סל ההצעות של אובמה: הארכת ההקפאה בחודשיים, ערבויות

אנליסט בוושינגטון: אהוד ברק הביא עמו את הסל האמריקני בשובו מארה"ב ■ הערכות בוושינגטון: ממשל אובמה נוטה להאשים את הפלסטינים אם המו"מ לשלום יקרוס

שר הביטחון, אהוד ברק, הביא עמו לישראל סל רעיונות של ממשל אובמה בעקבות סדרת פגישות שניהל עם בכירי הממשל בוושינגטון ובניו-יורק בשבוע שעבר. בין ההצעות האמריקניות בסל: הארכתה של הקפאת הבניה בהתנחלויות לעוד חודשיים וערובות מסוימות לישראל בנושאי ביטחון. כך אמר אמש דייוויד מקובסקי, מנהל פרוייקט המזה"ת במכון וושינגטון ואחד מהאנליסטים המקושרים ביותר בנושאי הסכסוך הישראלי-פלסטיני. הוא מצוטט באתר "פוליטיקו".

כזכור, לפני שובו לישראל ניסה ברק להמעיט בחשיבות הבניה בגדה ודאג לתת פומבי להשקפתו. כך, למשל, אמר שר הביטחון בשיחה עם ג'ים ג'ונס, היועץ לביטחון לאומי בבית הלבן, לפי הודעה שפרסמה לשכת השר: "ההכרעות שישראל והפלסטינים עומדים לפניהן חשובות, דרמטיות והיסטוריות לאין ערוך מסוגיית המשך הבניה ביו"ש". ובראיון לבי.בי.סי. הוא אמר: "אני מקווה שסוגיית המוראטוריום לא תחסום את דרכנו ושנתקדם במלוא עוצמת המנועים לקראת מו"מ מהותי והסכם".

הגילוי על חבילת הרעיונות של ארה"ב מתפרסם על רקע מגעים קדחתניים שמנהל ראש הממשלה, בנימין נתניהו, עם גורמים אמריקניים ואחרים. לדברי מקובסקי, נועד אתמול (ב') נתניהו, בביתו בקיסריה, עם ברק ועם נציג הקוורטט, טוני בלייר, לדיון על ההצעות של ממשל אובמה.

נתניהו שוחח אתמול גם עם שרת החוץ של ארה"ב, הילארי קלינטון, לדברי דובר הסטייט דיפרטמנט, פ.ג' קרואולי. ג'ורג' מיטשל, הנציג המיוחד של הממשל למו"מ הישראלי-פלסטיני, עומד להגיע היום לישראל יחד עם סגנו, דייוויד הייל, ודן שפירו, המרכז את ענייני המזה"ת במועצה לביטחון לאומי.

נשיא הרשות הפלסטינית, מחמוד עבאס, אמר אתמול בפריס, כי הוא מעדיף להימנע מהודעה פומבית האם בדעתו לפרוש מיד מהמו"מ, בעקבות ביטול ההקפאה, וכי ימתין להתעייצות עם חברות הליגה הערבית שמתוכנן ב-4 באוקטובר. השהיה זו מעניקה לאמריקנים חלון הזדמנויות נוסף לנסות ולהציל את המו"מ.

במאמר פרשנות נפרד על המו"מ הישראלי-פלסטיני, כותב היום "פוליטיקו", כי ממשל אובמה נוטה עתה להאשים את הצד הפלסטיני אם אכן יקרוס המו"מ עם ישראל. "שינוי עדין במאזן הפוליטי בין שני היריבים מסתמן עתה בבירור: ישראל מנצחת עתה במשחק של הטלת ההאשמות", כותב האתר.

87 סנטורים תומכים בישראל

גם אלה שרואים עצמם מחויבים לסיכוי לשלום ושמצהירים בפומבי על האופטימיות שלהם, גם הם מוסיפים להיות ערים לאפשרות של כישלון והם מוכנים להפנות אצבע מאשימה במקרה שהשיחות יקרסו, כדי שהצד היריב יישאר עם "חתול מת", כפי שנהג להתבטא ג'יימס בייקר, שהיה שר החוץ בממשלו של ג'ורג' בוש האב.

"נתניהו הצליח להשאיר את החתול המת על מפתניהם של ממשל אובמה ושל מחמוד עבאס", אמר אארון דייוויד מילר, לשעבר פקיד ממשל וחבר בצוות שהשתתף בסבבים קודמים של השיחות בין ישראל לפלסטינים.

בקיץ שעבר, נותר החתול המת בחזקת ישראל. נתניהו הוזמן לשיחת נזיפה משפילה בבית הלבן שבעקבותיה הידרדרו יחסי ישראל - ארה"ב לשפל עמוק. אבל מאז השתנו הדברים. אובמה פתח במסע חיזורים אחרי ישראל, פיזר שפע של הצהרות מרגיעות והיחסים בין ירושלים לוושינגטון החלו להשתקם בהדרגה.

עתה, כותב פוליטיקו, למרות הפצרות הממשל, פקעה ההקפאה, אבל הבית הלבן השלים לגמרי את התפנית שלו לכיוון העמדה הישראלית: הבעיה עתה שוב אינה פעולות ישראל, אלא התעקשות הפלסטינים שבעיה אחת, ההתנחלויות, צריכה להיפתר לפני תחילת השיחות עם הישראלים.

עתה חש עבאס על בשרו את קיתונות הרותחין שנשפכו אשתקד על נתניהו בוושינגטון, כותב "פוליטיקו". הוא צריך להתמודד עם הסיכוי, שאם אכן יממש את איומו ויפרוש מהמו"מ, הוא יישא באחריות המלאה לכישלון. השינוי הזה הוא סיבה לגל של טפיחות עצמיות על שכם בקרב ניצים בישראל ובעלי בריתם בארה"ב.

87 סנטורים (מתוך 100) מבקשים לאשש את המפנה הזה. באיגרת לנשיא ארה"ב, ברק אובמה, כותבים הסנטורים: "שום צד אינו צריך להשמיע איומי פרישה בדיוק כשהשיחות עומדות להיפתח".

שגריר ישראל בושינגטון, מייקל אורן, אמר ל"פוליטיקו" שהבניה המחודשת בגדה תהיה "מאופקת, אחראית ומוגבלת". אבל נוסחה זו עדיין רחוקה מאוד ממה שדרשו בזמנם, לפני המפנה, אובמה ועבאס.

שר החוץ, אביגדור ליברמן, נפגש אתמול בניו-יורק עם מזכ"ל או"ם, באן קי מון, ודן עמו על שורת נושאים, לרבות סוגיית הבניה בגדה. ליברמן אמר לבאן, לדברי דובר השר, כי במשך תשעה חודשים טענו הפלסטינים שההקפאה היא תרמית ועתה הם הפכו אותה לחזות הכל. "ברור שההקפאה היא רק תירוץ בידי מחמוד עבאס", אמר ליברמן. שר-החוץ ינאם אחה"צ בעצרת הכללית.