בתחילת השנה.

בסיכום הדיון הוחלט כי בימים הקרובים תתבצע בדיקה של יכולותיה של נ.ת.ע לנהל את הפרויקט בכוחות עצמה. נ.ת.ע הודיעה לאחרונה על ניתוק הקשר בינה לבין חברת מסילות, חברת הייעוץ המקצועי המלווה את הפרויקט מראשיתו.

תלות מוגזמת

את המהלך יזם יו"ר החברה רצון, על רקע התלות המוחלטת שפיתחה נ.ת.ע במסילות. מאז ניתוק הקשר פועלת נ.ת.ע לבניית בסיס ידע בתוך החברה ובמסגרת זו החלה בקליטת כ-20 מעובדי מסילות לשורותיה.

במקביל פרסמה נ.ת.ע ערב החג מכרז לתכנון הפירים שדרכם יוחדרו מכונות הכרייה של המנהרות בפרויקט.