Apple היא לא אג"ח

חברת אפל היא סטיב ג'ובס, לטוב ולרע; בואו וננסה לדמיין מה יקרה כשהוא ייעלם מהנוף

1. הסטודנטית צ'לסי קייט אייזק החליטה לכתוב מאמר הבוחן את מוצריה של חברת אפל . כשסיימה, חשבה להסתייע במנכ"ל החברה, סטיב ג'ובס, ולקבל את הערותיו. כאשר אייזק שלחה לו את המאמר למייל האישי - sjobs@apple.com - היא לא חלמה שתקבל את התגובה הזועמת הבאה: "המטרות שלנו אינן כוללות סיוע עבורך כדי שתקבלי ציון טוב. סליחה". אחרי שאייזק בת ה-22 העיזה לשלוח לג'ובס שני אימיילים נוספים בנושא, הוא כתב לה: "בבקשה, עזבי אותנו בשקט".

האנקדוטה הזאת מתמצתת את העדויות על אופיו של ג'ובס (56), מנכ"ל אפל ב-13 השנים האחרונות. בעולם נוצרה לו תדמית של מנהל חסר סבלנות, מתנשא, בוטה ועצבני.

קשה להאמין שכך היו נוהגים מנכ"לים אחרים של חברות ציבוריות מתחום הטכנולוגיה, כמו ג'ון צ'יימברס מסיסקו או סם פלסמיאנו מ-IBM, שרק בשבוע שעבר העיד על עצמו שהוא אדם משעמם והמליץ לכל המנהלים ללכת בעקבותיו. הם כנראה פחות קפריזים. אבל ג'ובס, שהפך את אפל במו-ידיו לחברת הטכנולוגיה הגדולה בעולם, הוא אחר.

ההתייחסות אל ג'ובס היא כאל משיח. הניהול שלו? שמימי. החזון שלו? אלוהי. אירועי הכרזת המוצרים שהוא מנהל ביד רמה? טקס דתי. והוא עצמו נביא, אוונגליסט וסגנו של אלוהים עלי אדמות. ומי שמתייחסים אליו כך, סופם להאמין שכך הם באמת פני הדברים.

למניה לא אכפת מיחסי האנוש של ג'ובס

2. בינתיים, המציאות עולה על כל דמיון. מגע המידאס של האיש שמעולם לא סיים אוניברסיטה הביא את אפל השבוע לקבלת התואר המרשים "החברה בעלת שווי השוק השני בגודלו בעולם" - 266 מיליארד דולר. שווי השוק של פטרוצ'יינה הסינית, אחת ממפיקות ומפיצות הנפט הגדולות בעולם, החולקת נכון להיום את המקום השלישי עם מתחרתה המרה של אפל, מיקרוסופט, הוא כ-210 מיליארד דולר.

לפני שנה הפרידו בין מיקרוסופט לאפל 85-90 מיליארד דולר לטובת מיקרוסופט. היום אפל עוקפת אותה ביותר מ-50 מיליארד דולר. במקום הראשון נמצאת אקסון מוביל, החברה הציבורית הגדולה בעולם בתחום של נפט וגז, עם שווי של 314 מיליארד דולר. אפל עקפה את כל חברות התשתיות והבנקים בעולם.

לפי מחירי היעד של האנליסטים, בטווח של שנה תהיה אפל החברה בעלת שווי השוק הגבוה בעולם. המניה כבר שילשה את עצמה מאז הושק האייפון בינואר 2007, ומספיק שהיא תשלח לשוק עוד אח צעיר לאייפד שלה (שילוב בין לפטופ ואייפון) או שהכניסה הקרובה שלה לתחום הטלוויזיה תהיה מרשימה - והיא כבר שם.

ג'ובס הוא הנהנה הראשי מהזינוק במניה, ולפי דירוג עשירי אמריקה ב"פורבס", הונו מוערך ב-6.1 מיליארד דולר. אמנם הוא מדורג מתחת למארק צוקרברג, מייסד פייסבוק בן ה-26, שהונו מוערך ב-6.9 מיליארד דולר (אגב, בגילו ג'ובס היה שווה כ-100 מיליון דולר), אבל עדיין הוא במקום ה-42 ברשימה.

יודע מה הצרכנים רוצים

3. אפשר לבקר את הסגידה לג'ובס, אבל את ההיסטוריה אי-אפשר לקחת ממנו. הוא, שייסד את החברה, סולק ממנה ובלעדיו היא הגיעה לסף פשיטת רגל. הוא נקרא להציל את המצב והצליח, משום שידע כבר בשנות ה-80 לאן הולך עולם המחשוב. הוא הבין מה רוצים הצרכנים, וסיפק להם את זה.

אבל לדעת מה הם רוצים - לפני שהם בכלל רוצים את זה - זה לא מספיק. צריך גם לדעת איך למכור, וגם בכך הוא הצליח. יעידו על כך התורים מחוץ לחנויות אפל בעת השקת ה-iPhone בשלל מדינות.

סטיב ג'ובס, אפל, אייפון, אייפוד / צלם רויטרס
 סטיב ג'ובס, אפל, אייפון, אייפוד / צלם רויטרס

אפל היא ג'ובס, לטוב ולרע. מחלת הסרטן שתקפה אותו ושממנה התאושש הזכירה זאת למשקיעים. תורת האסתטיקה והפונקציונליות הפשוטה של המכשירים כבר הוטמעה בחברה, אבל על המשקיעים לזכור שיעור חשוב: אף שהגרף של אפל מכיר רק כיוון אחד - מעלה - החברה אינה אג"ח בטוחה.

היא אינה משלמת קופון (אפל עומדת במריה שלא לחלק דיבידנד למשקיעים אף שיש לה 45 מיליארד דולר בקופה), ומשום שמיקרוסופט אינה מתכוונת לוותר בקלות וגם גוגל בתמונה, המניה עלולה גם לרדת לפעמים. זה טבען של מניות.

stella-k@globes.co.il